DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Snygga lyktor!

Tobbe H
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Det artar sig
Har jobbat vidare under helgerna(Gott nytt förresten)med Mallet tendern.
Några delar återstår men i huvudsak är den klar. Trixat lite med målningsprocedurprover och har landat i detta.
Mallet tender 1.jpg
Mallet tender 1.jpg (101.26 KiB) Visad 7110 gånger
Först så rengjörs och blästras modellen för att sedan blåneras med Birchwood Casey Brass Black som kan köpas på nätet. Jag bara penslar på så det mörknar tillslut. Tenn har svårare att ta åt sig och det blir även en del blåaktiga fält samt vita fläckar ,sannolikt salter. Där målas det med en vattenutspädd wash av svart konstnärsakryloljefärg,vattenlöslig, lättillgänglig och billig, köpt hos Claes i sjön. Det hela sprutas sedan helt lätt med samma färg för att "släta ut". Funkar skapligt tycker jag.
Mallet tender 2.jpg
Mallet tender 2.jpg (72.31 KiB) Visad 7110 gånger
Lamphus och bromsbackar är 3D-printade
Mallet tender 3.jpg
Mallet tender 3.jpg (80.24 KiB) Visad 7110 gånger
Träöverbyggnaden gjord av DUB.
Det hela ser lite buckligt, snett och vint ut men det gör orginalet oxå.
Koppelhöjden som ska vara runt 16,5 mm är något hög,enda sättet att åtgärda detta är nog nya och tunnare hjulringar. en hel del jobb alltså. Får se.

Mvh LH

Ps Roco längtar till Jädraås.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Tenderen blev jo kanonbra!
Følger byggetråden din med stor interesse. Inspirerende å se hva du får til.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Full rulle
Senaste tiden har ägnats åt en rullbock/testbänk med 19,8 mm spårvidd.
Den är byggd av en 20 mm nylonskiva som jag fått av ett lokalt glasmästeri, hemgjorda skruvar, en axel från en skrivare samt 24st 6mm kullager köpta av Kullagergrossisten i Eslöv för 14 kr/st.
Bockarna är förskjutbara och kan lätt ställas om till annat axelavstånd.
Testbänk 1.jpg
Testbänk 1.jpg (61.21 KiB) Visad 6846 gånger
Det elektriska har mer eller mindre permanent kopplats med hjälp av ett sk breadboard från Kjell o co och en dekoder från nåt oavslutat projekt.
Testbänk 3.jpg
Testbänk 3.jpg (128.43 KiB) Visad 6846 gånger
Drivmekanismen blev sen ihopplockad med lager, kardanaxel och allt. Det funkar faktiskt! Växellådan som ger en utväxling på 1:90, tillsammans med den lågvarviga Mashimamotorn ger en skalenlig toppfart av ungefär 35 knutar. Den blir urstark, det är svårt att bromsa med fingrarna, så den tänkta strömupptagningen via bromsbackarn bör fungera.
Testbänk 2.jpg
Testbänk 2.jpg (140.95 KiB) Visad 6846 gånger
I och med detta så känns det som om det hela skulle kunna gå i mål. Inga stora olösta problem kvar.
Några exteriöra kompromisser bara men dom tänker jag inte berätta om.

Mvh LH

Ps Roco är lite rädd för vargen. På riktigt alltså!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mesterlig!

PS: Var e vargen?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tobias Ljung »

Fortsatt imponerande, tendern blev jättesnygg! Färdig till årsmötet?
forney
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 31 aug 2009, 19:22

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av forney »

Det är verkligen ett "kanon" bygge du genomför, färgsättningen på tendern blev suverän. Kanske skulle lämna in min Bulgarbyggda "12"a för omlackering! Vi ses i Jädraås! (Hoppas jag!)
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Man fick Austinens
Efter att årsmötet gick i graven så försvann bygglusten med deadlinen för målet. Det fanns ju även annat att göra.
Men så efter ett tips från en kamrat dök detta upp:
Austin 1.jpg
Austin 1.jpg (116.28 KiB) Visad 5773 gånger
Jomenvisst är det...
Austin 4.jpg
Austin 4.jpg (164.17 KiB) Visad 5773 gånger
DONJs gamla rälsbil, en Austin 10 Cambridge Saloon av 1936 års modell. Byggd av Bergsbolagen i Lindesberg 1937 enligt uppgift.
Modellen är köpt från en firma i England, Promod Ltd, med frakt ca 500 spänn.
Det finns en artikel om en ombyggnad i en engelsk blaska kallad NR&IRM REWIEW nr 121 som jag fick översänd av sagda kamrat.
Och så här ser det ut efter en tids arbete denna regniga och kalla sommar.
Austin 2.jpg
Austin 2.jpg (125.75 KiB) Visad 5773 gånger
Det är lite trångt att få till en drivning och det kompliceras av att drivet även ska funka på 16,5 mm spår.
Lösningen är väl inte så märkvärdig egentligen. Det ska drivas med en liten motor 10x15 mm köpt av en Nigel Lawton och kraften överförs til hjulen via remdrift med o-ringar. Om man förskjuter det hela i sida så ska det funka även med ett backtoback på 14.5 mm.
Austin 3.jpg
Austin 3.jpg (130.04 KiB) Visad 5773 gånger
Fräst i delrin med 4mm kullager(kullager är väldigt fräckt alltså) och ska skruvas fast i underredet.
Hjul har ritats i fusion360 och skrivits ut med 3D men saknar en svarvad hjulring, mer om detta senare.

Ps Roco är på, han gillar att åka bil. Föredrar dock cabbat.

Mvh LH
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Kul att se att du är på gång igen. Jag förstår att det är tufft när något man jobbat hårt för plötsligt ställs in. Hade gärna besökt JTJ. Har inte varit där sedan tidigt 80-tal.

Hur gör du med hjulen? Jag har aldrig själv löst problemet med dressinhjul på ett bra sätt. Förebilden har ofta väldigt lättviktiga hjul med många tunna delar.

Trevlig helg
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av PeO Helgesson »

Kul att se ett nödvändigt småfordon. Jag har samma fråga som Olof W., hur gör du hjulen.
En fråga om de snygga lyktorna på förra sidan av tråden: skulle det inte gå att få in en 1,3mm vetekornslampa?
Jo, jag saknar också det inställda Jädraåsmötet.
Skriv svar