Gu Två vagnar

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Gu Två vagnar

Inlägg av janclaesson »

Blev klar med den bruna varianten för några dagar sedan, den gule lite tidigare. :D HNJ-Verkstad igen, har legat i säkert 6-7 år, men så
tar man tag i sakerna. Tycker att dessa byggsatser är rätt så trevliga, men lite mer pyssel än väntat.

Janne C
Bilagor
IMG_5342 2.jpg
IMG_5342 2.jpg (71.22 KiB) Visad 4678 gånger
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Gu Två vagnar

Inlägg av janclaesson »

Förlåt mej, Ge ska det naturligtvis vara. Har en släng av influensa och är rätt så disig i pallet för tillfället. ;)

Janne C
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Gu Två vagnar

Inlägg av loktok »

Snyggt jobbat som vanligt Jan !
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Gu Två vagnar

Inlägg av janclaesson »

Tack Lars, jag hade en väldigt stor nytta av dina byggbeskrivningar i ord och bild :D Hittade ett par lufttankar i godislådan och pillrade även dit några fler detaljer under vagnarna. Rocos kortkoppelkulliser inhandlades också, passade rätt så bra efter lite skalpelljobb. Första vagnar från HNJ-verkstad där jag kunde använda spettslagrade axlar efter lite borrande, fanns material i axelboxarna. Slapp svarva tapplager. Ett problem var att det ena dekalarket var riktigt svårt att sätta på plats, torkat ut. Får skylla mej själv som väntat så länge med bygget. Men visst det gick bra till slut. Däremot fungerade det andra dekalarket till den bruna vagnen alldeles utmärkt. Men skyddslacka ej över dessa dekaler med lösningsbaserad färg. Skyddslacka med vattenbaserat! Sedan gick det bra att spraya med Testors Dull Cote flat. Obs i lätta duschar i flera omgångar. Men det visste ni säkert redan ;)

Tyvärr har jag under åren utvecklat en allergi mot Cyanolim, blir hemskt snuvig och nyser som fasen av bara en enda lite droppe lim. Fick snabbt övergå till 2-komponentslim med dessa byggen. Resin och mässing som dessa vagnar är gjorda av kräver limning av detaljer. Men en del lödjobb ingår också i dessa byggen.

Janne C
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Gu Två vagnar

Inlägg av janclaesson »

En sak till för de ev byggare som ligger på vagnarna. Underredet är något för brett för korgen. Blev en del filande i nysilvret, nog så hårdfilat material. U-balkarna som limmas fast på korgen ska spela hela vägen ner i underkant. Lars slipade med en dremel, jag har en men ingen slipsten hemma vid tillfället... Märkligt nog blev underredet något mer passande då jag hade vikt åt fel håll på den första vagnen, fick flytta stegen vid dörrarna. Jaja, man lär sej något nytt hela tiden. Men vi får tacka Göran för sina otaliga vagnar, med lite tålamod blir det ändå bra i slutändan. Finns väldigt goda exempel på div trådar. Och visst är det väldigt trevligt att komplettera sina samlingar med vagnar som väldigt sällan heller rättare sagt aldrig kommer ut av stortillverkarna.

Janne C
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Gu Två vagnar

Inlägg av Patrik E »

Ja nog är det märkligt att inte NMJ kom ut med denna vagn istället för den något udda Grh vagnen som man sällan ser mer än en i tågsätten. F.ö så klippte jag itu underredet och passade in sidorna med detta. Den stora utmaningen med denna vagn är att få underredets sidor att sitta kloss med korgen. Det kan bli en hel del inpassning ock spackling men är i slutändan det som är avgörande för hur lyckat bygget blir.
Skriv svar