Vallejo Air.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Vallejo Air.

Inlägg av mikath »

Jag gillar Vallejo "vanliga" färger för de är så fina att penselmåla med, men Air-serien skall man tydligen bara droppa i sprutan och blåsa på.
Provade några droppar i min billiga spruta, och det som hände var att det blev en seg röra som nu är nästan omöjlig att få ur sprutan.
Skall man behöva späda även denna färg och i så fall med vad.
När jag försöker få ur färgen med thinner är det som färgen blir bara mer som en klump och thinnern löser inte färgen ett dugg.

Tacksam för tips, råd och erfarenheter.

/Mika
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Vallejo Air.

Inlägg av Patrik E »

Hej. Nu har jag aldrig använt dessa färger (eftersom jag är en inbiten "Humbrol missbrukare") men är inte färgen lösningsmedelbaserad klumpar sig färgen. Jag testade att blanda Tamaya och Humbrol och Tamayan skar sig direkt med små klumpar som resultat. När det gäller tjockleken på färgen så har det väl med arbetstrycket att göra och munstycket iofs. När man tittar på den färgen som används vid billackering så är ju denna färgen nästan tjock som sirap. Men sedan är ju också arbetstrycket därefter och så ska det fylla rejält och inte börja rinna för lätt. Jag brukar blanda i en liten glasburk och se hur avrinningen blir på sidorna när jag skakar den. Efter ett tag får man ett öga för hur det ska va för att passa den sprutan man har.
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Vallejo Air.

Inlägg av Anders Östlund »

Hade du rester av t.ex. T-röd i sprutan? Annat lösningsmedel?

Jag har upplevt liknande med vissa av PollyS färger när de späs med T-sprit, en trådig gegga som sätter igen munstycke m.m. effektivt... Det gäller att ha rätt lösningsmedel till respektive färg, om man tar fel så blir det obra. Föreslår man att späda Humbrol med vatten så anser nog de flesta det vara helt galet. Dock borde samma gälla omvänt, en akrylfärg måste spädas med akrylförtunning och allt annat är "galet"...

Spekulerade,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Vallejo Air.

Inlägg av zikkan »

En fråga då .... :-)
Vad är "akrylförtunning"? Dvs de små, dyra flaskor från Vallejo, Polly etc som de hävdar är lämplig förtunning. Vad är det i dem? "Ren" (utspädd) Isopropanol eller blandningar?

Mvh
zikkan
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Vallejo Air.

Inlägg av Anders R »

Hejsan!

Jag använder nästan uteslutande Vallejo Air i färgsprutan och har aldrig råkat ut för något liknande det du beskriver, tack o lov. Jag späder nästan aldrig dessa färger, de funkar utmärkt direkt ur flaskan. De få gånger jag spätt ut färgen har jag använt destillerat vatten.

Däremot har jag också testat att späda Polly S med t-röd, vilket skapade en likadan gegga som andra i tråden beskrivit.

M v h

Anders i Arjeplog
TomasP
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 17 aug 2007, 07:35

Re: Vallejo Air.

Inlägg av TomasP »

Eftersom jag bara använder Vallejo Air (sedan många år) utan någrs som helst problem, blev jag nyfiken.
Sagt och gjort. Jag blandade Vallejo och lacknafta. Resultatet blev precis som beskrivs i tidigare inlägg.
Lacknaftan löser inte förgen utan simmar uppepå. Om man rör i sörjan bildas färgtrådar.

Jag använder två "lösningsmedel" men endast för att göra rent sprutan, jag späder aldrig färgen.
Vatten vid normal rengöring, dock blir det aldrig riktigt rent utan med tiden börjar sprutan att bete sig lite sämre. Då använder jag Vallejos egen "spruttvätt". Jag har ingen aning om vad det är men jag läste att många tvättar sprutan med sprit så kanske är det baserat på någon alkohol.
Jag använder aztec sprutor. Då kan man bara lägga det löskruvbara munstycket i spruttvätten när det är dags för "storstädning"

Tomas
TomasP
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 17 aug 2007, 07:35

Re: Vallejo Air.

Inlägg av TomasP »

Jag kom också att tänka på att spruttrycket kan ha betydelse. Men när det gäller Vallejo Air är det snarare att färgen rinner och kladdar om man har för högt spruttryck eftersoom den är så utspädd. Jag fick några flaskor av en kompis som "aldrig ville se dem mer". Efter lite efterforskningar kom vi fram till att hans utrustning, lite mer avsedd för större produktioner, hade för högt tryck.

Tomas
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Vallejo Air.

Inlägg av Anders Östlund »

Vad är "akrylförtunning"? Dvs de små, dyra flaskor från Vallejo, Polly etc som de hävdar är lämplig förtunning. Vad är det i dem? "Ren" (utspädd) Isopropanol eller blandningar?

Om de avslöjade det skulle nog priset sjunka drastiskt... ;)

Jag har inte en aning om vad som är i dom, jag späder väldigt sällan utan "brötar på" som de är, om de inte är uppenbart för tjocka då jag använder vatten och ev en droppe T-sprit.
Om man skakar på dom så vill jag minnas att de löddrar en del, kan det var ett tecken på något...?

Min gissning på vad som händer är att man har en akrylfärg så har man färgpigment i den som inte behöver tåla traditionella lösningsmedel eftersom de löses i vatten. Om man blandar den färgen med ett lösningsmedel som lacknafta eller thinner så smälter (bryts ner?) färgpgimenten och man får geggan. Jag tror inte det är vattnet i sig som är problemet utan pigmentet...

Alokohol är vattenlösligt, kolvätebaserade lösningsmedel är inte det utan skiktar sig likt det Thomas P beskriver. För spädning av akrylfärger borde alkohol i någon form vara lämpligt. För rengöring... Då borde man kunna använda lösningsmedel för att köra rent även från rester av färgpigment...

En rad GISSNINGAR, från Anders Ö som långt ifrån är någon kemist, möjligen en empirisk sådan och då enbart inom det snäva området sprutlackering av hobbymodeller... och möjligen med viss erfarenhet av alkoholens effekter på människokroppen (tål inte rödvin alls tex, men det är en annan tråd, möjligen också ett annat forum)...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Vallejo Air.

Inlägg av Tobias Ljung »

Vill minnas att någon prövat spolarvätska som förtunning, men ingen garanti.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Vallejo Air.

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag provade att förtunna Vallejos vanliga färg med lite spolarvätska och det gick utmärkt (testade enbart med pensel dock).
Skriv svar