Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Olof »

Hauk skrev: ons 24 feb 2021, 14:31 Overflaten er en aning for grov, men for den som ser dioramaet "Live" tror jeg det kan se riktig ut. Jeg mener at i modell må man overdrive litt for at effekten man søker skal bli synlig. Men tar gjerne en debatt om det!
Dette är jag helt enig med dig om
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Prosjektet nådde faktisk en liten milepæl nylig.
Alle vegger, tak og gulv er nå frest ut i 8mm Forex. Dermed kunne jeg lage et testoppsett som viser litt tydeligere hvordan det ferdig dioramaet vil arte seg:

Bild

Bild

Jeg må ærlig si at jeg er fornøyd med hvordan prosjektet har utviklet seg. Brukte mye tid på å vurdere forskjellige komposisjoner, men nå er jeg helt overbevist om at "rakt på" var det riktige valget. Og det som overbeviste meg var dioramaene på miniaturmuseet i Lyon. Så for meg ble Lyon absolutt en reise verdt!

Forex er forøvrig lett oppskummet PVC, og det lar seg sage og frese aldeles utmerket. Men har ennå ikke funnet et godt lim. Er det noen som har prøvd å lime Forex? Trenger å lime Forex mot Forex samt laminere Northeastern flak mot forexen i taket.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Olof »

Har du funderat på smältlim? Det brukar klara de flesta material men fogarna kan bli för tjocka.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Mallet »

Fantastiskt.
Forumet i sin allra mest strålande form.
Mvh LH
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: tor 22 apr 2021, 16:15 Har du funderat på smältlim? Det brukar klara de flesta material men fogarna kan bli för tjocka.
/Olof
Har tenkt på smeltelim, men er usikker på hvilken type. Gjorde en test med vanlig plast-byggesett lim, men det fungerte ikke særlig bra.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev: tor 22 apr 2021, 16:29 Fantastiskt.
Forumet i sin allra mest strålande form.
Mvh LH
Takk!
Jeg er fortsatt ikke så glad i Facebook siden innleggene bare forsvinner i dimman etterhvert.

Et godt forum fungerer som er oppslagsverk. Jeg går ganske ofte tilbake i mine egne tråder for å se hvordan jeg gjorde ting!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

En liten oppdatering på prosjektet:

Northeasternflakene er limt på plass i taket, og rammer til overlysene er på plass. Omsider fant jeg også et lim som fungerte til Forex-platene. Dette limet er nok minst like uhelsosamt som ren toulen, så jeg bruker åndedrettsvern og avsug. Men det gjør jobben! Om du trenger noe tilsvarende så er produsenten IBG og navnet er "PVC kallsvetsmedel Typ A".
Takstolene ble så limt på plass med trelim.

Og dermed var det tid for et nytt prøveoppsett:

Bild

Tok dette blidet min iPhone12 med kameraprogrammet "Camera Pixels". Det koster $ 8,-, men har masse nyttige funksjoner så som manuell fokus og focus stacking. Bildet over 10 eksponeringer satt sammen i Photoshop. Photoshop er ikke verdens beste program på focusstacking, så jeg vurderer å skaffe meg Helicon Focus. Noen som har testet dette?

Om været blir dårlig kommer det forhåpentligvis flere oppdateringer om ikke for lenge!

PS: På dagens søndagspromenad oppdaget jeg dette vinduet på en bygning her i Trondheim sentrum:

Bild

Det ser ut til å være eksakt det samme vinduet som på verkstedet, så tydeligvis hadde de standardvinduer så tidlig som i 1907!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Tomas Jansson »

Otroligt vackert! Det ger ju en sakral känsla, och intressant när man tänker på att så utformade man en verkstad förr. Som en katedral. En känsla du verkligen fångat.

/Tomas J
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Tomas Jansson skrev: mån 27 sep 2021, 22:19 Otroligt vackert! Det ger ju en sakral känsla, och intressant när man tänker på att så utformade man en verkstad förr. Som en katedral. En känsla du verkligen fångat.

/Tomas J
Man tackar!
Våger et bilde til:

Bild

Det neste store steget er å få malt innerveggene. Og her tar jeg gjerne imot tips til teknikker. Det skal være litt tekstur og uregelmessigheter, men ikke for mye...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Tomas Jansson »

För skala 1:1 hade (har?? blir inte klok på det...) Nordsjö en färg med korn i, som gav en putsad yta. Inget jag använt själv. Färgen diskuteras här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/f ... tur.56442/

Svårt att säga hur det blir med den färgen, men kanske genom att blanda i nåt "kornigt" i en modellfärg...? Ett citat från tråden ovan: "Den har jag målat med förr men det blev mer som ett fint sandpapper." I skala 1:45 blir det kanske lagom :)

Fin bild igen, men det ser ut som att väggarna lutar inåt. En linseffekt?
Skriv svar