Oss makers emellan.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Bengt Andréasson »

Mallet skrev: tor 20 maj 2021, 11:14 Det kanske inte heller finns så stort intresse om man tittar på alla inlägg i denna tråd. Lite förvånande nog!
Jo då, visst är det intressant. Utrustningen för 3D-printning är förvånansvärt billig och kvaliteten god med den nya resintekniken, men...

Hur är det egentligen, ni som har jobbat med den. Kan man ha den i "möblerade rum", eller måste man ha den i välventilerade verkstadslokaler med tanke på ohälsosamma ångor, lukt m.m.?

/Bengt
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Bengt Andréasson skrev: tor 20 maj 2021, 11:40
Mallet skrev: tor 20 maj 2021, 11:14 Det kanske inte heller finns så stort intresse om man tittar på alla inlägg i denna tråd. Lite förvånande nog!
Jo då, visst är det intressant. Utrustningen för 3D-printning är förvånansvärt billig och kvaliteten god med den nya resintekniken, men...

Hur är det egentligen, ni som har jobbat med den. Kan man ha den i "möblerade rum", eller måste man ha den i välventilerade verkstadslokaler med tanke på ohälsosamma ångor, lukt m.m.?

/Bengt
Den resinskrivare jag skaffade för ett par månader sedan har jag i samma rum som svarv, fräs och arbetsbänk. Lukten är väldigt beroende på vilket resin och rengöringsmedel man använder. Utvecklingen har gått framåt på detta område jämfört med hur det lär ha varit i början så ryktet är sämre än verkligheten. Oftast blir det ingen störande lukt men ibland, framförallt vid rengöring, har det uppstått krav på vädring medelst korsdrag.

Sedan vill jag påpeka att det finns två aspekter. Det ena är att rita modeller i 3D-CAD och det andra är att skriva ut. Man kan bidra med CAD-modeller utan att ha en skrivare. Jag har i flera år ritat modeller som jag låtit andra skriva ut. Det finns flera företag som åtar sig att göra utskrifter.

Det tar också mycket längre tid att rita än att skriva ut så jag kan mycket väl tänka mig att skicka några utskrifter till den som konstruerar något jag själv vill ha.

Vänligen
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Är ju ingen maker... än... En resinskrivare har legat till sig i min varukorg ett tag, liksom en "härdarapparat". För det behöver man väl också? Jag följer med stort intresse ffa Lars och Olofs trådar om 3D-print och är enormt sugen. Men just nu väntar att lägga nytt golv i hobbyrummet, så det finns ingen plats att ställa en printer just nu, därav min otömda varukorg. Skulle förstås också vara mycket intresserad av att dela designer etc. Det kanske finns fler som följer detta på lite avstånd men inte kommit till skott än?

Mvh/Tomas J
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Mallet »

En 3D-printer är en fantastisk problemlösare med alla delar som går att göra alldeles själv. Och en härdapparat med inbyggd tvätt är bra den med. Tar plats dock och det är angeläget att få till bra rutiner när man printar, lossar printningarna från byggplattan, tvättar och härdar. Jag håller inte med Olof helt utan tycker nog att man bör hålla på i ett annat rum om möjligt där man kan ventilera ordentligt, lite skumma dofter är det allt. På resinburkarna finns ingen varningstext just. Lite om att kontakta läkare om man råkar dricka en skvätt.
Funderar själv på ett litet dragskåp med utsug men det är rutinerna vid efterbearbetning som skapar de mesta av odörerna. Siraya Tech rekommenderar att deras resin ska arbeta i 25 gradig och den miljön skulle man kunna skapa i ett dragskåp.
Jag blir mer och mer nöjd med Siraya Tech Fast, om printningarna får ligga till sig en tid så blir dom starka nog att maskinbearbeta mkt tuffare med bra resultat än andra resiner jag prövat , mycket bra vid hjultillverkning.

Mvh LH
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack för tips! Då får den stå i källarrummet med fläkt... När ni säger "tvätta", är det inkl någon slags mekanisk rengöring, eller räcker det med att doppa detaljen en viss tid i... vad var det... spolarvätska?
Mvh/Tomas J
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Eftersom man utskriften i en resinskrivare växer fram i ett bad med flytande resin så finns det en del resin i flytande form kvar på utskriften när den är klar. Denna måste tvättas bort innan man härdar utskriften i UV-ljus. Om man inte tvättar bort resterna kommer de att härda utanpå utskriften och lägga sig ovanpå detaljerna.

Det finns många olika sätt att tvätta utskrifterna. De mest avancerade är små tvättmaskiner med inbyggd härdning. Dessa tvättar först modellen för att efteråt belysa den med UV-ljus. Jag har snålat och stoppar ned utskrifterna i en glasburk med 99% etanol och lite tensider. Denna blandning säljs på marknaden under beteckningen koncentrerad spolarvätska :)
Ned med utskriften i burken, på med locket och en stunds skakande. Sedan får utskriften rinna av på en bit hushållspapper. Detta har fungerat bra för mig men det finns många andra sätt.

Jag provade med en speciell rengöringsvätska som skulle köras i ultraljudstvätten men det luktade så räligt så jag gick över till etanol i glasburk. Generellt så luktar tvätten mer än själva utskriften.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Bengt Andréasson »

Vad använder man för tvättvätska i en efterbehandlingsmaskin som t.ex. Anycubic Wash & Cure 2.0? Jag antar att koncentrerad spolarvätska är alldeles för brandfarligt i en sådan?

/Bengt
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Mallet »

Det är en sån som jag har och i den har jag använt T-sprit men jag ska testa Olofs idé med koncentrerad spolarvätska.
Mvh LH
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Beeblebrox »

Bengt Andréasson skrev: ons 02 jun 2021, 22:47 Vad använder man för tvättvätska i en efterbehandlingsmaskin som t.ex. Anycubic Wash & Cure 2.0? Jag antar att koncentrerad spolarvätska är alldeles för brandfarligt i en sådan?

/Bengt
Isopropanol är nog tanken att man skall använda.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Olof »

Lars, vid dit föredrag om 3D-utskrifter vid årsmötet så berättade du att den genomskinliga filmen man har i botten på resintråget tar slut och behöver bytas. Hur märker man det innan den gått sönder och resinen har runnit ner i skrivaren?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar