VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Dags för att lägga golvet i N3-vagnen. Det är gjort av North Eastern lister som doppats hastigt i Hedins Silverbets varefter de torkats av och fått torka.

IMG_0065.jpg
IMG_0065.jpg (862.9 KiB) Visad 5781 gånger
Det tog en liten stund att få på varje bräda så de två andra vagnarna gör jag lastade utan golv. Det är tur att dessa vagnar så ofta gick med mass-laster som täckte hela golvet.
Efter ett par försök kom jag fram till att dubbelhäftande tejp var bäst för att hålla bräderna på plats.

IMG_0067.jpg
IMG_0067.jpg (831.43 KiB) Visad 5781 gånger
Slutligen en jämförelse mellan två sätt att göra golv. Golvet i den lastade smalspårvagnen är gjort av brädmönstrad Palsticard som målats med färgerna och instruktionerna i Vallejos Old & New Wood effects.

Vilket tycker ni blev snyggast?

IMG_0068.jpg
IMG_0068.jpg (814.4 KiB) Visad 5781 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: ons 30 dec 2020, 10:59 ...
Slutligen en jämförelse mellan två sätt att göra golv. Golvet i den lastade smalspårvagnen är gjort av brädmönstrad Palsticard som målats med färgerna och instruktionerna i Vallejos Old & New Wood effects.

Vilket tycker ni blev snyggast?
...
Jag tycker att Plasticard-varianten har klara poänger framför NE-golvet. Möjligheterna att skapa realistiska vädringsmönster i en mer trovärdig färgskala är klart bättre tillvaratagna. Det kan kanske gå att reproducera även med NE-golvet, men verkar i så fall kräva minst lika mycket handarbete och finlir som målningen av plastgolvet. Som vanligt kan jag starkt rekommendera omsorgsfulla bild- och fältstudier av vagnsgolv för att få en uppfattning om vad som är karaktäristiskt för antingen ett nylagt eller ett "bättre begagnat" vagnsgolv av trä. Personligen tycker jag att NE-golvet ligger ganska långt ifrån den bild jag skaffat mig och ur minnet kan återkalla.
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av d680ae »

Det är onekligen en välbyggd, prydlig och smaklig blandning av modeller som har rest sig ur några dm² mässing och lite annat jox. De framkallar ofelbart en mängd minnesbilder och nostalgiska vibbar från den gamla goda tiden när varannan buffertskiva var kullrig och varannan plan. För visst var det väl så det var ...?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

d680ae skrev: ons 30 dec 2020, 15:24 Det är onekligen en välbyggd, prydlig och smaklig blandning av modeller som har rest sig ur några dm² mässing och lite annat jox. De framkallar ofelbart en mängd minnesbilder och nostalgiska vibbar från den gamla goda tiden när varannan buffertskiva var kullrig och varannan plan. För visst var det väl så det var ...?
Visst var det så att en buffert skall vara kupad och den andra plan. Det är ett evigt jox att komma ihåg vilken som skall vara vad.

Tack för berömmet och synpunkter om golv d680ae. Har du några färgbilder på vagnsgolv? Trä som golvmaterial verkar till stor del ha försvunnit tillsammans med öppna vagnar i allmänhet. Jag har försökt samla på mig bilder på olika museum men det är svår att veta vad som är rätt.

Nedan ett foto från Ohs som visar några olika kulörer. Ingen är särskilt lik min N3 vagn.
DSC_1004.JPG
DSC_1004.JPG (519.28 KiB) Visad 5728 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Även jag gick trävägen. Lister av lindgrernar från trädgården, sågade, hyvlade till plankornas bredd och sågade till tjocklek. (hyveln klarar inte tunnare än c:a 3 mm). Herdins silvergrå även här, men med en skvätt brunt i. När jag ändå var igång, körde jag upp för ett par omgångar till, man kan vilja ha fler vagnar.
IMG_3064a.jpg
IMG_3064a.jpg (193.34 KiB) Visad 5725 gånger
Burken innehåller plank för smalspårsvagnar, men de är inte etsade än.
I övrigt håller jag med Ulf, men har inte försökt vädra ännu.
Under tiden jag skrev , kom Olof in
Olof skrev: ons 30 dec 2020, 16:32 Visst var det så att en buffert skall vara kupad och den andra plan. Det är ett evigt jox att komma ihåg vilken som skall vara vad.
Gör som Sture B, tänk Ingemar Johansson. En knuten höger och en rak vänster.
Sven G
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 jul 2020, 16:57

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Sven G »

Snygga byggen!

Mitt intryck är att trä efter ett par år inte längre är "träfärgat". Jag tror att åtminstone Os-vagnar (de var väl minst ett par decennier gamla när de byggdes om till) inte hade mycket gult eller brunt kvar på golvet. Möjligen rostbruna missfärgningar och liknande, annars mest grått och svart.

Jag fick en aha-upplevelse för några veckor sen när jag försökte mig på ett par trägolv av plast, dels ett som var målat i gulbrunt (tror nyansen hette "Oak") och dels ett som var i ljusgrå grundfärg. När jag sen la på ett antal lager lite tjockare oljefärg så blev resultatet ganska bra, framför allt på den med grå botten. Återkommer med bilder, men det blir inte förrän nästa år.
d680ae skrev: ons 30 dec 2020, 15:24 … från den gamla goda tiden när varannan buffertskiva var kullrig och varannan plan. För visst var det väl så det var ...?
Nej, som jag minns det var det tvärt om.

/Sven
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Tack för bra kommentarer om golvets färg. Fortsätt gärna diskussionen och gärna med bilder. Till råga på allt så slets golvplankorna rejält och byttes vid varje större revision och vid behov.

Under tiden jag funderar på vad jag skall göra med mitt golv satte jag på skyltarna. Jag använde dubbelhäftande tejp; vi får se om det håller. Tyvärr lyckades jag landa en skyllt upp och ner på tejpen och dekal och lack satt bättre fast i tejpen än i mässingsplåten. Tack och lov var det en nummerskylt, skylten längst till vänster, och den tror jag jag har fler dekaler av.

Som synes saknar vagnen fortfarande nummer. Jag letade igenom mina dekalark för att se om jag kunde pussla ihop något nummer i 40600-serien men hittade inget som skulle funka så vagnen får gå nummerlös tills jag kommer på hur jag skall ta fram egna dekaler. (Egna dekaler kommer att behövas till NN3-vagnen också.)
IMG_0073.jpg
IMG_0073.jpg (577.07 KiB) Visad 5625 gånger

Vagnen är riktigt snygg i högblank lack. Förebilden har naturligtvis aldrig varit så snygg, inte ens på leveransfotot, men jag kanske skall behålla den i detta skick.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Kom på att jag glömt sätta på de två banden i hörnen som anger att vagnen har internationellt godkänd tryckluftsbroms.
Men var är plåten den skall sitta på? Tittar man på förebildsfotot så är där en liten plåt som fyller gapet mellan buffertbalkens nedersta fläns och golvbalken.

Är det jag som har glömt sätta dit en del i buffertbalkens slut eller fanns den inte med i byggsatsen?

JvmKBDB01691.jpg
JvmKBDB01691.jpg (468.68 KiB) Visad 5532 gånger
IMG_0081.jpg
IMG_0081.jpg (581.05 KiB) Visad 5532 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Olof skrev: lör 02 jan 2021, 15:05 Kom på att jag glömt sätta på de två banden i hörnen som anger att vagnen har internationellt godkänd tryckluftsbroms.
Men var är plåten den skall sitta på? Tittar man på förebildsfotot så är där en liten plåt som fyller gapet mellan buffertbalkens nedersta fläns och golvbalken.

Är det jag som har glömt sätta dit en del i buffertbalkens slut eller fanns den inte med i byggsatsen?


JvmKBDB01691.jpg
IMG_0081.jpg
Jag lyckades med att göra samma tabbe på en av mina Os. Det finns ju vagnar både utan och med rak eller vinklad plåtbit. Har funderat på hur jag ska kunna åtgärda missen. Limning är väl enda alternativet.
/Arne
Bilagor
BEC5CB30-7DEA-422B-9654-472F201C3230.jpeg
BEC5CB30-7DEA-422B-9654-472F201C3230.jpeg (351.01 KiB) Visad 5514 gånger
260C159C-FED9-440E-B7F9-202A92A4A5B8.jpeg
260C159C-FED9-440E-B7F9-202A92A4A5B8.jpeg (177.56 KiB) Visad 5514 gånger
Sven G
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 jul 2020, 16:57

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Sven G »

Hm, får kanske modifiera mitt påstående lite, det är nog inte bara grundfärgen som påverkar. Det handlar förmodligen också om skalan, hur man kan följa brädmönstret och inte minst hur lätt det är att komma åt. Höga väggar gör det svårare. Men när jag målade kändes det lättare att få en bra färg på grå bakgrund som i det övre exemplet.

Jag hade också med mer gult i början (första lagret täckte hela golvet, sen kom jag på att man inte behöver måla under den tänkta lasten :)) Till nästa gång så ska jag nog försöka få mer variation på plankorna som i PeOs exempel ovan.

/Sven
Bilagor
Trägolv-20.jpg
Trägolv-20.jpg (138.61 KiB) Visad 5493 gånger
Skriv svar