HNJ V Cop/Bop

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

HNJ V Cop/Bop

Inlägg av Arne Falk »

Bild

Jag har grejat med den här några dagar. Verkar kunna bli en trevlig vagn.
Men den bjuder ett tålamodsprövande motstånd när stöden på långbalkarna skall monteras. Fästnabbarna på de små stöden är för korta. Räcker knappt igenom de två plåtarna. Så det gäller att ha chassiet rejält fastsatt, så man kan hålla stöden med en tång i en hand och löda med den andra. Försökte först hålla med saxpincett men det blev för stort spill. Glider detaljen ifrån en snäpper den iväg som en avlöning. Det hade varit hur lätt som helst om fästnabben varit några mm längre. Då kunde man vridit nabben på baksidan och lött sen.
Men det går så här också. Sen om man skall välja en dag när man är i balans eller en som redan fått en ur gängorna är en smaksak. Men jag vill minnas att HNJ V flaggade för att modellen är besvärligare än normalt att bygga. Det måste vars det momentet som avsågs.
Ett större bekymmer är att jag hittar inga gjutdelar till görlitzboggin. RG har inte detaljer till den typen av boggie. Så har någon löst detta bekymmer mottages tacksamt tips. RG har övriga gjutdelar samt dekal. Taket är endast löst pålagt.

/Arne F
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: HNJ V Cop/Bop

Inlägg av Patrik E »

Jag har för mig att HNJV skulle ta fram en gjutning till Ap boggien. Det var ett år sedan c:a jag hörde det men kanske är det andra toner nu?
Hur som helst så borde någon ta fran denna användbara gjutning.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ V Cop/Bop

Inlägg av Arne Falk »

Patrik E skrev: Jag har för mig att HNJV skulle ta fram en gjutning till Ap boggien.


Jag har också ett svagt minnen av att jag läst detta. Men jag är inte helt säker på att det avsåg denna modellen.
Jag har varit i kontakt med HNJ v de har inga gjutdelar till smalspårsmodeller.

/Arne
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: HNJ V Cop/Bop

Inlägg av Anders Johansson »

Jag kan bara instämma ang bygget.
För att använda ett uttryck från en annan modellbyggare, René Sjöstrand, "det är fostrande".

När det gäller Ap/At boggien har även den andra producenten annonserat den i ett tidigare skede men den har inte dykt upp.
Behövs bl a till de flesta vagnar som gick i posttågen Växjö-Hultsfred inkl boggiefinkorna.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: HNJ V Cop/Bop

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Finns det någon vettig ritning på boggien (fullskala)?

Mvh Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: HNJ V Cop/Bop

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Lite efterforskningar har gett några källor till information om boggierna:

"Personvagnsboggiutvecklingen hos SJ", Allt om modelltåg 7, 2007
Bild på Görlitzboggin för normalspår.

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=32&t=73
Bild på Görlitzboggi i modell.

http://runeberg.org/tektid/1933m/0079.html
Ritning på Görlitzboggi, dock ganska liten bild.

http://www.tydal.nu/postvagnen/482841.htm
Citat: En omfattande historik (7 sidor) finns i den nyligen utkomna SJ personvagnar av 1930-talsmodell, utgiven av Stockholms Modelljärnvägsklubb. Där beskrivs i pricip alla boggier som har använts vid SJ under 1900-talet.
Jag har inte denna bok så jag kan inte kolla vad som finns där.

Mvh Daniel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ V Cop/Bop

Inlägg av Arne Falk »

Vad som är rätt eller fel har jag ingen kunskap om. Men jag har fått för mig att den skall se ut så här. Sista bilden i detta inlägget
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=77870

/Arne
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: HNJ V Cop/Bop

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Trevligt. Är det någon som känner någon som skulle kunna fota vagnen lite bättre, speciellt boggierna, med en tumstock eller motsvarande? Om vagnen finns kvar. Då skulle jag kunna göra ett försök att rita den i 3D-cad och sedan får vi se var vi landar.

Om någon har möjlighet att fota vagnen så hade det varit bra om man även hade kunnat få bilder på hela vagnen i lite olika vinklar, framifrån, från sidan, och så. Samt måtten på vagnen. Det skulle vara gott att ha den i skala 0 nämligen.

Själv bor jag i Växjö så jag har inte vägarna förbi den närmsta tiden, såvida jag inte kan övertala Mässingsjuntan i Växjö att göra studiebesök.

Mvh Daniel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ V Cop/Bop

Inlägg av Arne Falk »

Här är ett ytterligare ett bygge som stannat i växten. Det är fjädrar och axelboxar som saknas till görlitzboggierna. Det verkar inte finnas att köpa.
Antar att det är fler än jag som ställts inför detta. Finns det någon som kommit runt problemet? I så fall hur?
Tacksam för tips!

Bild

Bild
Vagnsdelarna är endast staplade på varann.

/Arne F
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: HNJ V Cop/Bop

Inlägg av Johan Winell »

Arne Falk skrev: Här är ett ytterligare ett bygge som stannat i växten. Det är fjädrar och axelboxar som saknas till görlitzboggierna. Det verkar inte finnas att köpa.
Antar att det är fler än jag som ställts inför detta. Finns det någon som kommit runt problemet? I så fall hur?
Tacksam för tips!

Bild

Bild
Vagnsdelarna är endast staplade på varann.

/Arne F


Får man bara fram en vettig bild på Görlitz-boggiesidan så är ju framtagandet av detaljer ingen större grej.

På de bilder jag sett så ligger boggien i skugga och man ser inte alls detaljerna. Finns det spejare i Skara som kan studera och fota ÖJ-vagnen?

Jag gjorde dessa då RG:s gjutoriginal till Obp-boggierna gått åt pipan.

Bild

Visst lite pill är det, men det går. Jag skulle kunna acceptera plastprintade detaljer på Bop-vagnen, absolut.

Frågan är om inte Bop-skulle må bra av att man bytte ut den halva bladfjädern också, utöver axelboxarna och dess fjärdrar.



VH/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar