Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Patrik E »

Rökskärmarna verkar att fattas (?) Sedan var det snålt med nummerskyltar tycker jag.
En byggtråd i Smalspårigt eller här på forumet vore inte helt fel -- Mikath kanske?
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Johan Winell »

Patrik E skrev: Rökskärmarna verkar att fattas (?) Sedan var det snålt med nummerskyltar tycker jag.
En byggtråd i Smalspårigt eller här på forumet vore inte helt fel -- Mikath kanske?


Detta blir en referensartikel (serie) och.bör definitivt publiceras i Smalspårigt tycker jag. Vh Johan
Vänliga hälsningar

Johan
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av HNJ Verkstad »

Rökskärmar finns med i satsen till 970C (Gp/Gt). För den som behöver rökskärmar till annan variant går det att höra av sig till mig.

Eftersom några kunder beställt speciella lokskyltar ( dessa damp oväntat ner i posten igår), finns dessutom skyltar till
Gt 3049, Gp 3118, Gp 3043. De finns i mässing eller nysilver.

Det går bra att erhålla dessa genom att sända ett mail: info@hnjverkstad.eu

Att göra alla varianter av ett lok som Gp/Gt är omöjligt. Jag har tagit fram 4 basmodeller (inkl 970C 12 mm), och av dessa kan man kombinera ihop ytterligare någon variant.

Det finns fortfarande några modeller kvar av vardera typen, vilka går att beställa, för valfri leverans tom sept. 2013. Först till kvarn gäller! Modellen kommer inte att tas fram i någon nyupplaga!

Jag säljer även ut alla gjutdelar och resterande etsplåtar!

Alla Gp lok är nu utskickade till de som beställt, loken bör vara dig tillhanda senast idag (12/6)

Till sist kan jag nämna att underredena till Np har aviserats till mig nästa vecka - packningen är förberedd, så de kommer att sändas vidare omgående.

Som Ola skrev - det är länge sedan Ola och jag diskuterade Gp i min trädgård. Problemen har varit många, bla att vi körde fast i att försöka få fram modellen för 9 mm spårvidd. När vi äntligen beslutade att bra satsa på 10.5 ( 12 mm) tog projektet fart, men då drabbades konstruktören av svåra personliga problem. Jag ber återigen om ursäkt för att allt tagit så lång tid, men nu finns den, och jag hoppas att alla blir nöjda med modellen! Om inte, tar jag gärna en direkt dialog med den som inte är nöjd eller som får problem..........
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av mikath »

@Patrik E
Ja, jag kommer att göra någon form av byggtråd för tidningen.


@HNJ Verkstad
Jag har nu byggt några ånglok från dig som har varit mycket trevliga, och med en otrolig passform, så att Gp-loket skulle vara något annat än de andra jag byggt har jag mycket svårt att tänka mig!

/Mika
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Bengt Andréasson »

Patrik E skrev: Rökskärmarna verkar att fattas (?) [...]
Även om skisserna i byggbeskrivningen visar rökskärmar på alla tre varianterna, så har enbart den senare byggda variant C haft rökskärmar, vad jag förstått. Bilderna i resp. byggbeskrivning tar bara upp rökskärmarna för variant C.

Det kan ju vara sådana bilder som tidigare givit mig uppfattningen att bara den senare byggda varianten med högre pannläge (och aningen större drivhjul?) haft rökskärmar. Men jag kan ju ha fel.

/Bengt
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Brevbäraren fortsätter att leverera!

För några dagar sedan kom detta...

Bild

Perls Cc-lok. Givetvis ingick även etsplåtar och panna och tillsammans med denna..

Bild

drivning från Tumba Lokverkstad skall jag nog få till en modell att dra mina tvåaxliga HNJ verkstads personvagnar från 1870-talet. Dock funderar jag fortfarande varför det skall vara så svårt för våra producenter att få till ett 1860-tals lok?

Så dök idag drivningen upp till Np loket...

Bild

så nu har jag en färdigbyggd Np med orginaldriv, två obyggda med orginaldriv och så en byggsats till avsedd för ovanstånde drivning. Skulle jag få problem så ligger det i garderoben två sådan här..

Bild

så nu finns det ingen ursäkt för att få till några Np-lok till, det handlar snarare om prioritetsordningen på byggbordet.

/Ola
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Undrar om brevbärararen tagit semester? Intet att rapportera från Brevinkastet! Däremot har lödkolven fått gå varm i ett försök att minska berget av påbörjade modeller och temat mest varit min favoritbyggsats, GOSSV fyrfönstervagn, allt inför en artikel till kommande nummer av Smalspårigt (undrar om ni snart börjar tröttna på mina "nästan identiska" byggartiklar?). Hoppas i alla fall att jag kan inspirera och inte minst nu när etsplåtarna återkommer i en begränsad serie"
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... 726&hilit=

Jag har byggt olika versioner av vagnen, ibland konvereteringar, och förbereder ett bildkollage och ett nytt konverteringsprojekt till nästa nummer av Smalspårigt. Vill dock, som en aptitretare inför en senare byggartikel, visa en träklädd variant av "fyrfönstervagnen, en vagnstyp som inte var den vanligaste men förekom på minst tre privatbanor. Här ett pågående bygge av D119 från Hjo-Stenstorps Järnväg;

Bild

Slår därför ett slag för HNJ:verkstads erbjudande som tydligen gäller till 18 augusti (se länken ovan).

/Ola
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av mikath »

@Ola Ahlström
Går din HSJ-vagn att bygga som C-vagn utan postavdelning?

/Mika
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Hjo-Stenstorps Järnväg, HSJ, fick två plåtklädda fyrfönstervagnar levererade från Göteborgs Mekaniska verkstad 1897. Vid leverans var den ena vagnen tredjeklass medan den andra kombinerad 2:a och 3:e klass. Senare omlittrerades vagnarna till postvagn respektive kombinerad post- och 3:e klassvagn. Vagn 119 blev, troligen även 118, omklädda med träklädsel men när är oklart.

Vagnarna avhandlas delvis här
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=66791

/Ola
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av mikath »

Tack för detta, då vet jag lite mer.

/Mika
Skriv svar