Tack för utförlig förklaring d680ae!
Jag hör brevbäraren flåsa med fler plåtar från VVA så det är bästa att jobba på med NN3 vagnen.
Har lött fast axelboxar och fjädrar. Detta är första bygget jag löder vitmetall och jag är fortfarande fascinerad av att man kan löda efter att man målat. Det förenklar maskeringen en hel del och är något jag skall tänka på även framöver för att fästa delar sent i bygget.
VVA NN3, N3 och Os i nollan
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Om du förtennade lödstället innan du målade blev det väl ganska lätt att skrapa färgen?
Ett förtydligande, om någon till äventyrs inte känner till 80 graders tenn för lödning av vitmetall. Det biter inte på mässing, man måste förtenna först. Behöver man lossa lödningen kan man t.o.m. göra det i en kopp kokande kaffe (men drick inte det kaffet sedan )
Ett förtydligande, om någon till äventyrs inte känner till 80 graders tenn för lödning av vitmetall. Det biter inte på mässing, man måste förtenna först. Behöver man lossa lödningen kan man t.o.m. göra det i en kopp kokande kaffe (men drick inte det kaffet sedan )
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Tack för påpekandet om förtenningen PeO
Har man en bromshytt så behövs även en bromsare. Bromsaren tror jag skall sitta vänd mot gaveln. Är det någon som har tips på var man hittar en, helst sittande, figur i nollan som ser ut som dessa unga män från 20-talets NVHJ?
Den här killen är nästan rätt men jag skulle vilja spara honom till en annan uppgift.
/Olof
Har man en bromshytt så behövs även en bromsare. Bromsaren tror jag skall sitta vänd mot gaveln. Är det någon som har tips på var man hittar en, helst sittande, figur i nollan som ser ut som dessa unga män från 20-talets NVHJ?
Den här killen är nästan rätt men jag skulle vilja spara honom till en annan uppgift.
/Olof
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
På golvet ligger först en bitumenmatta som tyngd och ljuddämpning. För att få upp tyngden har jag kompletterat med bly ovanpå. Nu väger vagnen tre hekto så den kommer säkert att gå tungt och stabilt i spåren.
Efter en del försök med andra lim så använde jag vitlim för att limma blykulorna. Jag vet att de reagerar med blyet och sväller men jag räknar med att det finns marginal att svälla på uppåt utan att vagnen förstörs.
Efter en del försök med andra lim så använde jag vitlim för att limma blykulorna. Jag vet att de reagerar med blyet och sväller men jag räknar med att det finns marginal att svälla på uppåt utan att vagnen förstörs.
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Dags att slutföra detta projekt. Efter julledigheten så har jag haft lite verkstadspaus. Det var dödsstreck (Eng: Dead line) både för Modelljärnvägsmagasinet och på jobbet.
Det blev en artikel om dessa vagnar till Magasinet. I samband med det så sökte jag Arne Falk så om du läser detta får du gärna ta kontakt. (Jag är inte vän med forumets PM-system. Allt jag skickar hamnar i utkorgen men jag läser det jag får.)
Under pausen har jag i alla fall städat arbetsbordet och kompletterat med det som jag saknat för att bli klar; dekaler, briketter ock kocks.
Jag både gillar och är lite rädd för att sätta på dekaler. Det är så lätt att det blir snett eller att man förstör dekalen. Men med ett whiskyglas inom räckhåll och den fantastiska förstoringslampan till hjälp gick det bra.
Det blev en artikel om dessa vagnar till Magasinet. I samband med det så sökte jag Arne Falk så om du läser detta får du gärna ta kontakt. (Jag är inte vän med forumets PM-system. Allt jag skickar hamnar i utkorgen men jag läser det jag får.)
Under pausen har jag i alla fall städat arbetsbordet och kompletterat med det som jag saknat för att bli klar; dekaler, briketter ock kocks.
Jag både gillar och är lite rädd för att sätta på dekaler. Det är så lätt att det blir snett eller att man förstör dekalen. Men med ett whiskyglas inom räckhåll och den fantastiska förstoringslampan till hjälp gick det bra.
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Skrev jag att jag hade allt jag behöver för att bli klar? Nej-nej; burken med Testors Dull-cote tog slut så nu letar jag efter ett substitut. Är det någon som har något förslag?
/Olof
/Olof
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Färdig! (nästan)
Efter sju månader är jag nu, nästan, klar. Vagnarna är färdiga förutom att N3 och NN3 behöver en dusch mattlack och därefter lite vädring. Men i väntan på tips om bra mattlack får de stå åt sidan. Nu är det dags att ta tag i något nytt projekt.
Stort tack till alla som kommit med råd och stöd under bygget och tack till Mats som tog fram dessa fina byggsatser.
Stort tack till alla som kommit med råd och stöd under bygget och tack till Mats som tog fram dessa fina byggsatser.
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Redan deltagarna i laget för modern femkamp i Mexico 1968 (var det väl) visste att före skjutningen var det en starköl som behövdes för att bli stadig på hand.
/Mats B
/Mats B
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
https://www.ministuff.se/ms-matte-varnish-60-ml
Denna mattlack tycker jag är riktigt bra.
Fina vagnar annars!!
Mvh
Stefan
Denna mattlack tycker jag är riktigt bra.
Fina vagnar annars!!
Mvh
Stefan