Tjänstevagnar

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Göran T »

Rolig tråd detta! Helt i min smak!
Kraftigt påeldad av alla roliga fordon så har jag byggt färdigt VWJ:s ogräsbekämpningsvagn. En synnerligen frilansad skapelse men med inspiration från Ölands Järnvägar. De som har boken Lennarts Järnvägsbilder kan se några bilder på just den vagnen och det är också den som inspirerat mig till att ta itu med detta bygge, vilket startade i somras - när det verkligen fanns ogräs att bekämpa - men VWJ verkstad bemannas inte av de snabbaste arbetarna; kafferasterna på Sveas blir både långa och alldeles för många. Men till nästa år står man bättre rustad för att ta itu med ogräset som är en styggelse och ser osnyggt ut och som dessutom, vid torr väderlek, kan orsaka bränder längs banan.
Bild

/Göran T
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Peter Estelius »

Suck, så snyggt!!!

Och så drog det till svårt i byggtarmen igen. Här märks det ju att det fattas flera stycken vagnar i det lilla tjänstetåget.

Mera, mera!

Mvh

/Peter
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av 1956 »

Göran T skrev: Men till nästa år står man bättre rustad för att ta itu med ogräset som är en styggelse och ser osnyggt ut och som dessutom, vid torr väderlek, kan orsaka bränder längs banan.
Bild

/Göran T



... som inte bör bekämpas med Hormoslyr! Men så trevligt ditt bygge är!!!
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Göran T »

Jag fortsätter tråden med två önskefordon till. Den ena är en ballastplog som jag fotograferade i Västervik i samband med årsmötet för några år sedan. Inte alltför knepig att bygga om man inte ger sig på det invecklade länksystemet för manövrering av plogarna. Men det går nog att "fuska bort" på något vis.
Den andra är ett fullständigt oemotståndligt fordon från Skara fotograferat i somras. Med tanke på de senaste två vintrarnas snökaos så har VWJ definitivt behov av en sådan här men den är ganska knepig att få till i modell. Mycket prylar är det. Men så charmig!
Bild
Bild
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av janclaesson »

Först och främst: En jäkligt snygg vagn du fick till Göran! Och vilken utmaning med den sista med skruvplogen... Fantastisk skapelse du plåtat

Janne C
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av mikath »

Riktigt snygg vagn Göran!

/Mika
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Arne Falk »

@Göran
Din besprutningsvagn har maximal charmfaktor.
Den startade omedelbart byggfunderingar.

/Arne F
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av janclaesson »

Ja visst gör det! Blev lite exalterad nu och letade bland mina fotoalbum och visst hittade jag mitt gamla foto från 1974 vid Neglinge stn...

Bild

Och då från Saltsjöbanan där jag jobbade ett par år vid den tiden, bannar mej själv att jag ej tog närbilder av detta snöröjningsfordon. (Och för övrigt ej allt annat som fanns kvar på den tiden) Men jag tror mej veta att det är banavdelningen som snickrat ihop denna skapelse vilket borgar för fria fantasier då det gäller ett modellbygge av dylika skapelser. Man behöver sannerligen ej slaviskt att följa en ritning vilket kan kännas som en befrielse att bara leta runt i div skrotlådor efter lämpliga delar + en stor fantasi. Jag tror att det går att bygga små underverk utan stora krav på förebilder...

Janne C, som plåtade en hel del vanliga tåg på Saltsjöbanan :o)
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Göran T »

En härlig bild Janne! Den visar precis det jag och även du talar om gällande tjäntevagnars utseende. De kan se ut nästan hur som helst! Snöplogen är ju oerhört charmig! Jag bodde ju i Stockholm under åren 1976 - 1981 och åkte en hel del på Saltsjöbanan eftersom vi bodde de två sista åren i Fisksätra. Minns att det stod en hel del intressanta äldre vagnar utmed banan. Några bilder har jag, men tyvärr, alldeles för få.
/Göran T
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Johan Stenson »

Fantastiska fordons som visats upp i denna tråd - både modeller och i 1:1. Apropå SkLJs snöslunga så finns det lite bilder på Järnvägshistoriskt forum från när den var ute och gjorde nytta förra året...

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=67930

Hälsningar,

Johan
Skriv svar