Liten sadeltank på väg från Hornby

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Liten sadeltank på väg från Hornby

Inlägg av lenelg »

Hornby håller på att ta fram en modell i OO av en liten tvåaxlig sadeltank, Peckett Class W4:

http://www.hornby.com/uk-en/news/the-en ... 4-0-4-0st/

Finns mängder av foton av förebilden på nätet, men dåligt med måttuppgifter. En källa uppger att drivhjulen är 3 ft 2 tum - 965 mm. Om det stämmer så kommer modellen att ha 12,4 mm drivhjul och ca 21,1 mm hjulbas.

Vet inte om loket skulle funka som industrilok i svensk miljö - modellen är i skala 1/76 men en rejält liten prototyp. Men chassit kommer säkert att bli grund till en del gladbyggen i större skalor..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Liten sadeltank på väg från Hornby

Inlägg av Olof »

Kul lok, tyvärr var sadeltankar med tanken dragen ända fram till sotskåpsluckan ovanliga i vårt land men den kan naturligtvis funka bra i alla fall.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
G Jonsson
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 15 jul 2007, 14:40

Re: Liten sadeltank på väg från Hornby

Inlägg av G Jonsson »

Slå en flukt i småbaneavdelningens bok "Industrilok i Gästrikland och Hälsingland" sidan 49!
Nedre bilden visar loket "John Bull" år 1934, strax före skrotning enligt uppgift. Loket var tillverkat av Peckett & Sons Ltd. 1897 och i tjänst i Gästrike Hammarby däremellan.
Men så är det ju det här med 1/76 kontra 1/87.
Man kanske kan motivera ett Peckettlok med att det "kanske har funnits på nån industri" i MR/LMS trafikområde runt 1922-1926, då stämmer i alla fall skalan med 3F och 4F:arna jag har liggandes...
Nu blev det svårt igen!

/ Gunnar J.
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Liten sadeltank på väg från Hornby

Inlägg av Olof »

Titta där. Jag skulle ha kollat i källorna innan jag skrev något. Tur att Gunnar gjorde det.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar