Rimbo Grande ULB NNo & Rull Mtrl vid NVHJ & VB

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Rimbo Grande ULB NNo & Rull Mtrl vid NVHJ & VB

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Hej jag undrar lite över en vagn-serie:

http://www.rimbogrande.se/3006.html

Fanns de vid flera banor än den som Rimbo Grande visar?

Och på en övrig punkt: Var finner man en lämplig rullande Mtrl lista för NVHJ ca: år 1935? Även för VB hade varit trevligt och återfunna en för! Någon som kan peka en i rätt riktning. Jag misstänker att svaret är något obskyrt arkiv som man lär ha tillgång till och så ...

VH Frisken
Gäst

Re: Rimbo Grande ULB NNo & Rull Mtrl vid NVHJ & VB

Inlägg av Gäst »

Hej!

NVHJ vagnslista från 1935 är nog en raritet om man kan få tag på en. Möjligen är ett tips att söka på Riksarkivet efter rapporter till Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen.

Tillgängligt är en lista på vagnar överförda till SJ 1949 i boken "Kronan på verket?" av Stig Svallhammar.

Jubileumsskriften "Norsholm - Västervik - Hultsfreds Järnvägar 1879 - 1929" innehåller en sammanställning av antalet vagnar och vagnstyper år 1929, men innehåller ingen information om vagnsnummer.

MVH / Per N
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Re: Rimbo Grande ULB NNo & Rull Mtrl vid NVHJ & VB

Inlägg av Hans Olov Frisk »

SE/RA/420472/04/01/F III

Sök på ovanstående! http://www.nad.ra.se

Tror du det kan vara rätt arkiv och titta i?

Innehåller den även ritningar på vagnstyperna? Eller är det en helt annan del av arkivet?

VH Frisken
Gäst

Re: Rimbo Grande ULB NNo & Rull Mtrl vid NVHJ & VB

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jodå, gräver Du dig ner i sökmotorn så kommer Du så småningom till att ritningar och andra järnvägshandlingar finns på Riksarkivet i Marieberg och/eller i Arninge. Detaljerade liggare finns dock inte på nätet, utan måste studeras IRL på plats. Materialet i arkivet är sorterat efter koncessionsnummer, så första utmaningen är att gräva fram dessa för VB och NVHJ (gissningsvis uppdelat på HWJ, WÅB och NBJ).

Lycka till! MVH / Per N
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Re: Rimbo Grande ULB NNo & Rull Mtrl vid NVHJ & VB

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Lär man boka tid i förväg eller hur fungerar det ?

VH Frisken
Gäst

Re: Rimbo Grande ULB NNo & Rull Mtrl vid NVHJ & VB

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag har inte erfarenhet själv, men en bekannt uppger att i princip allt av intresse inom järnvägssektorn nu finns på Riksarkivet i Arninge. Öppettider finns [link=http://62.20.57.210/ra/oppet.html#arninge]här.[/link]
Förhandsanmälan krävs inte, men på hemsidan rekommenderas att man kommer tidigt på morgonen respektive vid lunch. Framplockning av handlingar sker normalt 9-12 och 13-16.

Lycka till! MVH / Per N
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Rimbo Grande ULB NNo & Rull Mtrl vid NVHJ & VB

Inlägg av lenelg »

gäst skrev: Hej!

Jag har inte erfarenhet själv, men en bekannt uppger att i princip allt av intresse inom järnvägssektorn nu finns på Riksarkivet i Arninge. Öppettider finns [link=http://62.20.57.210/ra/oppet.html#arninge]här.[/link]
Förhandsanmälan krävs inte, men på hemsidan rekommenderas att man kommer tidigt på morgonen respektive vid lunch. Framplockning av handlingar sker normalt 9-12 och 13-16.


Arkivet nyttjas mest av släktforskande pensionärer, som brukar köa med kaffekorg för att orka hela passet vid läsapparaten, så rekommendationen är välbefogad !

Lennart Elg ;^)
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Re: Rimbo Grande ULB NNo & Rull Mtrl vid NVHJ & VB

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Hej.

Någon som råkar ha Konc. nummer för HWJ, NHJ(Norrköping-Hultsfreds Järnväg), WÅB, NBJ? Om någon äger den fina boken min far gömmer 70 mil bort i Mörkaste södra Småland (nedpackad i en låda nedgrävd på vinden) där alla koncessioner är uppräknade i (även sådana som aldrig blev nåt om jag inte minns fel?) skulle kunna slå ett öga i den?

Tanken är så fort älgjakten är över så bär det ned en sväng till Stockholm, skulle även ha varit iväg en sväng till Härnösand och tittat på DONJ:s arkiv men det är en helt annan femma ;-D

VH Frisken
Skriv svar