Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

En bild från Rödesund som visar normalspårsstallet. Modellen är identisk med det lokstall som en gång fanns i Karlsborg. Stallet finns fortfarande kvar i Karlsborg med är hopplöst ombyggt. Modellen av stallet har byggts efter en ritning som fanns i ett av de allra första numren av Järnvägar!
För närvarande pågår intensiva arbetsinsatser vid lokstallsområdet i Rödesund och bilder kommer att presenteras såväl här som i kommande nummer av Smalspårigt.

Bild
SJ:s lokomotor Z43 nr 270 i lokstallet i Rödesund (notera takbjälkarna och vattenhästen inne i stallet)
/Göran T
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Ante S »

Göran! Har du sett att det är en diskussion om stallet i Karlsborg på Järnvägshistoriskt Forum?
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Ante S skrev: Göran! Har du sett att det är en diskussion om stallet i Karlsborg på Järnvägshistoriskt Forum?


Nej, det hade jag inte förrän du påpekade det. Jag läste tråden och noterade att de slutligen kom fram till att stallet hade en plats och att den rivna delen inte var en extra stallplats. Tydligen så hade inte pojkarna tillgång till ritningen i Järnvägar! från 1981. :-)

/Göran
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild

Ännu en söndag har förflutit och en del småsaker har kommit på plats på den egna hemmabanan.
En bild från baksidan av SJ:s lokstall i Rödesund. Grönskan breder ut sig och här har genom åren samlats all sköns bråte och skrot. En sådan här liten yta kan uppta ett försvarligt antal timmar för vilken modellbyggare som helst.
VWJ hade ett spår mitt emellan det egna lokstallet (som ej syns på denna bild) och SJ:s. Här fanns tidigare kolförråd för ångloken men detta flyttades på 1940-talet då loken eldades med torv och ved. Eftersom det ändå inte fanns något kol att få tag på under kriget så revs kolbingarna och upplag för de alternativa bränslena ordnades istället. När så koleldningen kom igång igen efter krigsslutet byggdes de nya kolbåsen på framsidan av lokstallet.
Här syns SJ:s lokomotor Z4p nr 261 växla undan en av VWJ-banans allra äldsta finkor, litt G nr 102 vilken användes som förrådsvagn under de sista åren och oftast stod uppställd på utdragspåret bakom lokstallet.


/Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Lokstationen i Rödesund börjar närma sig sin fullbordan. Skivan är på plats (motoriserad tydligen, av manöverpulten att döma), området har givits en lite "lokstationsskitig" patina. Det får inte vara för snyggt. Ångloksdrift i nästan 70 år bör synas, i synnerhet kring spårområdet vid lokstationen. I nuläget fattas mycket detaljer men det kommer småningom. Grundstrukturen är i alla fall klar. Vändskivans kant skall maskeras ,med tunna strimlor av, tja kanske svart eltejp borde fungera. Huvudsyftet med det är att dölja de vita plastikarddistanserna som håller trädäcket på rätt höjd.
På bilden syns SJ:s lokomoterer redo att växlas ut för dagens arbete. Z43:an skall växla isär ankommande godståg från Skövde och Z4p 319 skall kopplas till i dagens första godståg med riktning Hjo.
Göran T
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Tobias Ljung »

Det här blir verkligen jättefint! En san här anläggning är vad jag drömmer om. Riktiga stationer och sträckor, men ända smaskaligt. Fina vyer samtidigt som man kan zooma in pa detaljer. Snyggt jobbat!

Just en san här flygbild paminner mig om ett uppslag i AoH (tror jag, eller var det Modelltag?) för länge sedan med en vy över Nora lokstation, starkt kryddad med skrot och detaljer. Kan kanske tjäna som inspiration för kommande detaljering.

Är bada Z4p fran Rimbo Grande? Z4p i multipel är nagot jag är svag för. Skulle själv vilja bygga en andra lokomotor, men det finns ju sa manga andra hyllvärmare som borde fixas först...annars finns det inte ens en gang tillräckligt med vagnar för att motivera en dubbel.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Tobias Ljung skrev: Det här blir verkligen jättefint! En san här anläggning är vad jag drömmer om. Riktiga stationer och sträckor, men ända smaskaligt. Fina vyer samtidigt som man kan zooma in pa detaljer. Snyggt jobbat!

Just en san här flygbild paminner mig om ett uppslag i AoH (tror jag, eller var det Modelltag?) för länge sedan med en vy över Nora lokstation, starkt kryddad med skrot och detaljer. Kan kanske tjäna som inspiration för kommande detaljering.

Är bada Z4p fran Rimbo Grande? Z4p i multipel är nagot jag är svag för. Skulle själv vilja bygga en andra lokomotor, men det finns ju sa manga andra hyllvärmare som borde fixas först...annars finns det inte ens en gang tillräckligt med vagnar för att motivera en dubbel.


Tack Tobias!
Lokstationer har något visst och jag har många minnen från Falköpings lokstation. Som 14-åring pryade jag där och efter de två veckorna så hade jag "fritt tillträde" till lokstallarna och omgivningarna; jag kände ju alla gubbarna så det blev en hel del besök där och kanske är det lite av den känslan jag upplevde i samband med besöken som jag försöker återskapa genom att bygga lokstationen i Rödesund.
Det finns några oförglömliga reportage om lokstationer och just flygbilden över Nora (som fanns med i modelltåg 94) ger mycket intressant information, även om Noras lokstation är bra mycket större än Rödesunds. I AoH nr 1,2 och 3 1971 skrev Bo Holmgren en artikelserie om just lokstaioner och hur man skapar dem i modell. Det är först nu, nästan 40 år senare som det änligen blir av (apropå fenomenet att det kommer saker emellan...).
De båda Z4:orna har lite olika ursprung. Den högra är en tidig Hobby-Tekniketsning där det mesta fick filas och skapas från scratch (lokomotorn byggdes någon gång i slutet av 1980-talet och syns på bild i modelltåg -93 i reportaget om Grepen). Jag tycker att den står sig hyfsat i konkurrens med den andra som är en Rimbo Grandeprodukt. Visst är detaljer distinktare och framförallt fler på RG:s men som sagt, det är kul att ha två!

/Göran T
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av CGO »

Som vanligt mördande snyggt!!!
Min herre är gudabenådad byggare och tillika berättare, ser med stor spänning fram emot jubileumsutgåvan av boken om Västra Wetterns Järnvägs 50-års jubileum i guldband.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Micke Brane »

Vilken härlig miljö. Har ju sett byggnaderna genom åren, men när allt "landat"
så ger det ju lustkänslor i kvadrat. Kan redan se det framför mig med allt "skräp" runtom.
Det är som en hård karamell, suger man så räcker lustkänslan länge.

Grattis

Med Vanliga Hälsenor
Micke B
En förvirrad återfalls rallare
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Mycket tid har gått och en del cascol och lödtenn har flutit sedan jag senast skrev något om min anläggning. Arbetet med Rödesunds lokstation pågår, till och ifrån och för närvarande väntar en del detaljer på att "flytta in" i såväl VWJ:s som SJ:s lokstall. En del vitmetalldelar (av skiftande kvalitet skall påpekas) har införskaffats från det stora landet i väster när dollarn fortfarande var låg. På bilden syns en del av delarna målade och klara för "plantering". Inredning innebär, nästan per automatik, att belysning blir nödvändig att montera. Mer arbete alltså...
Bild
/Göran
Skriv svar