Smalspårigt 122

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
auhs
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 15:01

Smalspårigt 122

Inlägg av auhs »

Många har frågat efter detta nummer. Är på G, finns hos tryckeriet och skall vara Er tillhanda senast 2 veckor före årsmötet. Tyder på intresse för vår mj-tidning. Tänk om intresset för art........

/red
Roger S Jansson
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50

Re: Smalspårigt 122

Inlägg av Roger S Jansson »

Ju fler smalspårsartiklar; ju intressantare tidning..!!!
MEN, vissa kanske drar sig för att skriva pga vissa åsikter; mycke normalspåriga byggen; mässingsjunta mm.
De flesta byggare kanske vill "måla mer" i olja...
Jag hör ju hur vissa kommentarer...
Men visst någon smal smalspårsartikel borde man ju kanske kunna åstakomma..
MvH
RJa
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Re: Smalspårigt 122

Inlägg av HNJ Verkstad »

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Smalspårigt 122

Inlägg av Olsson »

Roger S Jansson skrev: Ju fler smalspårsartiklar; ju intressantare tidning..!!!
MEN, vissa kanske drar sig för att skriva pga vissa åsikter; mycke normalspåriga byggen; mässingsjunta mm.
Jag hör ju hur vissa kommentarer...
MvH
RJa


Ja, och dom åsikterna är du själv ganska outstanding på att leverera ju. Vad dom kan resultera i svarar du på själv dessutom...
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Smalspårigt 122

Inlägg av Klas Blomberg »

Roger!
Jag har ju sett på Facebook vad du bygger - det är maffiga grejer! Skicka de bilderna + en textsnutt till redaktion@smalsparigt.org
Det är mer konstruktivt än att komma med halvkvädna visor.

Tidningen är av medlemmar för medlemmar - om vi inte skriver så blir det inget skrivet. Själv funderar jag på att knåpa ihop en sak om knuttimmer och spåntak, där finns ingen spårvidd.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Smalspårigt 122

Inlägg av Göran T »

Roger S Jansson skrev: Ju fler smalspårsartiklar; ju intressantare tidning..!!!
MEN, vissa kanske drar sig för att skriva pga vissa åsikter; mycke normalspåriga byggen; mässingsjunta mm.
De flesta byggare kanske vill "måla mer" i olja...
Jag hör ju hur vissa kommentarer...
Men visst någon smal smalspårsartikel borde man ju kanske kunna åstakomma..
MvH
RJa


Bäste Roger S Jansson!
Under min tid som nytillträdd redaktör så var du en av de flitigaste skribenterna och jag hörde sällan någon klaga på dina bidrag, tvärtom, jag tror många uppskattade dem. Jag minns din kommentar när jag lade Maffeiloket på omslaget av nr 67: "- Du är modig du?" sa du då. Jag förstod inte påståendet och gör det fortfarande inte. Vad hade det med mod att göra? Lika lite som det har med mod att göra att publicera en kanonfin bild från Anders bana med ett bettåg på bangården.
Lite tröttsamt är det att behöva påpeka skrivningen i föreningens portalparagraf men där står faktiskt att det är ok att "främja intresset även för normalspåriga järnvägsmiljöer av bibanekaraktär". Och smalspåriga, givetvis. I såväl fullskala som modell.
Flera ev de som skrev under min tid som redaktör skriver inte idag, tiderna förändras, intressen och engagemang skiftar och jag tror att vi får den tidning som just nu speglar dessa intressen och detta engagemang. Måste erkänna att jag själv känner mig ganska mätt på att skriva och har levererat en hel del till Smalspårigt genom åren. Tycker också att det är fantastiskt roligt att få en tidning som jag överhuvudtaget inte har en aning om vad den innehåller.

En annan sak som känns lite småjobbig är de rallarsvingar du delar ut mot allt och alla som inte delar samma intresse för 600-banor och stora skalor som du gör. Och du Roger, är det för lite av 600-material, skriv vet ja´, skriv! Om du inte har tid och lust själv, uppmana andra att skriva. Men krångla inte till det genom att kasta sten i det Smalspårsfrämjandets glashus där vi alla järnvägsintresserade redan sitter. Det är en alldeles för liten förening för att vi skall hålla på med skyttegravskrig och stenkastning kring olika intresseinriktningar inom hobbyn. Punkt.
/Göran T
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Smalspårigt 122

Inlägg av janclaesson »

Tackar för de raderna Göran! Själv hoppade jag "på tåget" just i detta trevliga forum efter några års frånvaro på nätet i detta ämne där jag tycker att det är så mycket lugnare än ett flertal andra fora. Dels att det är få ämnesrubriker och mycket sällan arga miner. Helt enkelt ett forum i ett lagom tempo. Och naturligtvis en mycket fin tidning som jag tror att jag lyckats få tag på de flesta nummer av, alltid lika stor glädje att läsa ett nytt nummer. Gillar alla spårvidder! Och visst kollar jag in Rogers balla byggen på Fb där de har funnits till beskådan ett längre tag! Trevligt, men jag förstår naturligtvis att det kan vara svårt för redaktören med material, det står att läsa just i medlemstidningen.

Glad Påsk till alla tänkas kan i olika spårvidder, skalor och allt annat! ;)

Janne C
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Smalspårigt 122

Inlägg av Anders R »

Mitt exemplar damp ner idag. Tack för ett helt suveränt nummer!!! Och oj vad kul att se Örjan Svane tillbaka vid byggbordet!

M v h

Anders i Arjeplog
Roger S Jansson
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50

Re: Smalspårigt 122

Inlägg av Roger S Jansson »

Jag fick oxå föreningsbladet idag. MYCKET TREVLIG LÄSNING. En hel del smalspår..
Jag är nöjd.
MvH
RJa
polina
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 04 jul 2007, 15:07

Re: Smalspårigt 122

Inlägg av polina »

Mycket snyggt nummer!! Min slitna Stetson åker av i tacksamhet och vördnad!!!
Skriv svar