BLJ 8, tredje gången gillt

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Torbjörn Holmberg » tor 04 feb 2021, 11:08

År 2007/2008 så byggde jag detta lok i nollan, nämligen BLJ nr 8.
Loket byggdes med hjälp av Erik Waldes trevliga etsplåt Lidan där även gjutdetaljer ingick.
BLJ 8 är längre än Lidan plus hyttsidan ser annorlunda ut så nya sidor gjordes, chassit fick förlängas plus lite annat.

9.jpg
Loket under byggnad 2007, spårvidd 16,5 mm.
9.jpg (145.35 KiB) Visad 2092 gånger

Loket byggdes för On30 dvs. skala 1:45 spårvidd 16,5 mm, det var det som gällde då.
Sedan lyftes ribban och jag skulle bygga allt med 19.8 mm spårvidd, de flesta fordonen lät sig omspåras utan alltför djupa ingrepp.
Dock, BLJ 8 loket krävde ett helt nytt chassi och så fick det bli, nya drivhjul fick det också bli för ursprungshjulen Romford 20 mm med varannan eker bortsågad med färdigkvartade axlar för H0 passar inte som ni förstår.

Nya hjul köptes från KB scale i Polen och det är nu problemen börjar.
Hjulen såg väl bra ut men funkade inte i praktiken, hjulisoleringen var som på en vagn, mellan axel och hjul vilket gjorde att koppelstång blev ledande med intressanta kortslutningar lite då och då, tog ett tag innan jag hittade felet.
Metallen i hjulen hade en otrolig förmåga att samla smuts på löpbanan med dåliga gångegenskaper som följd, nä inge kul lok alls tyckte jag.

Lokets stora insats var när det var med på filmen ”Edensky såg” och drog ett persontåg där, minns att det krävdes flera tagningar innan regissören var nöjd, loket gick som en kratta.
Länk här ( https://www.youtube.com/watch?v=C6rDNUgIHPk ), spola fram 7 minuter.
Efter detta så rullade loket aldrig mer, plockade till och med ut drivningen som användes till annat projekt.

Men historien slutar inte här, jag tänker ge loket en ny chans att åter komma på banan så att säga.
Storrevision är påbörjad och tänkte visa lite hur jag gör här.

1.jpg
Så här ser det ut januari 2021.
1.jpg (126.7 KiB) Visad 2092 gånger

2.jpg
Här ser man hur sotskåpsluckan har "sprängts" bort mer eller mindre. En blandning av vitlim, vatten och blykulor
bildar någon sorts "snigeldynamit", intressant!
2.jpg (138.6 KiB) Visad 2092 gånger

3.jpg
Nya ramsidor fräses i 1 mm mässingsplåt.
3.jpg (210.16 KiB) Visad 2092 gånger

4.jpg
4.jpg (175.35 KiB) Visad 2092 gånger
5.jpg
Första provmontering med samma hjul som loket hade från början (Romford) men uppborrade och med längre axel.
5.jpg (162.02 KiB) Visad 2092 gånger

Forsättning följer.

Tobbe H



Torbjörn Holmberg
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Torbjörn Holmberg » sön 07 feb 2021, 11:40

Ännu ett hjulbyte, H0 hjul med 20mm diameter och 20 ekrar från
Skultorps Vagn & LokVerkstad fick det bli.
Till dessa hjul så levereras det färdigkvartade axlar för spårvidd 19,8 mm vilket gör gör livet mycket enklare, baksidan är väl att man måste såga 60 st ekrar innan hjulet funkar i nollan, kanske inte det roligaste som finns men vad gör man inte för sin hobby.

7.jpg
Nya hjul på plats, koppelstängerna kommer
att se bättre ut, jag lovar.
7.jpg (149.92 KiB) Visad 1948 gånger

8.jpg
Hjulekrar är nu rätt antal, drivning har kommit på plats.
8.jpg (172.62 KiB) Visad 1948 gånger

10.jpg
Första provkörningen för egen maskin, loket rörde på sig både framåt och bakåt, inte dåligt.
10.jpg (208.27 KiB) Visad 1948 gånger
Tobbe H



Torbjörn Holmberg
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Torbjörn Holmberg » sön 07 feb 2021, 16:28

Några bilder från Digitalt museum. BLJ 8 på hemmaplan det vill säga Långshyttan.

BLJ 8 2.jpg
BLJ 8 2.jpg (156.48 KiB) Visad 1915 gånger

BLJ 8 4.jpg
BLJ 8 4.jpg (173.54 KiB) Visad 1915 gånger
Tobbe H



Mats Nilsson
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Mats Nilsson » tis 09 feb 2021, 20:56

Imponerande!
Jag är framförallt imponerad över din ihärdighet att få till ett fungerande chassi för den "nya" spårvidden.
Ruskig massa ekrar att såga bort och putsa rent efter.
Blir säkert mycket snygg efter renoveringen.
Intressant det där med "snigeldynamit". Har jag aldrig sett tidigare.

/Mats



Torbjörn Holmberg
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Torbjörn Holmberg » sön 25 apr 2021, 18:30

Ombyggnationen går långsamt för tillfället, BLJ 9 har fått all min uppmärksamhet sista tiden, se en annan tråd.
Dock har chassit provkörts i skarpt läge på linjen och fått godkänt, så då är det bara att fortsätta.

Tobbe H

provkörning på linjen.jpg
provkörning på linjen.jpg (147.78 KiB) Visad 1174 gånger



Skriv svar