OK computer

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

OK computer

Inlägg av Hauk »

Det er vel ganske mange i Smalspårrsfrämjandet som benytter PC i sin modellbygging. Corel Draw til å lage etsefimer er vel nærmest standard for svenske selvbyggere!

Men hva annet benytter folk PC til i modellbyggingen?

Selv benytter jeg min kjære Mac til en rekke ting:
Skalategninger, etsetegninger, fresebaner for CNC, bare for å nevne noe.

Siste prosjekt er å frese deler på en Datron High speed CNC fres. Fresebanene lager jeg på Macen.

Bild
(Nb, det er ikke yours truly på bildet)

Bild
En monteringsbjelke for en panograf i 0-skala. (1/45)

Bild
Pantografbjelkene under fresing

Bild
Byggejig frest i aluminium for bygging av pantografer

Bild
Festebeslag til bremsestag. Disse er ca. 2,4 X 1,3 mm store.

Så hva bruker dere andre PCen til i modellsammenheng?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: OK computer

Inlägg av Tomas Jansson »

Endast "hederliga gamla etsplåtar" ;-)

Det där såg ju i o f s superintressant ut. Det är i skala 0 förmodar jag :-) , men som HO-byggare undrar man ju, var går gränserna? Hur små hål klarar man (kontra djup), slitsar och liknande? Och om man samtidigt skall ha bort större mängder material får man ju byta verktyg... etc. Exempelvis dina Festebeslag til bremsestag, hur är arbetsgången? Det här kanske tornar upp sig till så många frågor att det kanske skulle kunna bli en hel artikel ;-) ?

Kul att se!

Mvh/Tomas J
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: OK computer

Inlägg av Hauk »

Tomas Jansson skrev: Endast "hederliga gamla etsplåtar" ;-)

Det där såg ju i o f s superintressant ut. Det är i skala 0 förmodar jag :-) , men som HO-byggare undrar man ju, var går gränserna? Hur små hål klarar man (kontra djup), slitsar och liknande? Och om man samtidigt skall ha bort större mängder material får man ju byta verktyg... etc. Exempelvis dina Festebeslag til bremsestag, hur är arbetsgången? Det här kanske tornar upp sig till så många frågor att det kanske skulle kunna bli en hel artikel ;-) ?

Kul att se!


Takk for respons!
Jo, det er skala 0. Min erfaring er at det er utrolig mange deler som med et nødskrik lar seg produsere i 0, men som ville vært helt utenkelig i H0, både når det gjelder produksjon og byggbarhet. For ikke snakke om synbarhet!

Første trinn i en slik fresejobb er datafilen. Delen som skal produseres tegnes i et hvilket som helst tegneprogram som kan produsere .dxf filer. Det vil si at de aller fleste vektor-baserte tegneprogram fra Auto-CAD til Illustrator kan benyttes. Selv benytter jeg VectorWorks.

Her er en tegning hvo alle lag er synlig, dvs selve delen og fresebanene (det rosa krysset er bare hjelpelinjer som viser nullpunktet i tegningen. Å holde orden på nullpunktet er i denne sammenhengen alfa og omega. Programvaren vi benytter til å konvertere .dxf til .mcr filer [som er det formatet maskinen trenger] lar deg ikke endre nullpunktet, merkelig nok):
Bild

Delene er 2,64mm X 1,34mm X 1,3. Hullet er 0,5mm og sporet i midten 0,5mm.

16 beslag tok meg lengre tid enn jeg liker å innrømme. Problemet er at fresingen må gjøres i to omganger. Først ble plata satt på høykant (En bit 2mm gravørmessing). Kanten ble deretter planfrest. Så ble bredden (tykkelsen) på platen frest ned fra 2mm til 1,3mm. Så freses sporet (0,5 mm bredt, 1,5mm dypt). Deretter ble det boret 0,5 mm hull nede i sporet. Når alt dette var gjort måtte plata festes flatt ned på arbeidsunderlaget (med dobbelsidig tape). Men først måtte arbeidsunderlaget planfreses.

Det som ga meg grå hår ( i den grad jeg fortsatt har hår) var å få satt nullpunktet slik at hullet på langs og på tvers (de står 90 grader i forhold til hverandre.) kom helt i register.

Når dette var i orden gikk resten greit.

Men det siste fresesporet som er frest nesten gjennom plata der de skal klippes løs ble utrolig rufsete.

Det virker som om fresen fikk et sammenbrudd rett før den siste fresejobben.

Det positive er at delene berget. Men det er heller surt at en helt ny pinnefres til 150,- ikke varer lenge!

Jeg brukte 1.0mm enskjærs pinnefres uten kjøling eller smøring, 45000RPM. Matehastigheten var godt under 0,5meter i minutettet. Forslag til hva som er feil?

For høy RPM? For lav? Eller kankskje det er matehastigheten som er feil?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar