Från mitt brevinkast

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Patrik E »

Penslarna ser bra ut. Var köper man sådana? Jag håller med dig ang sprayburkar. Väldigt underskattat. Men ibland vill man ju blanda själv och då får det bli airbrushen. (Trist bara med all detta slabb när man ska rengöra).
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Patrik E skrev: Penslarna ser bra ut. Var köper man sådana?

Återkommer med adressen.

Så blev till sist resgodsvagnen i 3:e Trafikdistriktets målning och märkning klar.

Bild

Det var i söndags för en vecka sedan jag upptäkte att de till byggsatsen medföljande dekalerna, som var vita, inte gick att använda till en Malmövagn. Mailade därför en förfrågan om "specialdekaler" och dessa dök upp överraskande i brevinkastet i fredags. Två dagars arbete senare och resultatet blev så här;

Bild

44 days, and counting....

/Ola
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Arne Falk »

Ola Ahlström skrev: Bild

Två dagars arbete senare och resultatet blev så här;

/Ola


Ett resultat som du skall känna dig riktigt nöjd med. Trevliga vagnar.
Denna blev min favorit.

/Arne F
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Eftersom jag uppenbarligen bojkottas och brevinkastet förblir tomt får jag i stället besöka stan´s butiker. Igår var jag i färgbutiken och kom i slang med några ungdomar som köpte kartongvis med färgburkarna av typen som jag tittade på tidigare i veckan. Det visade sig att vi hade samma intresse, järnvägsvagnar. Förvisso skiljde sig skalan åt, de tyckte 1:1 var mer spännade men vi hade ändå en givande diskussion. Jag fick ta del av deras erfarenhetg av målnining och förstod att produkten i fråga höll god kvalité. Nu återstår mina egna försök med burkarna som jag fick med mig hem....

Bild

Har jag tur så kan dessa nyanser väl representera de färger som användes på 1860-talet något som mina tester får bevisa.

Förutom detta så fick jag äntligen en sedan lång tid tillbaka under byggnad postvagn littera D1 klar....

Bild

Modellen från HNJ:verkstad tillsammans med föregångaren från Modell Produktion...

Bild

Avslutningsvis vill jag förtydliga att slutsatsen att ungdomarna jag refererade till ovan skulle ägna sig åt vandalisering är klart överdriven, vill trots allt tro att de var genuina konstnärer och inget annat.

41 days, and counting...

/Ola
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Man kanske kan säga att ni håller på med grafitti på olika vis????
jigun
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Efter en tvåveckorsledighet, ett smakprov inför min pension, såg mitt byggbord ut som följer när jag nu förbereder mig för de sista 12 arbetsdagarna....

Bild

Som vagnligt handlar det om gamla täckta godsvagnar från statsbanan.

Bild

som komplement till de äldsta av 1856-års modell så bygger jag en av 1866-års modell, man kan säga att det är en halvsyster till F-vagnen m/66 jag tidigare byggt. Modellen är den snart 30-år (?) gamla Modell Mekanik byggsatsen. Just nu ser vagnen extremt naken ut med sin nedsänkta korg och avsaknad av såväl långbalkar som buffertbalkar, men lugn - det och allt annat kommer....

De andra två vagnarna är som sagt av 1856-års modell.

Bild

Utmärkande för dessa är, förutom den låga korgen, de böjda korsande balkar som var bärande i vagnens konstruktion. Just böjda i formen berodde på vagnens centrala dragstänger, finns säkert någon som kan utveckla detta. Konstruktionen fanns på alla (?) person- och godsvagnar fram till mitten av 1860-talet då långbalkar av järn och tillhörande tvärbalkar ersatte konstruktionen.

Bild

Av byggtekniska orsaker måste de böjda inre långbalkarna placeras något närmre centrum mot buffertbalken än förebildsenligt - som vanligt en kompromiss med tanke på hjulprofilen. Men det är illusionen av den böjda balken som skall skymta under vagnen jag önskade.

Den intresserade kan notera såväl lagerboxarna som fjäderpaketen - en äldre version, tidstypisk från 1856 och åren därefter.

36 days, and counting....

/Ola
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Olof »

Ola Ahlström skrev: De andra två vagnarna är som sagt av 1856-års modell.

Utmärkande för dessa är, förutom den låga korgen, de böjda korsande balkar som var bärande i vagnens konstruktion. Just böjda i formen berodde på vagnens centrala dragstänger, finns säkert någon som kan utveckla detta. Konstruktionen fanns på alla (?) person- och godsvagnar fram till mitten av 1860-talet då långbalkar av järn och tillhörande tvärbalkar ersatte konstruktionen.


De böjda balkarna är inte så udda om man betänker att dessa undereden var helt och hållet gjorda av trä. Den som bygger sin modell i trä istället för mässing och tar med alla tvär- och lång-balkar ser hur det hänger ihop. Tack vare diagonalsträvornas bågform så slipper man många försvagande skarvar. Det gäller inte bara för dragstången (som var av järn) utan även för många av balkarna i underredet.

Ola: Lite nyfiken blir jag på alla dessa trevliga 1860-tals vagnar. Vad är målet? Jag har saknat någon som bygger en modelljärnväg efter så tidig förebild.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Olof skrev: Lite nyfiken blir jag på alla dessa trevliga 1860-tals vagnar. Vad är målet? Jag har saknat någon som bygger en modelljärnväg efter så tidig förebild.
/Olof


Tja, kanske dags att avslöja mina planer? Som nybliven pensionär, efter årsskiftet, skulle jag vilja bygga en lite stationsmodul, nu inte att sammanblandas med "modultänkandet" utan istället en typisk "brittisk utställningsanläggning" med en säckstation och ett "rangerbord" i andra ändan. Mentalt tänker jag mig Malmö station men alterantivet är en mindre genomfartsstation på södra stambanan, vilket i så fall kräver två rangerbord - ett i var ände. Eftersom "modulen" och rangerbordet skall var flyttbart skissar jag på olika lösningar och allt tycks genomförbart. I avvaktan ägnar jag mig dock åt aktuella fordon och framtiden ser ljus ut.

/Ola
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Olof »

Gilla! Gilla!

Om du inte tittat i den redan så rekommenderar jag planch-bilagan till "Teknisk-Ekonomisk beskrivning av Westra Stambanan". Första delen innehåller en hel del spårplaner och ritningar på vagnvändskivor, växlar, semaforer och annat som såg mycket annorlunda ut vid denna tid.

(Den andra delen finns på http://lundarallarna.se/ritningar/Rorli ... lVidSJ.pdf men innehåller bara rullande material. Jag avstod av kostnadsskäl att kopiera den första delen.)

"Teknisk-Ekonomisk beskrivning av Westra Stambanan" finns att läsa på ytterst välsorterade bibliotek. Bland annat UB i Lund. Man måste dock beställa den några dagar i förväg och den får bara läsas i special-läsesalen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Från mitt brevinkast

Inlägg av Ola Ahlström »

Äntligen har brevbäraren hittat hit igen. Nja, inte riktigt. Denna fredag handlade det mer om en avi än ett paket och det hela gav mig en flashback av gamla dagars problem.

Kommer ni ihåg tiden före EU-medborgaraskapet då i stort sett alla mj-paket från utlandet renderade tull, moms och alla andra problem? Det var detta som plötsligt gjorde sig påmind. Att vårt broderland på andra sidan kölen inte är med i EU visar det inträffade med tydlighet. Ett par vagnsmodeller, mer om dessa senare, beställdes för nästan tre veckor sedan per telefon. Betalning med VISA-kort och jag såg fram emot att få en försändelse några dagar senare. Men nej, efter en veckas väntan kontaktades avsändaren som förklarade att: "det var några problem med den norska tullen", och bifogade en länk som visade pakets väg. Mycket riktigt, paket låg för utklarering i Oslo och väntade på kompletterande uppgifter från avsändaren. Några dagar senare kunde jag notera att paketet fanns i Jönköping, och även här var det uppenbarligen problem så, efter tre dagar gick paketet i retur till Norge. Efter ytterligare några dagar så var paketet på nytt i Sverige, tydligen i Örebro? Här krävdes uppenbarligen ytterligare tre dagar för handläggning innan paketet for söderöver. Att jag sedan inte var hemma renderade att budet lämnade paketet i jourbutiken, men i kväll är det här.

Skall jag sammanfatta det hela så tog det 19 dagar och kostade mig desssutom 421 svenska kronor i avgifter. Alltså som i gamla tider....

Vad var det då som kom?

Jo, två etsplåtar....

Bild

föreställande en norsk kombinerad konduktörs- och resgodsvagn med tredjeklasskupeer. Vagnstypen benämns i byggsatsen som BFo2b typ7 och BFo2c typ3 och som är en vagnstyp som med sin äldre littera trafikerade Sverige och framförallt Köpenhamn.

Bild

Nu skall det bli intressant att ta reda på vad som krävs för att få till ett par vagnar från 1920- respektive 1950-talet

Bild

Intressant var att se att det inkluderades den typ av takventiler, samma typ som HNJ:verkstad för några år sedan tog fram, men denna gång i mässing. En väl så nyttig detalj till de flesta av de äldre personboggivagnarna som hade lanternin.

Och förresten, dyrt blev det, Norska kronor, porto och så svenska avgifter. Det betyder redan drygt 1000 lappen för det som syns på bilden, per vagn, och sedan tillkommer två Roco-vagnar som skall slaktas...

Mer om bygget följer, men först skall jag gå i pension.

31 days, and counting...

/Ola
Skriv svar