Bergslagen i H09

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Bild

Bild

Bild

Bild

Tack för tipset om Bukowskis. Här är lite bilder på min nybyggda masugn. Fortfarande saknas en del detaljer, bland annat luckor till hundbanor vid masugnskransen. Desutom har jag inte gjort någon rostugnspipa till den röda trädelen än, någon som har en bra metod att göra rostugnar?

Annars, väggar av utskuren kapaskiva, slaggsten från CG textures, väggpaneler av Evergreen och fönster från Ristat och Skuret samt Rimbo Grande.

Ante
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Bild

Bild

Bild

Avslutar med bilder av ett antal byggnader från VLJ tillsammans med stationshuset i Woxna Bruk. Dessa byggnader är alltså gjorda av Ristat och Skuret. Även här återstår en del att göra: Vissa målningsjobb, trappan på godsmagasinet måste fixas till, fönstren på uthusen måste glasas etc. Här kan man se den färgsättning som även stationshuset kommer att få.

Ante
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Johan Stenson »

Snyggt Ante! Roligt med en hytta.

Funderar även på hur du limmar plasten mot kapaskivan på stationshuset.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Roligt med en hytta.

Funderar även på hur du limmar plasten mot kapaskivan på stationshuset.


Funderade på detta själv innan jag provade med skollimmet! Det funkade, plasten hålls fast bra men går att lossa vid behov och limmet angriper inte cellplasten i kapaskivan. Så det visade sig vara en enkel och bra lösning...

Jo, jag tycker själv det är kul att kunna pilla ihop en masugn, det har länge stått på önskelistan. Kapaskivan och slaggstenstexturen gjorde att bitarna föll på plats. Det blir en ganska stor byggnad men det gör inget. Synd bara att kolhus mm inte riktigt får plats... Nu ska valsverket byggas enligt samma princip. Det blir en ännu större byggnad, 70 cm lång. Den bortre halvan blir magasinet i Klavreström... Här blir det en kombination av tegel och slaggsten samt delar av trä.

Ante
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Bygget fortsätter. Valsverket är påbörjat och det byggs enligt samma teknik som hyttan. Det blir en stor byggnad, själva verket är 30 cm långt, till detta tillkommer en 30 cm magasinsdel inspirerad av det stora magasinet i Klavreström. Det handlar alltså om ett bygge i kapaskiva som kläs med tegelpapper och förses med fönster från Rimbo Grandes Lilla Fönsterplåten. Husgrunden blir i slaggsten. Klavreströms fönster finns som bekant på Stora Fönsterplåten.

En sak jag noterat är att kapaskivan möjliggör att huset blir en studiemodell redan under bygget. Man kan alltså prova husets utseende i anläggningen medan man bygger det egentliga huset, man behöver inte bygga en demo i kartong eller liknande. I detta fall kom jag fram till att valsverket var 10 mm för högt. Det var lätt att ta bort en bit av väggarna i nederkant.

För övrigt funderar jag lite över väggarna. Eventuellt, men det har jag inte beslutat än, kommer jag att försöka rita den typ av "korsvirke", alltså infällda träbalkar i tegelväggar som var vanligt i industribyggnader runt förra sekelsiftet. Gravendals valsverk hade detta, bland annat. Jag ska prova om jag hittar bra "träbalkar" och försöka sätta in dessa i en tegelfond.

Bilder kommer vad det lider...
Ante
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Valsverk under byggnad

Inlägg av Ante S »

Bild

Valsverket sammanfogat med utskurna fönster. Slaggstensgrund på plats.

Bild

Ena långväggen med ett flertal fönster.

Bild

Tegel på plats.

Bild

Två VGJ-vagnar från Rimbo bildar förgrund. En sak som jag noterar på bilderna är att hörnen ser skarpare ut i verkligeten. Likaså är skarvar mellan tegelpapper etc inte så synliga som de kan vara på dessa bilder. Fönsternischer kläs med tegelpapper och sedan monteras Rimbo Grande fönster. Taket förses med en lanternin. Därpå skall skorstenar etc byggas.

Ante
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Jan Frelin »

Vad är det för tegelmaterial?
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Vad är det för tegelmaterial?


Samma källa som slaggsten och tapeter; /http://www.cgtextures.com. Just denna heter Brick Small Brown 0046_2. Men det finns många typer av tegel man kan välja emellan, från helt nymurade tegelväggar till slitet, vittrat och smutsigt tegel. Det finns även modernt, medeltida, stort, smått, brunt (tegelrött), grått etc. att välja och vraka bland. Slaggstenen är av en grå, stor modell. Så det är bara att leta tills man hittar det man vill ha. Sen lägger man in det hela i lämpligt ritprogram och skriver sedan ut hela A4-ark med vad man behöver.

Kan konstatera att tiden förändrats sedan Örjan Svane brottades med Nättrabyhamns lokstall. Då hade han svårt att hitta tegelpapper i rätt storlek. Nu kan man själv skala ned/upp texturen i den storlek man vill ha och sedan skriva ut. Beroendet av tillverkare som gör "fel" produkter har med andra ord minskat. Tror säkert att det finns många andra hemsidor som CG Textures. Fördelen med denna är att det är gratis.

Ante
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Fönster monterade

Inlägg av Ante S »

Bild

Fönstren monterade. Viss skillnad, eller hur? I gaveln ska en port tas upp där N-vagnar ska kunna skjutas in i verket.

Ante
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av CGO »

Ante, jag lyfter på hatten för fina byggen. Stark produktion onekligen, ser fram med stort intresse vad de bliva månne av allt detta.
Skriv svar