Smalspårig G-vagn i skala "0"

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
JoSk
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 10:30

Re: Smalspårig G-vagn i skala "0"

Inlägg av JoSk »

Rimbo Grande håller på att ta över Erik Waldes sortiment av de nödvändiga gjutdelarna/hjul etc. Dessa är ej ännu upplagda på deras hemsida, men det skall vara på G enligt uppgift från dem. Deras kontaktinformation finns under länkar, i kategorien Tillverkare Sverige.

/Johan
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Smalspårig G-vagn i skala "0"

Inlägg av zikkan »

Jag undrar hur det gått med detta projekt? Har du fått in tillräckligt med ntresseanmälningar för att gå vidare? Hur ser en eventuell tidplan ut? ... :-)

Mvh
zikkan
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Smalspårig G-vagn i skala "0"

Inlägg av HNJ Verkstad »

Svaret är både ja och nej! Jag har fått in beställningar på 25 st, vilket inte är så många,men jag är så sugen på att göra en modell i nollan, så jag kör ändå - men det går ju fortfarande att beställa!

Jag har en del kontakter med byggare i skala 0, som ger tips och ideer hur bygget skall läggas upp.

För tillfället ser konceptet ut på följande sätt:
- Modellen kommer att få frästa profiler till långbalkar och U-profiler med etsade inlägg. Profilerna är kapade i rätt längd
- modellen får takstolar så att man kan göra taket av trälister.
- byggsatsen kan byggas för 16.5 och 19.8 mm
- för den som vill ha vagnsskyltar och/eller dekaler kan meddela mig, så får du "din" vagn
- Gjutdelar är tänkta att använda Waldes/ Rimbo Grande.
- Jag tänkte göra tillverkningsskyltar mm som separat etsning - har någon en en bild på en ASLJ skylt!
- Till modellen kommer en enklare bygganvisning.

Ritningar och bilder till ett projekt för man aldrig för mycket av - emotages gärna.

Tidsplan:
Jag stressar inte fram denna modell - det får ta den tid det behöver, bla skall vagnen provbyggas mm. Skall vi ge en prognos på augusti!
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Smalspårig G-vagn i skala "0"

Inlägg av zikkan »

Låter härligt. Upplägget verkar trevligt och ambitiöst!! :-)
Då har vi något att se fram emot till hösten!

Mvh
zikkan
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Smalspårig G-vagn i skala "0"

Inlägg av Tobias Ljung »

HNJ Verkstad skrev: - Jag tänkte göra tillverkningsskyltar mm som separat etsning - har någon en en bild på en ASLJ skylt!


Kanske finns nagot här:
http://www.nth.se/foto/vagntillv/index.html
Skriv svar