VVA SJ litt O

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
d680ae
Inlägg: 101
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

d680ae skrev: mån 01 mar 2021, 01:05 ...
Den avbildade rullagerboxen bör ha varit SKF modell 30, samma som även SJ skaffade
...
Ytterligare efterforskningar i tabellverken över hjulparstyper och lagerboxdata ger vid handen att hjulparen, om det rörde sig om typ 24 också kan ha haft lagerbox typ 24 (Mbr 27403, lager Ø 120/230 mm SKF 22226, fjädertapp Ø 70) eller ...
24X (Mbr 70077, lager Ø 120/230 mm SKF 227152, fjädertapp Ø 70) medan ...
30 (Mbr 70078) och 30A (Mbr 70087, lager Ø 125/240 mm SKF I-37603, fjädertapp Ø 70) användes till hjulparstyp 21, 21A och motsvarande helhjul 21H, 21AH)
Utseendemässiga skillnader torde vara små, men avvikelserna i lagerdimensioner kan ha avspeglat sig i motsvarande skillnader i ytterdiameter hos lagerhuset. Alla dessa varianter, och några till har figurerat under O/Om, men vid leveransen var det nog typ 24 som gällde.
Skillnaderna kanske inte är större än att man för modelländamål kunde acceptera en enda generisk modell för dessa äldre rullagerboxar utan lock, men med skruvplugg. När utvecklingen kommer fram till typ 33, 33A blir de utseendemässiga skillnaderna större. Men då är vi framme vid 1950-talet och hjulparstyper för 20 ton typ 38 m.fl. ännu yngre.
Olof
Inlägg: 1724
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

d680ae skrev: mån 01 mar 2021, 14:13
d680ae skrev: mån 01 mar 2021, 01:05 ...
Den avbildade rullagerboxen bör ha varit SKF modell 30, samma som även SJ skaffade
...
Ytterligare efterforskningar i tabellverken över hjulparstyper och lagerboxdata ger vid handen att hjulparen, om det rörde sig om typ 24 också kan ha haft lagerbox typ 24 (Mbr 27403, lager Ø 120/230 mm SKF 22226, fjädertapp Ø 70) eller ...
24X (Mbr 70077, lager Ø 120/230 mm SKF 227152, fjädertapp Ø 70) medan ...
30 (Mbr 70078) och 30A (Mbr 70087, lager Ø 125/240 mm SKF I-37603, fjädertapp Ø 70) användes till hjulparstyp 21, 21A och motsvarande helhjul 21H, 21AH)
Utseendemässiga skillnader torde vara små, men avvikelserna i lagerdimensioner kan ha avspeglat sig i motsvarande skillnader i ytterdiameter hos lagerhuset. Alla dessa varianter, och några till har figurerat under O/Om, men vid leveransen var det nog typ 24 som gällde.
Skillnaderna kanske inte är större än att man för modelländamål kunde acceptera en enda generisk modell för dessa äldre rullagerboxar utan lock, men med skruvplugg. När utvecklingen kommer fram till typ 33, 33A blir de utseendemässiga skillnaderna större. Men då är vi framme vid 1950-talet och hjulparstyper för 20 ton typ 38 m.fl. ännu yngre.
Tack d680ae!

Jag kanske skulle väntat tills jag sett ditt sista inlägg men en snabb fråga på järnvägshistoriskt forum gjorde att jag fick en kopia på Mbr 70087.
Om jag tolkar dig rätt så är det istället Mbr 27403 jag skulle frågat efter. Om man jämför ritning med fotot så verkar utkragningen från den yta som det står SKF på till den fulla diametern skilja något.

MBR 70087.jpg
MBR 70087.jpg (192.66 KiB) Visad 4927 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1724
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Thomas Tell hade vänligheten att även dela med sig av Mbr 27403, det vill säga ritning till SKF modell 24. Den överensstämmer lite bättre med fotot.

Mbr 27403.jpg
Mbr 27403.jpg (183.17 KiB) Visad 4885 gånger
JvmKBFN00025.jpg
JvmKBFN00025.jpg (209.49 KiB) Visad 4885 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 101
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: mån 01 mar 2021, 20:20 Thomas Tell hade vänligheten att även dela med sig av Mbr 27403, det vill säga ritning till SKF modell 24. Den överensstämmer lite bättre med fotot.
...
Ja Thomas är en hyvens grabb och resultatet helt underbart. Nu ges ju tillfälle att totalt nörda ner sig i rätt diskreta detaljskillnader mellan några äldre lagerboxtyper. Men det finns ju som vanligt en del annat i detaljdjungeln att ägna uppmärksamhet åt och fundera på var man drar gränsen för försvarbara komplikationer av byggandet i relation till vad man strävar att uppnå.
Olof
Inlägg: 1724
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

d680ae skrev: mån 01 mar 2021, 23:38
Olof skrev: mån 01 mar 2021, 20:20 Thomas Tell hade vänligheten att även dela med sig av Mbr 27403, det vill säga ritning till SKF modell 24. Den överensstämmer lite bättre med fotot.
...
Ja Thomas är en hyvens grabb och resultatet helt underbart. Nu ges ju tillfälle att totalt nörda ner sig i rätt diskreta detaljskillnader mellan några äldre lagerboxtyper. Men det finns ju som vanligt en del annat i detaljdjungeln att ägna uppmärksamhet åt och fundera på var man drar gränsen för försvarbara komplikationer av byggandet i relation till vad man strävar att uppnå.
Du har ju rätt i att det kommer att vara mycket annat som avviker på vagnen än en mer eller mindre osynlig krökning på lagerboxarna men jag kommer att veta att åtminstone det blev rätt och jag kommer att känna tillfredställelse av att jag hittat en lösning på detta.

Kul för mig; helt oväsentligt för någon annan. Jag tackar för hjälpen!
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1724
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

VVA bygganvisning är tydlig men jag saknar underlag för hur bromscylindern skall monteras. Har någon av er svaret?

Skall ventilerna på bromscylindern vara mot långbalken eller mot vagnsmitten?

Så här:
IMG_0173.jpg
IMG_0173.jpg (272.27 KiB) Visad 4677 gånger

Eller så här:
IMG_0174.jpg
IMG_0174.jpg (315.11 KiB) Visad 4677 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 101
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: lör 06 mar 2021, 23:13 VVA bygganvisning är tydlig men jag saknar underlag för hur bromscylindern skall monteras. Har någon av er svaret?

Skall ventilerna på bromscylindern vara mot långbalken eller mot vagnsmitten?
...
Styrventilen på den stora runda flänsen med bl.a. anslutningen av huvudledningens gren och avstängningshandtaget sitter vänd mot vagnsmitten. På "utsidan" sitter däremot den rätt typiska lossningsventilen vars lossningssträng är så placerad att den passerar precis vid sidan om spännstagens stöttor. Där sitter på stöttorna också de nyckelhålsliknande anordningarna för att haka upp lossningssträngen. Jag ser ingen lossningsventil på den avbildade cylindern, men det bör ändå finnas en sådan annars går det inte bra att lossa bromsen.
En rätt tydlig beskrivning av KKG-bromsens mittparti] finns hos ASOA. Den är visserligen säkert baserad på hur det såg ut på en DRB/DB-vagn. Men antagligen såg det rätt lika ut på SJ-vagnar då Knorr Bremse nog hade rätt tydliga instruktioner att gå efter.
Olof
Inlägg: 1724
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

d680ae skrev: sön 07 mar 2021, 02:24
Olof skrev: lör 06 mar 2021, 23:13 VVA bygganvisning är tydlig men jag saknar underlag för hur bromscylindern skall monteras. Har någon av er svaret?

Skall ventilerna på bromscylindern vara mot långbalken eller mot vagnsmitten?
...
Styrventilen på den stora runda flänsen med bl.a. anslutningen av huvudledningens gren och avstängningshandtaget sitter vänd mot vagnsmitten. På "utsidan" sitter däremot den rätt typiska lossningsventilen vars lossningssträng är så placerad att den passerar precis vid sidan om spännstagens stöttor. Där sitter på stöttorna också de nyckelhålsliknande anordningarna för att haka upp lossningssträngen. Jag ser ingen lossningsventil på den avbildade cylindern, men det bör ändå finnas en sådan annars går det inte bra att lossa bromsen.
En rätt tydlig beskrivning av KKG-bromsens mittparti] finns hos ASOA. Den är visserligen säkert baserad på hur det såg ut på en DRB/DB-vagn. Men antagligen såg det rätt lika ut på SJ-vagnar då Knorr Bremse nog hade rätt tydliga instruktioner att gå efter.
Tack d680ae för ett snabbt och utförligt svar. Bilderna från ASOA är väldigt bra.
Handtaget till lossningsventilen minns jag nu när du skrivet om den.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1724
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av Olof »

Testar Citadel Chaos Black som grundfärg. Hoppas det fäster bättre än Biltemas grundfärg.
Egentligen hade jag fördragit en ljus grundfärg för att kunna se skavanker som behöver spacklas och slipas bättre men jag antar att det inte funkar för något som heter Chaos Black

IMG_0178.jpg
IMG_0178.jpg (146.02 KiB) Visad 4623 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
AndersR
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 29 jan 2015, 08:29
Ort: Stockholm

Re: VVA SJ litt O

Inlägg av AndersR »

Citadell har även en vit grundfärg. Vill minnas att den heter Scull White men det var ett tag sedan jag använde den så den kan ha bytt namn.

/Anders
Skriv svar