Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av larsmn »

Efter att i många år funderat över hur gå från länstolen till praktik, så i samband med en utförsäljning på IKEA av deras Expedit-hylla (150x79x40), slog jag till och köpte två. Tanken var att placera en modul ovanpå vardera. För smala för Fremo:s 0n30, så tänkte jag modifiera modulerna till 40 cm, vilket jag fick visst stöd för i en annan diskussionstråd. Men, en sak irriterade, öppna moduler samlar damm, något som tycks finnas gott om i min bostad trots frekvent städning (inte var det väl så när man var ung?). Något som stoppade mina planer. För att bygga "stängda" moduler med plexiglas mm, nu drog det iväg.

Men så för någon månad sedan såg jag här Anders R:s tråd om IKEA:s APA. Via Gnatterboxforat fanns bl.a. en hel del videos. Hmm, vid mitt skrivbord stod just en 10 år gammal APA, där jag har massa småplock. 70 cm lång, 32 bred internt, påminde en hel del om den Ivar-baserade bana jag höll på med för 30 år sedan, där Lennert E hjälpt mig med layouten. Varför inte se på en 4-moduls APA-bana med hörndel, något som mina bokhyllor kunde supportera och som lätt kan göras som "diarama".

Såg att IKEA förenklat APA, mot min gamla, så det blev 4 nya, jag monterade inte framstyckena, de är tillräckligt stabila för det. Samma med sidostyckena som sitter ihop. Avsikten är att montera ihop dem två och två, i "2-moduler" på 140 cm, med 2 bultar och ersätta framstyckerna med plexi. Yttre gavlar får ocentrerade öppningar efter NEM's lastprofil, 13 cm från yttre bakkant. Detta för att klara kurvradien i hörnmodulen.

Botten höjdes till kant med ramen, med en bottenplatta av kartong per 2-modul, vilken jag fick från bokhyllornas transportlådor. Just nu täcker skivan bägge modulerna, men avsikten är att skära isär den, så en "2-modul" kan säras för transport/flytt. Avsikten är att ljussätta med IKEA:s ljusdiodramp, en i var modul.

Tyvärr finns ingen "standard" för APA-moduler, utan jag kommer att utgå från Fremo:s 0n30-standard, tanken är att fästa en konverteringsplatta, som tillåter anslutning till sådana moduler, trots att spåren är ocentrerade och modulen bara 35 cm bred. Iof blir det inte snyggt, en box mitt i allt, men att man ändå skulle kunna köra ihop. Fast, det är lite lockande att helt enkelt ha en APA-standard, för här har vi en färdig och lättransporterad modul.

Innan byggstart:
Bild
Hörnmodul:
Bild
APA-modulerna monterade:
Bild
Översikt 2-modul:
Bild
Närbild modul:
Bild
Hörnsektion:
Bild

Bakgrunden är gjord efter en panoramabild över Sandy River-området i Maine, där jag kopierat in hus, försökt skala dem samt anpassa ljusvinkeln samt så kört "posterisering" och "oljefiering" i GIMP för att få bort fotorealismen och dölja att det är ett montage. Har två stycken, en för varje 2-modul samt att det skall till en för hörnmodulen. Tekniken är rätt enkel, bara man finner ett bra panorama att utgå ifrån. Sökte efter mina via Google Pictures.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av Olof »

Kul att se. Jag har svårt att släppa tanken på en egen 0-16.5 modul så Apan i mitt hem kommer till bättre användning än idag. Fortsätt gärna med att beskriva vad du gör.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av Anders R »

Mycket spännande att följa detta bygge! Ska bli kul att se hur belysningen kommer att fungera, själv har jag lysrör i mina apor, men om det finns LED-belysning som fungerar är det att föredra.

Hur har du gjort utskriften av bakgrundpanoramat?

M v h

Anders
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av larsmn »

Ang. belysningen, IKEA har en del LED-system, bl.a. ett med 4 lister som kan kopplas ihop på på lite olika sätt, ca 25 cm långa. Har köpt två uppsättningar (199:-) och tänker försöka montera dem två och två i varje APA-modul, med elen indragen vid hopmonteringen av 2-modulerna. Har inte testat än, utan får återkomma.

Ang. bakgrunderna, öppnar mina färdiga panorama i Gimp, markerar lagom stora bitar från ena sidan till den andra och kopierar dessa till "Powerpoint" samt justerar till 100% A4. Utsnitten bör vara minst 70% av A4 för att förbli snygga efter justering till full sida. Enklast är att skala om det färdiga panoramat till A4-höjd (21 cm + skalad längd). Skriver sedan ut presentationen, som passar. Skrivaren måste kunna skriva ut utan ram, vilket min kan, annars får man väl liten bakgrund.

Vidare, när jag markerat och kopierat varje segment, ligger ursnittsramen kvar i Gimp. Drar så den "bortre" kortsidan av segmentet förbi den som är senaste skarven, tills jag har ett nytt segment. Får därmed en perfekt passning, iom att "senaste" skarven är samma kortsida för två efterföljande segment. Bättre än att flytta hela utsnittsramen och försöka passa in.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av Olof »

Angående belysning: Jag har LED-lister från IKEA eller någon likvärdig i mitt Limhamns pottpuri. Det är inte byggt i en Apa, det är lite längre men ändå en sluten låda så jag tror mina erfarenheter är tillämpbara.

Jag är mycket nöjd. Ljuset blir lite kallare än vad man är van vid inomhus men solen är kallare än glödlampor så jag tycker inte det stör. Faktum är att jag tycker färgtemperaturen matchar färgfotot jag har som bakgrund bättre än glödlampor. Den stora fördelen för mig är att belysningen blir skuggfri och att det inte är någon värme som måste bort. Jag skulle inte snåla med ljuslisterna utan sätta ut många för att få en så jämn belysning som möjligt. Jag tror jag har sju lister i min 90 cm långa låda.

Det enda jag har att klaga på är att varje ljuslistpaket kom med sitt eget nätagregat, dessutom av typen som är integrerad i stickproppen och var så breda att de tog upp flera platser i de 220V sladddosor jag gömt undan i lådan.

Till nästa gång kommer jag att använda den LED-tejp jag skrivit om i Allt om Hobby. Den är mer flexibel eftersom den går att kapa i 5 cm längder och något billigare även om man måste lägga till kostnaden för ett nätagregat med lämplig effekt.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av larsmn »

Test med IKEAs Dioder (199:-/förp.) fotat utan blixt. Resultatet blir utmärkt, ger rätt naturligt ljus. Emellertid behövs någon ljus bakgrund i apalocket, för masoniten tar en del. Man skulle kunna lägga alu-folie där eller måla vitt. Diodlisterna var enkla att montera, monterar bara två i varandra och drar kabeln till det speciella uttaget. IKEA har korrigerat i förhållande dill dina, Olof, här är det en rätt slimmad transformator med Europa-stickpropp, bättre än de som kommer med mobiler m.fl.

Bild
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av larsmn »

Efter visst stillestånd har bygget K&OH kommit vidare, fyra Apor samt en hemmagjord hörnmodul (en femte Apa finns för bygge till utställningsmodul. Stora biten hittills är att göra spåret så urspårningssäkert som möjligt, utan att handlägga det. Här handlar det om en avslappnande hobby, inte [ytterligare] en stressfaktor.

Bortsett ett par kvarvarande punkter, vändskivan och hörnsektionen, ser målsättningen ut att ha lyckats, ekipagen rullar som de skall. Kan dock konstatera, Bachmanns liksom en del av mina egna vagnar är på tok för lätta, trots 0n30. Rundhagel är inhandlat för att fixa detta. Troligtvis måste byte av Bachmann-boggina till Kadee ske, min lättare vagnar med dessa H0-boggies spårar klart bättre.

Apa-modelerna är ihopsatta 2 och 2, ett set för den övre terminalen Kennebago Lake och ett för den nedre, Oak Hill samt en gruva, Ephraim Mines, lite uppströms Kennebago River. Hörnsektionen visar trafiken längs K River och stickspåret till John's Pond, med sin möbelfabrik.

Modul 1: Kennebago Lake station och vändskiva.

Bild

Modul 2: Infarten till Kennebago Lake med Forrest Lake Breweries.

Bild

Hörnmodulen: John's Pond i bakgrunden och huvudlinjen som passerar över ån från John's Pond ner i Kennebago River

Bild

Modul 4: Infart mot Oak Hill med sidospåret till Ephraim Mine

Bild

Modul 5: Oak Hill Station med sin hamn och pråmfärjan till Oquossoq, med SRRL's terminering.
(Lokalpolitik hindrade en billigare, enklare landbaserad sammanbindning. Starka pråmskeppare ....)

Bild

Nedan finns lite bilder på lösningen av att växeldraget från växeln vid stationen, som gick där pråmen behövde läggas. Tyvärr behövde denna dessutom snedställas för att få plats med två SRRL-vagnar. Dvs. jag fick göra en tunnel i skrovet, som döljs med två förankringskasuner på vardera sidan. Växeldraget går under konstruktionen.

Bild
Bild
BildBild
Roger S Jansson
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av Roger S Jansson »

Haureeka! Detta är vad jag kallar för bygge det..**************
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av larsmn »

:-) Som Kajsa Varg sade : Man tager vad man haver...... Om man har en massa släta förpackningar efter IKEA-bokhyllor och lagertekniken är inte ny, så varför inte. Som någon tidigare sagt; Apor ger inte mycket utrymme till landskap, men man kan ju försöka. Allt kommer att täckas av troligen gips eller liknande material och få landskapsmaterial ovanpå, men innan dess, allt spår skall vara full provkört och verifierat, vilket det inte är. Flera av husen är mock-up av de som skall stå där. Men moduler är det, för att inte tala om lättviktigt.
tågtyckarn
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 21:23

Re: Kennebago & Oak Hill, en APA-baserad modulbana.

Inlägg av tågtyckarn »

Jag tyckerdet är en brilliant bana, särkilt med kulissen och nordostkänslan.
Skriv svar