Husbygging: Skifertak

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Husbygging: Skifertak

Inlägg av Hauk »

Skifer (Skiffer på svensk?) er et ekstremt vanlig taktekkingsmateriale i Norge, og bygger man etter norske forbilder vil man nesten garantert bli nødt til å takle skifertak i modell.

Her er resultatet av en første test.
Dette er laserskårete papirstrimler limt med spraylim (3M) på tynn kryssfiner. Grunnet med Tamiya grunning. Så er hver stein malt med en sjattering grå akrylmaling (Vallejo). Halve taket er overvasket med en mørk brun "wash". (Fra MIG, en produsent som er godt kjent blant militærmodellbyggere. Hele taket er børstet med lys grått og noe svart pigmentpulver. Litt rustfarget pigmenther og der også (Pigmentene er også fra MIG, de er dødelig effektive og må brukes med den største forsiktighet!)

Først to bilder av prøven plassert midlertidig på en selvbygd stasjon (H0-skala):

Bild

Bild

Så to 1:1 bilder for å vise hva jeg prøver å få til:

Bild

Bild

Jeg kan røpe at dette ikke er verdens artigste jobb å male skifer på 3X3 mm enkeltvis!
Forslag til enklere måter å gjøre dette på mottas med takk!

Mvh Håvard H TMJK medlem nr. 70
http://www.folk-rovere.org/mj

PS: Om noen lurer på hvorfor halvparten av det nederste bildet er en grå flate er det fordi jeg ville ha med et Kodak gråkort på bildet.
Når jeg tar referansebilder bruker jeg ofte å ta med gråkortet sammen motivet slik at jeg har noe å justere fargebalansen etter. Legg også merke til at stasjonsmodellen er plassert på gråkortet!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Bjarne Petersen
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 20:48
Kontakt:

Re: Husbygging: Skifertak

Inlägg av Bjarne Petersen »

Mycket vackert husbygge, Hauk!

Skiffer förekom som takbeläggning också i Sverige men inte alls i samma omfattning som i Norge. Vanligast var det på hus nära de platser där skiffern bröts. Detta skedde egentligen i större omfattning bara på tre platser i Sverige; Glava i Värmland, Grythyttan i Bergslagen och på några ställen i Dalsland. Utanför dessa tre områden lades skiffertaken oftast bara på mer representativa och offentliga byggnader som stationer, skolor, herrgårdar, industrier et cetera. Storhetstiden var i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

Det slår mig att din skiffermetod också skulle kunna användas för framställning av eternit, ett takmaterial som var/är vanligt i min del av världen, Skåne. De kvadratiska eternitplattorna var avsedda att likna just skiffer.
Wrångarps Jernvägar: http://kullamannen.blogspot.com/
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Husbygging: Skifertak

Inlägg av Olof »

Snyggt bygge och jag tackar för tipset om Gråkortet.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Husbygging: Skifertak

Inlägg av Tomas Jansson »

Mycket snyggt, ja! Jag undrar dock över gråkortet, hur justerar du färgbalansen utifrån det? Alt om man har en bild med "vitt" (en yta man vet är vit) hur kan man i efterhand justera vitbalansen? Eller kan man det på ett bra sätt? Jag har provat rycka lite i "levels"reglagen i Photoshop, men någon plan har jag inte...

Mvh/Tomas J
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Husbygging: Skifertak

Inlägg av lenelg »

Tomas Jansson skrev: Mycket snyggt, ja! Jag undrar dock över gråkortet, hur justerar du färgbalansen utifrån det? Alt om man har en bild med "vitt" (en yta man vet är vit) hur kan man i efterhand justera vitbalansen? Eller kan man det på ett bra sätt? Jag har provat rycka lite i "levels"reglagen i Photoshop, men någon plan har jag inte...


Öppna verktyget "Nivåer" - ligger under "Justera ljussättning" i Elements, inte under "justera färg".
I rutan ser du nere till höger tre ögondroppare, välj den mittersta (gråa) och klicka på gråkortet, då bör färgbalansen bli hyfsat rätt. Har du en yta i bilden som ska vara vit väljer du i stället den vita ögondropparen. Blir du inte nöjd med resultatet, pröva att klicka på ett annat ställe.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Husbygging: Skifertak

Inlägg av Hauk »

lenelg skrev: Öppna verktyget "Nivåer" - ligger under "Justera ljussättning" i Elements, inte under "justera färg".
I rutan ser du nere till höger tre ögondroppare, välj den mittersta (gråa) och klicka på gråkortet, då bör färgbalansen bli hyfsat rätt.


Ja, det er akkurat slik jeg gjør det. Og teknisk sett er det ikke mulig å gjøre det mer korrekt enn dette.

På denne måten kan man få sammenlignbare bilder selv om bildene er tatt i forskjellige typer lys, på forskjellige tidspunkt osv.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Husbygging: Skifertak

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack! Då vet jag vad de knapparna var bra för!

Jag ser efter att ha provat med mina bilder att grå är säkert ett bra val, eftersom det som eventuellt blir ljusare än det vita pappret bränns ut när man gör denna manöver. Alla katter är grå heter det ju, men hur grå är frågan? Är det en standardiserad gråton den grå ögondropparen jämför sig med (är det därför du säger Kodak gråkort...)?

/Tomas
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Husbygging: Skifertak

Inlägg av Hauk »

Tomas Jansson skrev: Tack! Då vet jag vad de knapparna var bra för!

Jag ser efter att ha provat med mina bilder att grå är säkert ett bra val, eftersom det som eventuellt blir ljusare än det vita pappret bränns ut när man gör denna manöver. Alla katter är grå heter det ju, men hur grå är frågan? Är det en standardiserad gråton den grå ögondropparen jämför sig med (är det därför du säger Kodak gråkort...)?

/Tomas


Et Kodak gråkort er designet for å reflektere 18% av lyset.
Det er det samme som man har beregnet at et gjennomsnittsmotiv reflekterer. Derfor er lysmålere kalibrert etter dette. Resultatet er at hvis en svart katt fyller hele måleområdet (hele søkeren) vil den bli tolket som grå, og dermed blir bildet overeksponert. En hvit katt vil *også* bli tolket som grå, og bildet blir undereksponert. For lysmåleren er alle katter grå. Verden er som et gråkort med andre ord.

Dråpetelleren som velger mellomtonen plukker en helt nøytral grå, dvs. en gråtone der R, G og B verdien er identisk. Ha "Info" palleten åpen, så ser du hva som skjer.

Legg merke til at dette verktøyet kun regulerer *fargebalansen*, den fastsetter ikke en bestemt valør på gråskalaen.

Nerde-PS: Under litt resarcharbeid med denne postingen leste jeg at lysmålere etter ANSI-standarden er kalibrert i forhold til et gjennomsnittsmotiv som reflerkterer 12% av lystet. Dette tilvarer 0,5 f-stop.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar