Modelljärnväg på Skansen

Träffar och liknande
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Modelljärnväg på Skansen

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Vi på Skansen kommer ha en Modelljärnvägshelg på Skansen 5-6 Oktober 2019 i sammarbete
med Svenska Sommar Moduler. SSM kommer att visa en modulbana 10-16 lördag och söndag.

Jag tycker det är jätte roligt att vi lyckats få till detta sammarbete :-)

Vi återkommer med mer information senare.

Bild
Det har funnits modelljärnvägar på Skansen förut. Här är en bild av "Skansens Lekstuga" där en modelljärnväg invigdes
18/6 1956. Foto från Sammlingsportalen.

Bild
Kronprinsen och Generaldirektör Erik Upmark. Jag tror han i glasögonen är Skansenchefen Gösta Berg.
Foto från Sammlingsportalen.

Bild
Kronprinsen kör järnvägen. Foto från Sammlingsportalen.

MvH
Pär Ekstrand
Senast redigerad av P Ekstrand den mån 15 aug 2022, 00:18, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: SSM på Skansen 5-6/10 2019

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Ja där ser man, "Lekstuga" och små kronprinsar som leker med tåg. Är det denna bild vi vill ha av vår hobby?
Nä, så lägg detta på något annat forum men inte här.

Tobbe H
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: SSM på Skansen 5-6/10 2019

Inlägg av Micke Brane »

Vad hetsar du upp dig för Tobbe.
Det är ju tyvärr så här större delen av svenska folket uppfattar vår hobby.
Ordet hobby har ju nästan blivit ett själsord numera.
Det är för många inte riktigt fint att ha tid med en hobby längre.

Men vi har ju fått upprättelse av de prominenta upplyfta personerna i Svenska Akademin:
I svenska akademiens ordlista förr i tiden stod det följande.
Nörd s.-en -ar * (ibland nedsättande) enkelspårig och löjeväckande person, tönt

Men nu har det ändrats sedan några år till följande.
Nörd s.-en -ar * (vard) Person som har ett stort specialintresse och som därför kan verka något enkelspårig.

Med denna skrivning om "enkelspårig" så måste väl de flesta av oss i hobbyn vara nöjda med formuleringen.
För vi bygger ju ofta just enkelspåriga järnvägar i modell. :lol: :lol: :lol: :lol:

Micke,
vadå, jag ironisk?
En förvirrad återfalls rallare
Brsikon
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 apr 2018, 15:14

Re: SSM på Skansen 5-6/10 2019

Inlägg av Brsikon »

Tack för de trevliga bilderna och informationen! Klart att det gynnar vår fina hobby när även adeln intresserar sig för det. Just denna herre har ju haft en fot i järnvägsvärlden en stor del av sitt liv. Minns själv när jag hade tillfälle att få möta och hälsa på Konungen i Mariefred, det var en kort stund med givande utbyte av järnvägsskvaller :D
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: SSM på Skansen 5-6/10 2019

Inlägg av P Ekstrand »

Hej Tobbe !

Oj, det var verkligen inte alls min andemening med att lägga in bilderna från 1956. Det är meningen att det ska vara 100% seriöst
och en möjlighet att visa upp vår hobby för fler och samtidigt också glädja både vuxna och barn. Bilderna var tänkt som lite kuriosa.

Jag blev upplyst på Svenskt MJ Forum om att modellen var skänkt av Fleichmann och hette "Tågstad Växelborg" samt hade flera
specialgjorda Svenska modeller. Samma modelljärnväg turnerade runt i Sverige i ett par tågvagnar och besökte många platser.

Bild
Bild
Foton Samlingsportalen.

Byggnaden nedanför Skansens rulltrappa kalldes "Skansens Lekstuga". Det tror jag beror på att det med stora bokstäver stod så på
den vänstra delen av bygnaden. Delen till vänster innehöll modelljärnvägen. Det har nog inget att göra med att man såg på
modelljärnvägen som lek. Jag vet egentligen inte så mycket om verksamheten här, jag fanns inte då detta gick av stapeln,
jag är född 1963. Byggnaden är i dag riven och på platsen står Gubbhyllan med Tobaksmuseet.

Jag tror nog man tog väldigt seriöst på detta som en riktig hobby då man t.o.m. hade en invigning med SJ's Generaldiriktör,
Skansen chefen och Kronprinsen. På samma sätt är det här en seriös hobby för mig och också för Skansen. Det hindrar väl inte
att barn tycker det är roligt att se på modelltåg som senare också kanske kan bli en hobby för en del av dem :-) Min Märklin järnväg
jag själv hade när jag var liten var nog mest lek men nu är det en viktig hobby för mig som jag får ut mycket av. Jag tycker själv
det är kul att se hur fasinerade barn brukar vara på mässor och annat.

Jag ber om ursäkt ifall detta tolkades fel det var verkligen inte min mening. Dessutom beudrar jag verkligen det du själv gjort Tobbe.

Brsikon: Tack för kommentar :-)

MvH
Pär
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: SSM på Skansen 5-6/10 2019

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Givetvis inget ont mot dig som person Pär, tyckte bara att ditt inlägg blev för mycket ”Svensk dam tidning”och som kändes väldigt främmande här på vårt forum men givetvis har jag fel, man får skriva om vad som helst, det är så ett forum fungerar, så ursäkta mig för mina spontana tankar som givetvis skulle formuleras på ett annat sätt.

Tobbe H, som nu drar sig ner i sin krypta och idkar nördigt modellralleri och vem vet, kanske leker jag lite med mina tåg också.
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: SSM på Skansen 5-6/10 2019

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Ingen fara Tobbe det var inte meningen att det skulle uppfattas så, jag kan lova
att jag är oglamorös och nog ganska nördig:-)

Håller just också på att löda ihop en liten flakmoped i N-skala jag köpte
på Hjulmarnaden idag.

Varma hälsningar
Pär
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: SSM på Skansen 5-6/10 2019

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Bild

I går började SSM sätta upp sina moduler.

Bild
SSM's bana.

Bild
Seth Olofsson i full färd med att sätta upp moduler

I dag ca kl 8.50 kommer ett live inslag på TV4 morgon och senare under dagen antagligen också ett
reportage i SVT.

Bild
Så här långt hade de kommit då jag gick i går.

Välkomna på lördag och söndag.

MvH
Pär
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: SSM på Skansen 5-6/10 2019

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Nu är det bestämt att det blir av igen helgen 3-4/10 2020 :)

MvH
Pär
P Ekstrand
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54

Re: Modelljärnväg på Skansen 1-2/10 2022

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Snart börjar det bli dags för "Modelljärnväg på Skansen".

Det går av stapeln 1-2/10 kl 10-16 på Galejan på Skansen i Stockholm.

- MMM som kommer att visa en en bana med som visar ett svenskt sommar landskap med förebild 1967 på samma
sätt som 2019.

- På samma sätt som 2019 så kommer Hobbypress att ha aktiviteter för barn.

Det är några nyheter i år. Jag har hyrt in ett stort väderskyddat tält där följande kommer att ske,

- Olle Frykmo visar N moduler.
- Sture Bylén och Göran Tholin är på plats och visar modellbygge.
- MGP Anders kommer att presentera elektronik för modelljärnväg.

I Folketshus som ligger i närheten kommer Lars-Olov Karlsson också att hålla ett järnvägshistoriskt föredrag.

Mer info följer .

Välkomna !
Pär Ekstrand
Skriv svar