Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Olof » ons 24 feb 2021, 16:38

Hauk skrev:
ons 24 feb 2021, 14:31
Overflaten er en aning for grov, men for den som ser dioramaet "Live" tror jeg det kan se riktig ut. Jeg mener at i modell må man overdrive litt for at effekten man søker skal bli synlig. Men tar gjerne en debatt om det!
Dette är jag helt enig med dig om
/Olof

Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk » tor 22 apr 2021, 14:45

Prosjektet nådde faktisk en liten milepæl nylig.
Alle vegger, tak og gulv er nå frest ut i 8mm Forex. Dermed kunne jeg lage et testoppsett som viser litt tydeligere hvordan det ferdig dioramaet vil arte seg:

Bild

Bild

Jeg må ærlig si at jeg er fornøyd med hvordan prosjektet har utviklet seg. Brukte mye tid på å vurdere forskjellige komposisjoner, men nå er jeg helt overbevist om at "rakt på" var det riktige valget. Og det som overbeviste meg var dioramaene på miniaturmuseet i Lyon. Så for meg ble Lyon absolutt en reise verdt!

Forex er forøvrig lett oppskummet PVC, og det lar seg sage og frese aldeles utmerket. Men har ennå ikke funnet et godt lim. Er det noen som har prøvd å lime Forex? Trenger å lime Forex mot Forex samt laminere Northeastern flak mot forexen i taket.

Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past

Olof

Inlägg av Olof » tor 22 apr 2021, 16:15

Har du funderat på smältlim? Det brukar klara de flesta material men fogarna kan bli för tjocka.
/Olof

Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Mallet

Inlägg av Mallet » tor 22 apr 2021, 16:29

Fantastiskt.
Forumet i sin allra mest strålande form.
Mvh LH

Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk » tor 22 apr 2021, 16:55

Olof skrev:
tor 22 apr 2021, 16:15
Har du funderat på smältlim? Det brukar klara de flesta material men fogarna kan bli för tjocka.
/Olof
Har tenkt på smeltelim, men er usikker på hvilken type. Gjorde en test med vanlig plast-byggesett lim, men det fungerte ikke særlig bra.

Mvh Håvard H
--
Min blogg:

Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk » tor 22 apr 2021, 16:58

Mallet skrev:
tor 22 apr 2021, 16:29
Fantastiskt.
Forumet i sin allra mest strålande form.
Mvh LH
Takk!
Jeg er fortsatt ikke så glad i Facebook siden innleggene bare forsvinner i dimman etterhvert.

Et godt forum fungerer som er oppslagsverk. Jeg går ganske ofte tilbake i mine egne tråder for å se hvordan jeg gjorde ting!

Mvh Håvard H
--
Min blogg:

Skriv svar