Sida 2 av 6

Re: Två G1 och en G3

Postat: sön 12 nov 2017, 18:15
av Olof
Enmans rodel nämnde Micke Brane i ett annat inlägg. En bra beskrivning. Det här bygget har legat nere ett tag men jag lite fick jag gjort idag.

Bromsoken till G3 vagnen är laminerade (viks ihop) av tre delar. På delen i mitten finns ett spröt ut som skall gå genom bromssko och den del som sitter fast i underredet och håller bromsskon på rätt höjd i förhållande till hjulet. Att etsa tunna spröt ur plåt som skall gå genom runda hål är inte helt lätt. Som det är nu så får helt enkelt inte plats i avsedda hål.

Första försöket var att fila ner spröten och öppna upp hålen. Jag tröttande dock på det efter ett tag (och någon av spröten bröts av). Istället sågade jag av spröten och borrade upp hål i bromsstagen så att jag senare kan löda fast en vanlig mässingstråd i hålen.
DSC_0054.JPG
DSC_0054.JPG (342.28 KiB) Visad 7342 gånger
Först görs märke med liten dubbhåls borr (ca 1 mm)

DSC_0055.JPG
DSC_0055.JPG (287.71 KiB) Visad 7342 gånger
Därefter borras hål cirka 5 mm in i staget som här består av tre laminerade plåtar. Plåtarna är hårdlödda till varandra vilket jag tror minskar risken att de skulle fläkas upp vid borrningen. Dock gick det åt två borr för åtta hål.

/Olof

Re: Två G1 och en G3

Postat: mån 13 nov 2017, 12:49
av Olof
Så här ser bromsoken ut när de inte är fastspända i en svarv. Den nedre delen är den som är laminerad av tre plåtar och som jag borrat hål i.

Re: Två G1 och en G3

Postat: mån 13 nov 2017, 19:30
av Torbjörn Holmberg
Ah, nu förstår jag hur du gör, intressant lösning på ett problem som även jag har grubblat på.

Tobbe H

Re: Två G1 och en G3

Postat: tis 14 nov 2017, 18:55
av Olof
Sedan var det underredet till G3 vagnen som skulle bakas i ugnen. Jag kunde antagligen gjort mer med det innan lödningen. Framför all kunde jag märkt ut delarna noggrannare med ritsningar i plåten men hur det var så tyckte jag att detta steg fått vänta länge nog. Jag ville ha något gjort.

Så här såg det ut när jag satte in delarna i den kalla ugnen. Jag startar med kall ugn för att alla delar skall värmas upp i samma takt och därmed utvidga sig i samma takt.
DSC_0060.JPG
DSC_0060.JPG (160.75 KiB) Visad 7104 gånger
När jag bakade G1 vagnarnas underreden så hade jag ungen på ungefär 220 grader. Lite mer än tennets smältpunkt. Den här gången satte jag ugnen på max, 275 grader eller däromkring. Det var inte så bra.

Vid 220 grader så torrdestilleras visserligen träet i tvättklämmorna jag använder för att hålla samman delarna något men de behåller sin styrka. Vid 275 grader så omvandlas det som inte börjar glöda till träkol.
DSC_0062.JPG
DSC_0062.JPG (162.5 KiB) Visad 7104 gånger
Detta skedde under víss rökutveckling. Nåväl, jag har en förstående familj så jag räknar med att doften försvunnit och de inte bytt låset i ytterdörren när jag kommer hem igen från veckans tjänsteresa.

/Olof

Re: Två G1 och en G3

Postat: tis 14 nov 2017, 23:58
av Patrik E
Detta borde väl funka lika bra med en 100W lödkolv. Jag har själv provat att löda på både spisplatta och i ugnen men resultaten har inte övertygat mig.

Re: Två G1 och en G3

Postat: lör 18 nov 2017, 23:30
av Olof
De första slutna godsvagnarna av 1886 års typ (senare litt G1) hade väggventiler utan glas. Från 1895 kompletterades ventilerna med en liten glasruta. Jag har tidigare nämnt hur snyggt Stig har gjort väggventilerna men de kunde jag inte använda till den modell av G1 som skall bli i ett tidigt utförande.
Foto från Sveriges Järnvägsmuseums samlingar
Foto från Sveriges Järnvägsmuseums samlingar
Väggventil utan glas.jpg (73.82 KiB) Visad 6941 gånger
Eftersom jag inte är så bra på att rita och beställa etsplåtar ritade jag istället en 3D modell av ventilerna utan glasruta som jag lagt upp på Shapeways för beställning.
G1 väggventil utan glas.jpg
G1 väggventil utan glas.jpg (112.16 KiB) Visad 6941 gånger
Satsen innehåller åtta ventiler, fyra för vagnen och fyra att ha i reserv om någon går sönder vilket är lätt hänt under bygget. Ventilerna är två mm djupa och avseddas att fällas in i väggsidan. Shapeways tar numera betalt för antal delar i varje utskrift så för att hålla nere priset sitter ventilerna ihop fyra och fyra med en tunn remsa och måste delas av byggaren.

https://www.shapeways.com/product/ZJ7M6R4AS

/Olof

Re: Två G1 och en G3

Postat: mån 20 nov 2017, 22:13
av Olof
Till varianten av G1 med personvagnsinredning behövs det fönster

Re: Två G1 och en G3

Postat: sön 21 jan 2018, 15:50
av Olof
Veckopendling ger möjlighet till helt nya jobb men det gör också att man är borta från verkstaden väldig många kvällar.

Nu har jag I alla fall gjort klart underredena till G1-vagnarna.

Det första har underrede av traditionell trepunktslagrad typ med stålaxlarna rullar i axelboxar av mässing. Den ena axelns axelboxar sitter fast och de andra är rörliga. Axeln med de rörliga axelboxarna kan vicka över en skruv som sticker ut från ett hål i vagnsbotten.
DSC_0116.JPG
DSC_0116.JPG (913.51 KiB) Visad 6592 gånger
Det andra underredet är försett med fjädrade "W-irons" från en engelsk tillverkare. Fjädringen bygger på samma princip som Håvard Houen har använt för sina kisvagnar. Se beskrivning i senaste numret av Samlspårigt (nr. 141).För att få in Slaters hjul fick jag korta spetsarna på hjulaxlarna något. Jag gjorde ett mått, eller skall vi kalla det en jigg, i form av ett kort rör som jag placerade på axeln innan jag filade bort det som var längre än röret. På så sätt var jag säker på att jag tog lika mycket på varje sida. Stålet i Slaters axlar var väldigt mjukt så det gick förvånansvärt fort att korta ner dem.

Här åkte jag på en liten överraskning. Det hela funkar bra men jag hade inte kollat måtten så det blir någon millimeters gap mellan axelbox och fjäder. (Syns inte förrän man monterat axelboxen så det får bli en bild utan axelboxar)
DSC_0114_900.JPG
DSC_0114_900.JPG (400.58 KiB) Visad 6592 gånger
Efter att ha brunerat hjul och alla från sidan synliga delar av underredena med hjälp av olika vätskor från Carrs så har jag nu lagt dem åt sidan.

Nu är det dags att ge sig i kast med buffertplankorna som på denna plåt är en del av korgen.

Första etappen blir att göra buffertar av 1898 års modell utifrån GMJS gjutningar.
DSC_0130_900.JPG
DSC_0130_900.JPG (505.54 KiB) Visad 6592 gånger

Re: Två G1 och en G3

Postat: sön 18 sep 2022, 18:02
av Olof
Dags att börja bygga lite vagnar. Jag tappade sugen lite i våras när min vän George Friberg gick bort men nu börjat bygglusten komma tillbaka. Senaste månaden har jag städat verkstaden och detta oavslutade projekt dök upp.

Senast jag gjorde något med dessa vagnar var 2018. Sedan dess har mycket hänt; Stig har gott bort och VVA har lanserat en hel uppsjö (för nollan i alla fall) med lättbyggda byggsatser. Jag tycker också att jag utvecklats en hel del som byggare så jag kanske kan ha mer framgång med dessa "scratchaid" plåtar.

Bland mycket annat har Mats släppt två modeller av G3. G3 utan bromshytt är väldigt lik G1 och skulle jag börja från början hade jag nog utgått från dem men när jag nu har tre oavslutade modeller liggande så...

Intressant att se hur mycket oxid och rost som har bildats på delarna under de år som gått. De har inte legat i fukt utan i askar och kartonger. Jag undrar om det är så att jag inte gjort rent ordentligt utan att det funnits rester av fosforsyra som bidragit.

IMG_1127.jpg
IMG_1127.jpg (416.63 KiB) Visad 1671 gånger

Re: Två G1 och en G3

Postat: mån 19 sep 2022, 07:03
av Anders Östlund
Jag har sett samma effekt på mina byggen som legat till sig ett tag...
Provat med olika medel och det som faktiskt funkade bäst var faktiskt ketchup...

Har skaffat mig en bläster som jag ska testa men funderar också på Elektrolys:
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 74&t=29078

Det senare funkar bra på järn (rostborttagning) men jag har inte sett det på mässing, men kanske är värt att prova...

Har en del av Stigs byggsatser liggande com jag känner jag "borde" bygga klart, även om jag ser att VVAs helt klart är att föredra...
Följer... :)

/Anders Ö