Olof skrev: ↑fre 09 okt 2020, 11:24
Snyggt bygge, vill du provköra?
/Olof
Tack! Klart att det hade varit intressant att kolla hur den uppför sig på spåret. Får se om om där blir något tillfälle till det.
/Arne
Om du handlar färg på Östra Mårtensgatan i Lund så har du kanske möjlighet att komma förbi Lundarallarnas rundbana för en provkörning vid tillfälle.
/Olof
Ombyggnader är alltid dåligt dokumenterade och intresset för att fotografera ombyggda Os har uppenbarligen inte varit stort eftersom det finns så få bilder på denna typ. Så att bevisa att det funnits en Os med plåtlagergafflar kan bli svårt. Dock, i tjänstevagnsboken kan man hitta bild på Qbv 945 0042 som i ett tidigare liv varit en Os, med plåtlagergafflar.
Gills det med en TGOJ-ägd Omm modifierad med plåtlagergafflar, rullningslagrade hjulpar typ 24, boxar SJ mod 30, fjäderbockar av Ou-modell och still going strong 1971?
Här syns de modifikationer jag gjort; en kort bussning som glidlager, fyra bitar neopren som fjädring mellan hjulupphängning och vagnsbotten samt en bit antiphon, en ljuddämpande platta, limmad mellan hjulen.
DSC_0370.JPG (213.9 KiB) Visad 5037 gånger
Inser att jag inte använder så mycket smörjmedel, tuben har gulnat och årtalet antyder att detta inte är något jag köpte i går.
Arne Falk skrev: ↑ons 07 okt 2020, 14:46
Tänker ta mig an en SJ litt Os. Men finner ingen bild på en SJ-vagn med plåtlagergafflar. Hittar endast med plattjärn.
Någon som har ett tips?
/Arne
Här är en del av JvmKDAJ00471, kan det vara en Os med plåtlagergafflar? Jag har inte kollat vagnsnumret.
Olof skrev: ↑lör 10 okt 2020, 19:56
...
Här är en del av JvmKDAJ00471, kan det vara en Os med plåtlagergafflar? Jag har inte kollat vagnsnumret.
JvmKDAJ00471.jpg
Nej! Tyvärr alldeles för "modern" fast den i aktuellt skick med glidlager ser lite mindre modern ut. Det är en standard O som sedermera blev 361 2 822-7 .Om
Jag tror man rätt säkert kan särskilja en sådan också på den lilla triangulära plåtkonsolen under golvkanten vid buffertbalken. Det var en ännu inte påtänkt konstruktionsdetalj före O-vagnarna.
Sorry, 71919-78143 std. O, sedan Ou till 78473, fler O, åter ett par tusen Ou efter 78624. Bara ett trettiotal av dessa slopade innan 1956
Vad jag kan se, hade alla broms Kunze-Knorr G
Edit:
Ojdå, Ulf hann in medan jag kollade och skrev.
Mats B skrev: ↑fre 09 okt 2020, 17:38
Ombyggnader är alltid dåligt dokumenterade och intresset för att fotografera ombyggda Os har uppenbarligen inte varit stort eftersom det finns så få bilder på denna typ. Så att bevisa att det funnits en Os med plåtlagergafflar kan bli svårt. Dock, i tjänstevagnsboken kan man hitta bild på Qbv <a href="tel:945 0042">945 0042</a> som i ett tidigare liv varit en Os, med plåtlagergafflar.
/Mats B
Går Det att ta fram vilket nummer Qbv 945 0042 hade i sitt tidigare liv som Os?