Sida 1 av 2

Z43 198

Postat: lör 29 sep 2012, 12:03
av Patrik E
Jag har just färdigställt en VVA Z43 som jag försökt likna den som gick i lokalgodståget på LKSJ. Jag har gett den lite patina eftersom den ska vara cirka ett år gammal. Z43 198 hade ett automatkoppel vid leveransen som senare demonterades. Drivet är köpt av Thomas J. De vita korn som syns på modellen är damm som syns väldigt bra när det är uppixlat. Det här är ju inget nytt och jag är ju långt ifrån den första som byggt en Z43 men för er som inte byggt den än så kanske det ger lite inspiration(?). Längst ner på sidan finns förebilden.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Z43 198 i Flyinge 1952 (Kävlinge Kommunarkiv Copyfree)
Bild
Bild

Re: Z43 198

Postat: lör 29 sep 2012, 16:40
av f.gaard
Snyyygt!!!
Önskar så här i efterhand att man hade köpt en sådan plåt, medan dom fanns.
Hade passat bra till en "timesaver" i H0, som komplement till K4:an och Z:an.

Mvh Fredrik

Re: Z43 198

Postat: sön 30 sep 2012, 03:34
av Daniel Bergqvist
Kan bara hålla med Fredrik. Mycket snyggt!

Hur funkade automatkopplet? En ögla istället för krok som kunde lyftas inifrån hytten?
Varför togs den bort? Funkade den inte speciellt bra?

Mvh Daniel

Re: Z43 198

Postat: sön 30 sep 2012, 08:42
av lars
Fint modellbygge. Själv har jag en Z43 med Faulhaber motor från RK-Modell. Tyvärr en avsomnad firma.

Lars

Re: Z43 198

Postat: sön 30 sep 2012, 15:14
av Patrik E
De två första Z43:orna 198, 199 var utrustade med detta koppel vid leveransen. Bägge gick på LKSJ 1952-54. Varför det togs bort och hur det fungerade vet jag inte med säkerhet men det kan ju ha krånglat och inte direkt uppfyllt sitt syfte för den typ av tjänst som loken hade.

Re: Z43 198

Postat: sön 30 sep 2012, 18:52
av Olof
Daniel Bergqvist skrev: Hur funkade automatkopplet? En ögla istället för krok som kunde lyftas inifrån hytten?


Om det var likadant som andra automatkoppel jag sett så var det en ögla men inte istället för kroken utan kroken fanns också med. Istället för att stiga ur och lägga på "kedjan" så fälldes öglan, inifrån hytten, ner över kroken på den vagn man ville koppla till. Jag tror det har varit rätt vanligt på industrilok som kör sakta och flyttar enstaka vagnar. De varianter jag har sett har inte gått att spänna så det går inte att köra så fort. Då får man fälla upp automatkopplet och lägga på och spänna det vanliga kopplet.

/Olof

Re: Z43 198

Postat: tis 02 okt 2012, 00:03
av Lasse M
Snyggt bygge. Varifrån har du fått tag på dekalen för revisionsmärkningen?

Re: Z43 198

Postat: tis 02 okt 2012, 12:13
av Patrik E
Revisionmärkningen kommer från ett Jon Fast ark. Det hör till en godsvagn, men det går ju inte att se med blotta ögat. Vissa Z43/49 hade också åskviggar (heter det så?). Men långt ifrån alla och vissa fick det långt senare så det gäller att kolla upp sin förebild så gott det går.

Re: Z43 198

Postat: tis 02 okt 2012, 20:04
av Johan.L
Det finns Z43:or att få från Tumba lokstation (Sture Holmberg), både med och utan driv, i SJ eller TGOJ utförande, mycket trevliga byggsatser i mässing.

Bild

Re: Z43 198

Postat: ons 03 okt 2012, 15:43
av bermod
Skicka ett mail hit så får du säkert tag i plåt till Z43/49
http://www.etsmodeller.se/
bermod
BildBild