Sista försöket

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Olof skrev: mån 12 aug 2019, 19:02 Angående spårplanen
Fundera på om du kan vrida ovalen några grader så att spåren inte ligger parallellt med kanterna. Det gör mycket för realismen.
/Olof
Det hade jag tänkt göra. Glömde nämna det. Jag har ju några centimeter tillgodo på grundplattan jämfört med skissen. Kanske så rundar jag till ena gaveländan också så passar bygget bättre i rummet. Tyvärr så har jag bara vardagsrummet att tillgå men nu är bottenplattan så liten att den kan köras i bilen. Då kan man göra grovjobbet med markisolering o dyl i andra lokaler. Det underlättar en hel del.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Sista försöket

Inlägg av Björn D »

LarsRobert skrev: mån 12 aug 2019, 18:24 Tack Björn! Jag kommer beställa grejer nästa vecka när semstern är slut. En rälsoval, några växlar och diverse skarvjärna blir det för att lära mig hur det funkar. Ska bli intressant att få se och klämma på prylarna. Funderar lite på om det finns något ställe där det går att snitta rälerna på de små peco-växlarna eller om de är för små?
Hej!
Det ska inte vara något problem med att snitta rälerna. Det lättaste är att göra det innan man montera dem med en guldsmedssåg och ett fintandat blad vänt så att man sågar när man drar sågen mot underlaget som växeln ligger emot. Har man monterat dem kan man göra det med en tunn kaptrissa. Men det kan vara svårt att komma åt och lätt att man slinter och skadar växeln. Men varför vill du kapa räler i växeln? Om det är för att göra dem DCC-kompatibla är det helt onödigt. På 9"-växlarna har tungorna samma polaritet som intilliggande räl. På 12"-växlarna är spelet mellan en öppen tunga och den intilliggande rälen så generöst att det inte finns någon risk för kortslutning genom att baksidan av en hjulfläns får kontakt med den öppna tungan*. På 18"-växlarna finns det byglingar på undersidan som man bryter om man vill göra växeln DCC-kompatibel (varvid man måste sköta matningen till korsningen via en extern omkopplare).

* Detta sagt av en gammal 3-rälsare som tycker att allt under 100 V AC i rälsen bara är till för veka DCC-rallare. (Lite kontroversiella åsikter måste man få komma med om man är analograllare.)

/Björn D
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Tack igen Björn för infon! Ska snart beställa lite grejer. Då ser jag bättre hur det ser ut. Jag är helt novis på området så det ska bli kul att komma i gång och testa. Om vädret tillåter så fortsätter arbetet med underredet i dag.
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Snart två sidor i den här tråden med mycket snack och väldigt lite verkstad. Dags att visa att det förekommer viss aktivitet också. Nu är underredet klart för vidare transport till Solna där hjulen ska monteras.
2019-08-14_09.23.46.jpeg
2019-08-14_09.23.46.jpeg (63.12 KiB) Visad 8065 gånger
Det blev en spånskiva i botten som jag ska ha och labba på. Landskapet kommer sen att byggas på skivan och vidare uppåt med markisolering. Nya sarger blir det sen när landskapet fått sina konturer.
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Dumheterna rullar nu vidare... Ny notering i byggloggen.
Har baxat hem hyllan och den har fått hjul. Har också skaffat ett par små peco-växlar och tror jag förstår hur de funkar. Kan inte börja testkörningen än eftersom jag inte har något att köra med. Fast det är på gång.
Usel bild
Usel bild
20190826_190413-1.jpg (128.98 KiB) Visad 7846 gånger
Robban
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 20:36

Re: Sista försöket

Inlägg av Robban »

Ta med växlarna till Huddinge imorgon om du kommer.

Robban
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Det ska jag göra. Vi ses där i morgon!
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Hejsan igen! Jag fortsätter att gödsla med inlägg i tråden. Nu har jag en fråga om elektronik. Ännu ett område jag saknar baskunskaper i.

Jag har tänkt köra min bana med en Märklin MS2. Vad jag förstår så skickar den 16-18V ut i spåret (ska kolla på lådan när jag kommer hem). Jag har i huvudsak tänkt trafikera min bana med fordon (digitaliserade) från Minitrains. Nu till frågan: Är det för hög spänning till de små loken? Om så är fallet, vad är lämpligt att ha i spåret? Jag googlat en del och vad jag har sett är att Minitrains egna (analoga?) körkontroll ger 12V. Stämmer det att Minitrains ska ha 12 V?
Jag har också spanat in den här:
http://mollehem.se/index.php/electronic ... are-detail
Kanske säkrast att skaffa en sån.

Tacksam för svar.

Tillägg: Det står 18V på nätadaptern.
Ytterligare tillägg: Kan jag använda två spänningssänkare i serie för att få lägre spänning? I mitt huvud så borde det funka.
Robban
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 20:36

Re: Sista försöket

Inlägg av Robban »

Den blir bra, ser ut som ett gäng antiparalella dioder som vi sa igår (fast mycket snyggare än att löda själv).
Att använda två kan strula, det kan bli dålig DCC-signal om det är långsamma dioder har jag för mig.
edit för andra gången: När vi kör H0e körningar har vi använt min vita Roco-start z21 ~20v, och hittills har vi inte grillat någonting.

Robban
LarsRobert
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 06 aug 2019, 18:21

Re: Sista försöket

Inlägg av LarsRobert »

Robban skrev: ons 28 aug 2019, 21:26 Den blir bra, ser ut som ett gäng antiparalella dioder som vi sa igår (fast mycket snyggare än att löda själv).
Att använda två kan strula, det kan bli dålig DCC-signal om det är långsamma dioder har jag för mig.
edit för andra gången: När vi kör H0e körningar har vi använt min vita Roco-start z21 ~20v, och hittills har vi inte grillat någonting.

Robban
Definitivt snyggare än om jag ska löda själv. Jag köper två så kan jag testa. Grilla är trevligt men då helst något ätbart och billigare än modellok. Korv t ex.
Skriv svar