Någonstans i Småland

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Anders Johansson »

Vad använder Du för ljud?
/Anders
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist »

ESU Loksound dekoder med ljudet från en Baldwin-diesel. Det är Tobias Ljung som har kompletterat Baldwin-dieseln med en tyfon från en DM3:
http://www.smalsparigt.org/nya_forumet/ ... 9354#p9354

Vill du ha ljudfilen så säg till, eller att vi programmerar dekodern på mässingsjuntan.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Vi diskuterade på senaste mässingsjuntan vilken variant av dekodern som är lämplig. Jag har använt varianten med NEM652 8-polig kontakt, och jag tror jag ska fortsätta med den. Motor och strömupptagning sitter ju på drivningen och för det funkar kontakten bra. På drivningen har jag satt en passande honkontakt.

När det gäller högtalaren så sitter de kablarna fastlödda på dekodern, så där kanske man behöver komplettera med en separat kontakt.

Belysningen ligger på den 8-poliga kontakten, men de tre anslutningarna (fram-lyse, back-lyse, nolla) kan man klippa av från kontakten och ha på separat kontakt. Sen har man ytterligare två tåtar (AUX1 och AUX2) som kan användas för t ex hyttbelysning eller att vrida lokföraren.

Ska man programmera ESU:s dekodrar rekommenderas varmt deras programmerare och deras testbänk. Det gör livet mycket enklare.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Bygget har minst sagt legat på is ett tag men nu har jag börjat ta tag i det igen. Och bl a ritat en ny spårplan. Blå fylld rektangel är stationshuset (förebild Evedal) och röd fylld rektangel är godsmagasin. Vid vändskivan hoppas jag få ett lokstall också som inte är inritat.

Banan är en rundbana, men nedre vänstra delen av banan är inte inritad. Men det blir i princip en linje, kanske med någon växel till grusgrop eller liknande. Den tjocka linjen som delvis delar rummet är en vägg som tar bort känslan av rundbana.

Skalan är 1:45, spårvidden 19,8mm, växlarna nr 8 med 1500mm radie och vinkel 7 grader. Rummet är 5 x 4 meter.

Fråga: Hur långt bör rakspåret vid godsmagasinet vara?

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
spårplan_2.png
spårplan_2.png (7.46 KiB) Visad 9772 gånger
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av henrix72se »

Kul o se att du kommit vidare!

Min dubbel-däckare är klar nu, men inga spår på plats ännu. Man blir så lätt distraherad i denna hobbyn .. :) så jag har byggt en HOe bana emellan plus nu börjat på en liten TimeSaver i On30 .. När klar, blir det tillbaks till DD'n igen. HOe banan blev till av en slump, blev så inspirerad av nya brigadloket från MiniTrains att jag var "tvungen" att ha någonstans att köra dem. Väl igång med landskapet kände jag att jag måste bygga en bana till, fast till mina Magic Train tåg .. , well-well .. :P

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Tobias Ljung »

Kul Daniel, spännande projekt!

Bara en liten tanke: Med stationen i kurva blir det svårt med avkoppling/koppling... Walde-kopplen är rätt kinkiga på den punkten.

Tycker det räcker om 2-3 vagnar får plats vid godsmagasinet. Om du vill ha längre stickspår kan du lägga det åt andra hållet istället.

Apropå Z4p ljud så har jag provat en DMU Alstom diesel istället, som har dieselhydraulisk drift. Även om Baldwin-motorljudet i sig låter bra så känns den diesel-elektriska drivningen lite fel.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Att stationen ligger i kurva är mest för att växlarna på vänstersidan inte får plats annars, samt att jag vill kunna låta två långa tåg mötas på stationen. Avkoppling får antingen ske vid växlarna innan kurvan, eller om tåget är kort nog på den raka delen av stationen. Men helt optimalt är det inte.

Om du är nöjd med ljudet till Z4p:n så lägger jag gärna in det i mitt lok också. Jag har skaffat programmerare så det är inget problem.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Nu har jag fastslagit spårplanen för hela rummet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
spårplan_8_rummet.png
spårplan_8_rummet.png (33.91 KiB) Visad 9316 gånger
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Olof »

En lös fundering men kan det inte bli lite tråkigt utan någon form av dolda uppställningsspår?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jo, men jag har svårt att få in dem på något bra sätt. Jag funderade på att låta växeln i bildens nederkant leda till ett eller två spår längs väggen istället för mot mitten. Men då hade jag fått uppställningsspår som hade varit svåra att nå, bl a för att rengöra rälsen. Alla som jag har pratat med säger att om de hade fått göra om så hade de tagit bort spår vid svåråtkomliga ställen för det är alltid där som problemen uppstår.

Samtidigt så lär det dröja innan jag har så mycket att köra med. Jag kan ju ställa upp minst sex lok runt vändskivan och det lär dröja innan jag har en massa vagnar att köra med. Min totala fordonspark består än så länge av en Z4p och en särkupevagn. Samt lite etsplåtar som väntar på att byggas.

En sak man kanske inte tänker på när man ser spårplanen är väggen som är mitt i rummet. Den avdelar banan en del, så man ser inte hela banan på en gång. Väggen går från tak till golv och är inritat på skissen som den grå tjocka linjen i mitten av rummet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar