DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Ringe »

Postanvisningar är något av det bästa jag vet, Du får meddela när plåten är provbyggd och går att beställa! Går det möjligtvis att få den färdigbyggd?
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Joint venture!
Det har ju talats om gemensamma projekt och delat utvecklingsarbete på andra trådar här i forumet.
Det är en tanke som förefallit mig vara av godo om man som jag scratchar i huvudsak allt som byggs.
På min lista står flera lok och ett antal vagnar, i mitt fall då från DONJ. I vår lilla bit av världen har under den tid jag hängivit mig åt detta flera modeller tagits fram med moderna och ganska sofistikerad metoder som etsplåtsritning, CAD-ritning och bronsgjutning. Bland annat kan nämnas Stig Bergstöms Kp och Gp-lok som kompletterats med CNC-frästa delar från Sture H. Tidigare har ju kända namn som Walde och Ljung bidragit till utbudet.
Även jag själv har ju skapat en del kreationer även om jag inte släpper ifrån mig dessa så där lättvindigt.
Hursomhelst så vill jag peka på de möjligheter som finns i form av freeware på nätet och där framförallt ett program som heter Free CAD.
Efter en första runda på Youtube-tutoriols så känner jag att detta skulle kunna vara ett, för oss lekmän, starkt alternativ och en ingång för alla som känner lust att pröva.
De Youtube lektioner som jag fastnat för är Learn Free CAD, en tysk som på engelska visar vägen fram med vad jag kan tycka vara stor pedagogik och naturligtvis grundlichkeit. Efter de första 5 lektionerna så känns det som att det mesta på min önskelista är inom räckhåll.
Jag vet inte hur stort värde det är att i ett sånt här fall ha en gemensam plattform men jag kan inte se några fel heller. Egentligen bara möjligheter!
Så ni intresserade-kolla in detta så får vi se. Mitt sommarprojekt blir iallafall Malletlokets luftpump, dom och en hållare till slidstyrningskolven.

Mvh Lars H

Ps Roco rekommenderar detta starkt vilket manifesteras genom entusiastiska ylande.

(Nu tog jag nog i lite)
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av henrix72se »

Jag har precis börjat med Autocad 123d (från absolut noll kunskap om cad) och gjorde min första ritning efter bara några timmar. Har nu satt igång med en ritning för mina atlas vagnar, så att jag kan printa ut en hel rad med vagnar sen. Istället för att bygga samma vagn flera ggr. Det tröttnade jag redan på efter tredje vagnen ...

Henrik

Ps! Oxå gratis o rekommenderat av shapeways, det var så jag hittade det.
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Det finns ju ganska många gratisprogram och det är väl egentligen möjligheten att exportera filer i rätt format som är det viktiga.
Jag har prövat både Sketchup och Autocad123 utan att få det att lyfta riktigt och är det inte så att dessa program är kopplade till utgivare av proffsprogram. Åtminstone Sketchup vill ju att man ska abonnera på nåt efter ett tag. Har även prövat Solid Works och fått det att fungera men det programmet kostar ju en slant.
Men att förorda ett eller annat program som det rätta är nog inte riktigt.
Vad som ligger mig närmast är möjligheten till gemensamt utvecklade projekt och enkel fildelning på en i stort gemensam plattform-3D programfiler och etsplåtsritningar.
Vad jag finner intressant med FreeCAD, förutom tillgängligheten, är att det är under lång tid utvecklats som freeware och är idag så kraftfullt att det på allvar utmanar de professionella programmen. Jag menar inte som en pekpinne utan jag tror det är det som jag nog fastnat för.
Sen finns det ju en nästan omåttlig glädje i att lära sig nåt nytt!

Mvh LH

Ps Hunn sover fortfarande, går sällan upp före 10-tiden.
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av henrix72se »

bästa vore om alla delar själva STL filen, inte valt programs eget format.

Då spelar det mindre roll vad man sen jobbar i hemma. Åtminstone 123d kan läsa in en STL fil o jobbar vidare med den som den vore gjord i 123d. Sen exporterar jag ut den igen i STL format igen, om jag behöver skicka till andra eller shapeways.

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

En bra sommar.....
Det har varit en bra sommar,regnig och ostadig här i södra norrland vilket lett till att hobbyverksamheten återupptagits och grundvattnet stigit.
Verkstaden börjar ta form och är nu fungerande om än inte organiserad.
DSC_0013.JPG
DSC_0013.JPG (791.61 KiB) Visad 5508 gånger
Produktionen har återupptagits och det första som hände var att alla mina lokhjul förstördes då jag försökte svarva upp innerdiametern men se det gick inte. Skevar någon tiondel. Man har nog bara en chans att få till det, i första uppsättningen i svarven.
Gör om och gör rätt.
DSC_0012.JPG
DSC_0012.JPG (498.67 KiB) Visad 5508 gånger
Det tog en dryg vecka men nu är det klart.
Hursomhelst så kommer nog Malletbygget igång nu.
Under tiden som verkstan legat nere så har det i alla fall ritats en del så minst 2 projekt är nu klara för etsning, en 3-axlig vagn från DONJ och en vändskiva från Byvalla.
Vändskivan ska drivas av en stegmotor styrd av en Arduino, och här vill jag be om hjälp.
Hur ordnar man så att läget känns av på ett exakt sätt när strömmen har varit bruten? Det kräver ju en viss exakthet.
Vill oxå att varje ända ska vara särskiljd.
Någon som har en ide?
Annars flyter pensionärslivet på, långa hundpromenader och frukostar.
Tråkigt??? Näää inte för en sekund!!!

Mvh LH

Ps Roco gillar det nya livet.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Mallet skrev:Vändskivan ska drivas av en stegmotor styrd av en Arduino, och här vill jag be om hjälp.
Hur ordnar man så att läget känns av på ett exakt sätt när strömmen har varit bruten? Det kräver ju en viss exakthet.
Vill oxå att varje ända ska vara särskiljd.
Någon som har en ide?
Man använder en läsgaffel. Jag har visserligen länkat till Elfa, men bör finnas från de flesta elektronikvaruhus. Jag tog bara första bästa länken på Google så du ser vad jag menar.

Läsgaffeln sätter du i bordet och sedan har du någon plastbit eller motsv. som sitter fast i vändskivan. I själva läsgaffeln sitter en lysdiod och en fototransistor och när plastbiten passerar genom läsgaffeln bryts strålen från lysdioden. Fördelen med en läsgaffel är att den har hög precision.

När du slår på strömmen så får Arduinon köra vändskivan ett varv så du vet var den står. Läsgaffeln används också när du programmerar styrningen genom att du kör vändskivan ett helt varv och därigenom kan mäta upp exakt hur många pulser det är runt ett helt varv. Alltså hur många steg måste du stega fram stegmotorn för att vändskivan ska snurra exakt ett varv?

Med vänlig hälsning
Daniel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

henrix72se skrev:Jag har precis börjat med Autocad 123d (från absolut noll kunskap om cad) och gjorde min första ritning efter bara några timmar. Har nu satt igång med en ritning för mina atlas vagnar, så att jag kan printa ut en hel rad med vagnar sen. Istället för att bygga samma vagn flera ggr. Det tröttnade jag redan på efter tredje vagnen ...

Henrik

Ps! Oxå gratis o rekommenderat av shapeways, det var så jag hittade det.
Er det fortsatt mulig å få tak i Autocad 123D? Mener å ha lest at Autodesk har drept programmet :(

Edit: Jeg har nå gjort litt undersøkelser, og det ser ut til at Fusion 360 er det man skal satse på om man trenger avansert 3D-modellerings software fra Autodesk. Jeg har så vidt sett på programmet, og det ser lovende ut. Men for ikke å kuppe tråden skal jeg starte en egen tråd om dette.
Senast redigerad av Hauk den tis 25 jul 2017, 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Tack Daniel, det verkar vara ett bra råd. Nu åtestår bara programmet.
Vad beträffar Autocad är jag fel kille att fråga, jag kör tillsvidare FreeCad och det finns tillgängligt //MvhLH
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av henrix72se »

Du kan få kopia av programmet från mig om du vill, men kanske bäst o börja med Fusion 360 ändå. Det har en stor fördel som 123d saknar och det är att man backa flera steg, justera något o sen hoppa fram igen. Man bygger upp en lista av instruktioner som man fritt kan editera. I 123d är det mer visuellt o enkelt till en början, men kräver mer planering när det börjar bli avancerat. Vad gäller Youtube finns det lika mycket info till båda. Båda är oxå gratis.

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Skriv svar