Fredag! NKLJ:s vagnar

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Johan Stenson »

Vad fina vagnarna blev! Skönt att fredagarna är som vanligt igen.
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Jackis »

Hej o tack Johan!
Vi får se hur regelbundet det blir framöver. Det är väl så att vissa byggprojekt fungerar bra i den här formen.
Åter till målningen. Den långa livslängden på vagnen kan skapa en viss förvirring. Vilken epok är jag ute efter?
1950-talet är mitt primära mål om jag ska vara ärlig. I det här skedet har nog vagnen börjat fasat ut som renodlad malmvagn.
Jag spånar lite utan fakta som ni förstår.
Bäst hade varigt att gjort vagnen till en grusvagn, tyvärr gillar jag inte påbyggnaden. Det estetiska avtar enligt min åsikt.
Men jag är inte helt 100 på den här punkten...så kan det va här livet.
Vagnen (plåten) är inte helt klar, den har sina brister och är på utveckling.
I det skede vagnen är i mitt fall, finns inte mycket kvar av färg eller vad det nu kunde ha varigt.
Solblekt gammalt trä är vad jag ser.
Sommaren kör på. Till alla byggares förtret.
Ha de gott.
/Jackis
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Jackis »

Hej igen!
Kan inte släppa det här med tjärade godsvagnar, en inte alltför ovanlig företeelse enligt Janne.
Har gjort en liten lätt resurs på området. Var inne, bland annat på ”Historiska”
Ja, vad hittar man där i ämnet, diskussionen gick mycket runt ”de tjärsvarta kolskroven ”
Det lätt inte som att det var en vanlig företeelse att tjära godsvagnar på !870-talet.
Utom av en vis herr Jan Frelin. Vore intressant att veta var ditt källmaterial kommer ifrån.
Om jag ska vara uppriktig , så tror jag inte ens kolskroven var tjärade i större utsträckning.
Titta på ett tjärat timmerhus som har åldras cirka 70 år kanske. Det är brunt , inte svart.
Det är ganska sällsynt med en mörkbrun godsvagn som inte är målad vill säga. Det finns mängder med svartgrå kolskrov att se på en i dag.
Varför skulle inte dessa robusta malmvagnar kunnat vara obehandlade. Med det virket som fanns på den tiden, ta ett gammalt fönster från den tiden, de har överlevt det mesta i denna värld.,
Däri mot har beslag och metall varit behandlade ”Klart som korvspad”. Vem har påstått något annat.
Annars skulle de ha rostat sönder snabbt.
Solfaktor 9. Gäller .
Med vänlig hälsning
Jackis
NKLJ Kolskrov eller flis.jpg
NKLJ Kolskrov eller flis.jpg (217.92 KiB) Visad 6345 gånger
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Olof »

Så här skriver Erik Sundström i boken Svenska Godsvagnar. Visserligen en andrahandskälla men en hyffsat pålitlig sådan.
De första åren var godsvagnarna vid statsbanorna troligen i viss omfattning omålade, oljade eller tjärade. 1863 bestämdes att de skulle vara målade i olika färg beroende på distrikt.
...
Rödbrun blev färgen på godsvagnarna även på enskilda banor från 1870-talet. Undantag var de flesta banorna i Skåne som i likhet med NKJ hade tjärade vagnar med svarta metalldelar. De skånska betvagnarna var tjärade så länge som de fanns kvar till 1950-talet. Dock med undantag av YJ ... NKJ efterträdrae NBJ föredrog också rödbrunt. Äldre NKJ-vgnar fanns dock kvar med den svarta, i vissa fall grå, färgen till 1960-talet. UGJ lät sina malmvagnar vara svarta med tjärat trävirke. DJ hade ursprungligen vagnar målade med omväxlande svarta och bruna fält.

Vissa vagnsslag hade avvikande färg. Träkolsvagnar blev svarta av koldamm och var därför från början tjärade, senare svartmålade.
...
Malmbanans och Åmmebergsbanans vagnar smutsades av svart malmstoft och målades mörkgrå eller svarta.
Bara uppgifter om normalspår men det visar att det fanns svarta vagnar långt in på 1900-talet.

Jag tror inte det fanns särskilt många omålade vagnar efter 1863. Även om det fanns bra trä så kostade sådant trä mer än vad det kostade att sätta någon att måla billigare trä. Sedan är det en annan sak att det efter andra världskriget fanns gott om vagnar där nästan all färg försvunnit på grund av eftersatt underhåll.

Avslutar med en bild på en av Järnvägsmuseums 1:10 modeller av en NN4 för att visa att man också blandade svart och brunrött.

Jvm00088-1.jpg
Jvm00088-1.jpg (251.48 KiB) Visad 6332 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Jackis »

Hej Olof!
Ja, vem kan säga i mot Erik. Låt oss anta att Erik har alla hästar i stallet när han skrev boken G.
Det ser ut som en ganska realistisk bild av godsvagnsparken från begynnelsen och framemot.
Men det stärker ju min tes om NKLJ:s P-vagnar som obehandlade .
NKLJ:s gods består av : Malm, kalk och träkol : Vad är det då för mening att impregnera vagnarna när godset har den förmågan.
Jag har också studerat en originalvagn på plats. Om den nu hade varit impregnerad av tjära.
Hur skulle jag kunnat missat det, är svårt att förstå. Tjära försvinner inte hux flux.
Alla bilder på dessa lådvagnar i olika tidsepoker tyder på obefintlig yttre behandling.
Olov ... Du tror mycket hur läget var efter 1863. Ok!
Det är väl det som är lite av tjusningen i den här hobbyn.
Dyrt, vadå dyrt. På den tiden var det inte frågan om. Man skulle aldrig använt gran till fönstertillverkning. IKEA var inte uppfunnet då .
Efter sol kommer regn…
Ha de gott.
/Jackis
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Jackis »

Trist stämning!
Kritik och delade meningar om ämnen som delges här på forumet är som det det ska.
Men när det går till överdrifter och rena påhopp ,skapar det bara dålig stämning och onödig trams.
Känner att det skulle kunna bli en upptrappning.
Pausar NKLJ:s vagnar ett tag.
Mvh
Jackis
Bjarne Petersen
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 20:48
Kontakt:

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Bjarne Petersen »

Jackis skrev: fre 30 jul 2021, 20:19 Trist stämning!
Kritik och delade meningar om ämnen som delges här på forumet är som det det ska.
Men när det går till överdrifter och rena påhopp ,skapar det bara dålig stämning och onödig trams.
Känner att det skulle kunna bli en upptrappning.
Pausar NKLJ:s vagnar ett tag.
Mvh
Jackis
:?: Har följt tråden sedan början och ser varken överdrifter, rena påhopp, dålig stämning eller onödigt trams? Trist att du pausar.
Wrångarps Jernvägar: http://kullamannen.blogspot.com/
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Olof »

Jackis skrev: fre 30 jul 2021, 20:19 Trist stämning!
Kritik och delade meningar om ämnen som delges här på forumet är som det det ska.
Men när det går till överdrifter och rena påhopp ,skapar det bara dålig stämning och onödig trams.
Känner att det skulle kunna bli en upptrappning.
Pausar NKLJ:s vagnar ett tag.
Mvh
Jackis
Tråkigt att du känner det så. Jag hoppas att det inte är något jag skrivit som ligger bakom; i så fall är det oavsiktligt och absolut inte meningen.

Vänliga hälsningar
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Jackis »

Hej Olof!
Reaktionen blev i starkaste laget kanske, men...men.
No bad feelings!
Vi ses säkert snart på ett möte.
/Jackis
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Fredag! NKLJ:s vagnar

Inlägg av Tomas Jansson »

Nedan är några länkar till färgbilder på Digitalt museum där P-vagnar figurerar. Här iofs som grusvagnar, så om de en gång varit tjärade eller inte låter jag vara osagt, men med ledning av bilderna kan jag tycka att du har träffat nyansen ganska rätt Jack. Min personliga uppfattning efter att ha studerat andra (mest svart-vita) foton är att vagnarna haft obehandlat trä på sina korgar.

https://digitaltmuseum.se/021018191185/ ... -musjon-pa
https://digitaltmuseum.se/021018191184/ ... ade-bankar

(hur är det nu, man kan inte länka in bilderna direkt från Digitalt museum eller? Lyckades inte via img-omgivningen iallafall).

Mvh/Tomas J
Skriv svar