Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Så har det gått enda et helt år siden siste prosjektoppdatering.

Siden sist er det blitt lagt spor i verkstedet, og det er nå klart til å støpe gulvet.

Det tok faktisk ganske mye arbeid å finne ut hvordan sporet skulle legges. Først tenkte jeg at det bare var å spikre ned Swedtram sporvognsskinner der det er vanlig gulv, og lime ned profiler langs vedlikeholdsgraven.

Men så enkelt var det selvsagt ikke! Grundige studier av prototypebildene og dype diskusjoner med min skarpeste kritiker Henning avslørte at sporet er lagt med metallvinkler på UTSIDEN av skinnene. Disse vinklene hever gulvet slik at skinnehodene blir liggende et par tommer lavere enn gulvnivået.

Hvorfor er det så lagt på denne måten? Svaret er trolig at man dekket til sporet med trelemmer når man ikke trengte å ha tilgang til vedlikeholdsgruben eller bruke "sidesporet. Siden gulvet ligger høyere enn gulvet blir tremmene liggende "flush" med gulvet. Det kan også være at man ønsket å dekke skinnehodene når de ikke er i bruk siden overflaten på metall er glatter enn tre og betong. Det er kanskje være slik at man ønsket en så bred vedlikeholdsgrav som mulig, og å legg understøttelse for tremmene på innsiden av skinnene ville redusere bredden. For normalsporsverksted har man ju mere plass å boltre seg på.

Siden vinklene trengte understøttelse kom jeg fram til en temmelig merkelig sporløsning med messingsviller på utsiden av sporet. Disse er også underlag for de treplankene som ligger på utsiden av sporene langs vedlikeholdsgropen.

Som vanlig kan vi by på et fotoessay for å belyse saken:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Snakkes om et års tid!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Selv om det ikke har gått riktig et år våger jeg meg på en liten oppdatering.

Først et lite prøveoppsett som kanskje gir en ide om hvordan det hele kommer til å bli:

Bild

Så gårsdagens arbeid. Armering av "betonggulv" (gipsgulv) med heftepistol:

Bild

Ubevisst tror jeg at jeg faktisk jobber litt langsommere enn selv til meg å være. I underbevisstheten spøker frykten for å rote til alt når det skal støpes gulv med gips og utsetter den jobben lengst mulig...

-Håvard
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Olof »

Ser snyggt ut Håvard!
Fundera på om du skall måla armeringen innan du lägger på gips. Jag har haft problem med att fukt i gips gör att armeringen rostar och att rost tränger upp till gipsets yta så att man får färgfläckar i ytan.
Just my 5c
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: ons 10 feb 2021, 17:56 Ser snyggt ut Håvard!
Fundera på om du skall måla armeringen innan du lägger på gips. Jag har haft problem med att fukt i gips gör att armeringen rostar och att rost tränger upp till gipsets yta så att man får färgfläckar i ytan.
Just my 5c
/Olof
Har tenkt på det samme, og skal definitivt lage en prøvestøp. Men hvor fort begynte rusten å vise seg i ditt tilfelle?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Olof »

Hauk skrev: ons 10 feb 2021, 19:27
Olof skrev: ons 10 feb 2021, 17:56 Ser snyggt ut Håvard!
Fundera på om du skall måla armeringen innan du lägger på gips. Jag har haft problem med att fukt i gips gör att armeringen rostar och att rost tränger upp till gipsets yta så att man får färgfläckar i ytan.
Just my 5c
/Olof
Har tenkt på det samme, og skal definitivt lage en prøvestøp. Men hvor fort begynte rusten å vise seg i ditt tilfelle?
Jag är ledsen men jag minns inte om det kom direkt eller om det dröjde månader?
Men ett lager rostskyddande grundfärg borde hindra det.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: ons 10 feb 2021, 22:38
Hauk skrev: ons 10 feb 2021, 19:27
Har tenkt på det samme, og skal definitivt lage en prøvestøp. Men hvor fort begynte rusten å vise seg i ditt tilfelle?
Jag är ledsen men jag minns inte om det kom direkt eller om det dröjde månader?
Men ett lager rostskyddande grundfärg borde hindra det.

/Olof
Det tryggeste er nok å spraye med en rustbeskyttende primer. Tror jeg har en boks med slikt stående. Better safe than sorry!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Micke Brane »

Tjena Hauk.

Har du funderat på att använda Das lera istället för gips?

Micke

https://www.skapamer.se/das-lera-vit?ar ... &var=59400
En förvirrad återfalls rallare
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Micke Brane skrev: tor 11 feb 2021, 16:22 Tjena Hauk.

Har du funderat på att använda Das lera istället för gips?

Micke

https://www.skapamer.se/das-lera-vit?ar ... &var=59400
Nei, egentlig ikke. Men jeg vet jo at en del engelske modellbyggere som Gordon Gravett bruker DAS til en masse saker med særdeles godt resultat.

Når jeg tenker meg om har jo den godeste Gravett en del "inlaid track" på sitt siste anlegg Arun Quay.
https://www.world-of-railways.co.uk/mod ... n-o-gauge/

Må vel grave frem artiklene om Arun Quay i Model Railway Journal.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Olof »

Micke Brane skrev: tor 11 feb 2021, 16:22 Tjena Hauk.

Har du funderat på att använda Das lera istället för gips?

Micke

https://www.skapamer.se/das-lera-vit?ar ... &var=59400
DAS är ett utmärkt material men hur gör man för att få det så slätt som ett gjutet betonggolv?
Jag gillar DAS så jag vill gärna lära mig hur det kan användas till andra saker än vad jag brukar ha det till.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: tor 11 feb 2021, 22:22
Micke Brane skrev: tor 11 feb 2021, 16:22 Tjena Hauk.

Har du funderat på att använda Das lera istället för gips?

Micke

https://www.skapamer.se/das-lera-vit?ar ... &var=59400
DAS är ett utmärkt material men hur gör man för att få det så slätt som ett gjutet betonggolv?
Jag gillar DAS så jag vill gärna lära mig hur det kan användas till andra saker än vad jag brukar ha det till.

/Olof
Etter å ha studert ting litt nærmere har jeg droppet DAS som materiale til betonggulvet.
I stedet testet jeg et sementbasert sparkel tilsatt litt finsiktet grus. Og en blandning av sement, vann og grus er jo definisjonen på betong!

Slik ble det:

Bild

Forbildet:

Bild

Overflaten er en aning for grov, men for den som ser dioramaet "Live" tror jeg det kan se riktig ut. Jeg mener at i modell må man overdrive litt for at effekten man søker skal bli synlig. Men tar gjerne en debatt om det!

Fargen er litt for lys, selv om det er ekte sement i sparkelmassen. Men jeg har sjekket at det fungerer å beise ferdig tørket sparkel. Malingne får bli tema for en senere oppdatering.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar