Fredag ! "Rydbergaren"

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Fredag ! "Rydbergaren"

Inlägg av Jackis »

Fredag igen ! Gott folk.
Inte bara fredag . Nytt år också. Tänkte ta det lite lugnt i början på det nya året men så blir det inte.
Kör på med SRJ ett tag till. ”Rydbergaren” SJ Xoa6p. En Modell i H0n3 av Kai Nilsson och Tomas Persson (Byggsvenskt).
En sk. tung motorvagn från ASJ. 3 st. levererades till SRJ 1957 Nr. 3110-3112.
Rydbergaren 1.jpg
Rydbergaren 1.jpg (412.39 KiB) Visad 5233 gånger
Rydbergaren 2.jpg
Rydbergaren 2.jpg (355.2 KiB) Visad 5233 gånger
Modellen ska vara lättbyggd enligt Kai. Tror inte helt på det.
Modellen har en bra konstruktion, tror jag. Om jag ska vara lite petig. Varför inte fortsätta med neretsningen av fronten! Skönt med en klar drivning som fungerar bra.
Rydbergaren Chassi.jpg
Rydbergaren Chassi.jpg (315.59 KiB) Visad 5233 gånger
Rydbergaren Korg.jpg
Rydbergaren Korg.jpg (455.09 KiB) Visad 5233 gånger
Bygget blir liknade T2p. Här skulle också innerbelysning kunna ingå. Det kommer det inte att bli.
Kan bli ett kommande projekt. Då krävs det en mindre motor och utan svänghjul.
Ja, gott folk , inga nya löften.
Fredag- Segredos.
Vi hörs nästa vecka.
/Jackis
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fredag ! "Rydbergaren"

Inlägg av Olof »

Jackis skrev: fre 01 jan 2021, 17:06 Kan bli ett kommande projekt. Då krävs det en mindre motor och utan svänghjul.
Kul att se Jackis!
Alltid bra med en färdig drivning men har du funderat på om det går att ta hål i bottenplåten och låta motor och svänghjul sjunka ned en bit så att de inte syns så mycket utifrån?

Gott nytt år
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag ! "Rydbergaren"

Inlägg av Jackis »

Hej Olof!
Det skulle kunna vara en idé. Vet du hur jobbig Kai:s chassi-platta är, det går knappt att löda i den.
Det finns en viss fördel med den här skalan. Sätter man gardiner i fönstren , får man anstränga sig för att se in i salongen.
( om det är mörkt förstås)
Det är viktigare att få till en bra helhets bild , färg , ljud och rörelse. Här kan man också haka på en och annan vagn.
Rälsbussar är inte min stora passion i egentligen. Jag tror det skulle blir lättare att byta motor.
Tack för visat intresse .
/Jackis
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fredag ! "Rydbergaren"

Inlägg av Olof »

Jackis skrev: fre 01 jan 2021, 22:08 Det skulle kunna vara en idé. Vet du hur jobbig Kai:s chassi-platta är, det går knappt att löda i den.
Fyra borrade hål, en guldsmedsåg och en hög sågblad skulle nog rå på den :)

Klart jag är intresserad, du bygger snygga modeller
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag ! "Rydbergaren"

Inlägg av Jackis »

Hej igen!
Man måste fråga sig, är modellen värd en sån åtgärd ,vad får jag ut av det.
Det kommer ändå att bli svårt att få ner svänghjulen så pass, tanken är ju att få till en snygg inredning med sittplatser.
Hela drivlinan skulle behövas byggas om. Är då det här en toppmodell .Nej, det är den inte, den är hyfsad bra men har sina brister.
Huvud taget , rälsbussar och H0-skalan är en svår kombination (speciellt smalspår) . Drivningen är svår att gömma i inredningen.
Det går säkert i dag att få till en bra lösning, Då måste planeringen av inredningen vara med från början .
Jag är glad att drivningen fungerar så bra som den gör. Och modellen kommer att se bra ut på spåret.
/Jackis
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag ! "Rydbergaren"

Inlägg av Jackis »

Hallå Gott folk. Fredag igen!
3110 Sida 1.900.jpg
3110 Sida 1.900.jpg (304.62 KiB) Visad 4940 gånger
3110 Sida 2 900.jpg
3110 Sida 2 900.jpg (381.09 KiB) Visad 4940 gånger
”Rydbergaren” börjar ta form. En riktig tung "pjäs" Har kanske varit lite kritisk i överkant mot modellen.
Kai ska alltid vara så effektiv, han är inte så mycket för några extraplåtar.
Nu är ju H0-skalan lite förlåtande. Om nu inte alla dimensioner är rätt.
Kan det ändå se bra ut. Lagom avstånd för att se H0, ligger mellan 60 cm till 1 meter.
Är min åsikt. (Lagom helhetsbild med detaljer.)
Lyktorna är en viktig detalj, har fått hjälp av en god vän på SMJ att svarva ut dom i aluminium.
De ska ligga i en plåtform , antagligen för riktningen skull. De ska sedermera målas in i korgfärgen.
Toppstrålkastaren ska ligga högt upp i avrundningen, lite marigt, men till slut kom de på plats.
Belysningen blir i stort sätt samma som T2p:n.(Ingen baklampa?)
Eftersom Motorvagnen har samma upplägg med två V-12:or. Blir det en liknande ljudbild som T2p:n.
Några detaljer kvar innan målningen. Får hoppas på mildväder framöver . Primermålar modellen
utomhus.
Blev sponsrad av coop den här veckan , fick 25 % på en Rydbergs produkt. ”Det kan löna sig i bland”.
Rydbergs 700.jpg
Rydbergs 700.jpg (313.71 KiB) Visad 4940 gånger
Fortsättning följer, vi får se hur det går nästa vecka.
Ha de gott.
Fredag. Gott Folk. Segredos!
/Jackis
anlun
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 31 dec 2010, 14:54

Re: Fredag ! "Rydbergaren"

Inlägg av anlun »

Snyggt bygge!
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Fredag ! "Rydbergaren"

Inlägg av Jackis »

Tack Anders!
Mvh.
Jackis
Skriv svar