Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av CGO »

Att vi sedan är några som hårt bearbetar Göran Tholin med att bygga en linje till Hjo via en dörr (Duck under?) och en långvägg för att på kortväggen få plats med Hjo station, lokstall, motorvagnstall och inbyggt godsmagasin... Nu är trafikchefen inte den som låter sig påverkas i första hand, men sår man ett frö så kanske.... Varför skall allt hända vid Ebbetorp?
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Vi uppehåller oss fortfarande i Ebbetorp. SJ:s lokomotor Z4p nr 319 växlar vid magasinet.

Bild

Göran T
Gäst

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Gäst »

Vilken härligt krispig bild!

Inte bara snyggt byggt utan urtjusigt komponerad bild med mycket fin ljussättning. Det tog också ett par gånger innan jag lade märke till röken från Z4:an. Photoshop?

Snyggt Göran!

Med Vänliga Hälsningar
Per Nilsson
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Krispigt var ordet, sade Bill.
Det tog lite tid innan det var någon som reagerade på min Z4p. Såvitt jag vet så har jag inte sett någon av de Rimbo Grande-producerade så här färdig ännu. Men visst blev den trevlig!
Och röken då...? Jovisst, är det lite digitalt framställda dieselavgaser med hjälp av Photoshop.
/Göran
Gäst

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Gäst »

Tjusig bild Göran.

Jag kunde svurit på att det var riktiga avgaser.
Detta grundar jag på den lätta känsla av huvudvärk jag hade söndagmorgon efter köraftonen hos dig.
För det kan väl inte vara det bordsvatten vi "intåg" efter maten när vi prövade på att vara
"järnvägskantareller/soffrallare" eller vad det nu var det kallades i detta forum nyss. ;-)

mvh
Från en "impregnerad" hobbyvän
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av macn »

Kan bara instämma i raden av superlativ från andra inlägg. Fantastiskt tjusigt, vilka fina miljöer du lyckats skapa! Jag har själv byggt en RG Z4p men den är lite för fin i lacken. Hur har du gått till väga för att få den "vädrade looken"?
Mvh
Magnus C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Z4:an är målade enligt mitt standardrecept. Primer, Polly Scale´s Rock Island Maroon + lite Boxcar red pålagt med spruta och efter torkning penselmålning av detaljer. Därefter klarlack, sedan dekaler och sist mattlack. Därefter utspädd Grimy black och Engine black på utvalda delar (blackwash) såsom i skarvar och ventilationsgaller t. ex. När detta fått torka så går jag över modellen med diverse pulvriserade torrpasteller. I mitt tycke är det den sistnämnda behandlingen som ger det vädrade, torra utseendet.
/Göran T
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Ante S »

Något jag tycker blir alltmer viktigt men som jag ännu inte fått fram fullt ut är de dämpade färgerna. Ofta har modellbanor och modeller alldeles för starka färger, exempelvis GRÖNA gräsmattor och GRÖNA trädkronor etc. WNJ och Trefoten tycker jag verkar ha lyckats få fram det gröna utan att det skriker. Liksom Göran på dessa bilder. Det är svårt, svårt, svårt att hitta rätt läge. Tycker i alla fall jag.
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av macn »

Tack för "vädringstipsen"!
Det som kallas "blackwash", är det utspädd färg som påförs med pensel eller sprutar man tunnt och försiktigt?
Finns torrpastellpulver att köpa i hobbyhandeln eller får man tillverka själv?
/Magnus C
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

macn skrev: Tack för "vädringstipsen"!
Det som kallas "blackwash", är det utspädd färg som påförs med pensel eller sprutar man tunnt och försiktigt?
Finns torrpastellpulver att köpa i hobbyhandeln eller får man tillverka själv?
/Magnus C


Blackwash är utspädd svart färg som läggs på med pensel.
Torrpasteller finns färdigrivna i olika kulörer hos bl a Rimbo Grande.
Jag använder både RG:s och egna inköpta torrpastellkritor som hittas i välsorterade butiker som säljer konstnärsmaterial.
/Göran T
Skriv svar