Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

Här kommer min tråd om bygget av Brimalms byggsats av SJ litt. B med våra kissar att fortsätta.

Början av bygget kan läsas här:
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... 9487#p9487

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

Efter en tids djupdykning efter bevis på ett B-lok med öppen hytt och samtidigt C-tender kan jag konstatera att jag än så länge kammat noll.
Jag skulle i så fall kunna göra en "egen" variant, men detta bär mig emot så jag får suga lite till på karamellen och undersöka vidare innan jag tar något slutligt beslut i frågan.

Skulle någon veta något om B-lok med öppen hytt och C-tender, eller rent av ha en bild liggandes vore jag oerhört tacksam om jag kunde få ta del av detta.

/Mika
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av Olsson »

Jodå, de 4 lok SJ sålde till SWB (1143, 1149, 1267, 1380 eller SWB A1 95 - 98 ) fick på SWB 3-axliga tendrar av SJ typ C (eftersom SWB hade för små vändskivor).

När loken återvände till SJ 1944/45 hade alla loken kvar sin öppna hytt. I SWB-boken tror jag det står när de fick sluten hytt, men senare delen av 40-talet finns det alltså 4 lämpliga förebilder till ditt lok.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

@Olsson
Se där! Dax att vädra morgonluft för projekt B-lok med C-tender igen kanske. :D
Tack för den informationen!
Boken står i bokhyllan, och skall studeras.

/Mika
larsess
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 05 maj 2011, 07:51

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av larsess »

Mikath!
Hoppas du "får lov" att mixa lokomotiv- och kattbilder i denna fortsättning av tråden!
Båda "utvecklingslinjerna" är ju så trevliga att följa. Nästan så att även jag frestas visa hur våra två katter (mor och son) "travar omkring" både på modellbyggarbord och tangentbord! Är det inte lustigt hur de har ett sjätte sinne för hur de skall dra uppmärksamheten till sig!!
Hoppas du får någon tid över till loklödning så här i julivärmen också, vore kul att se hur det går för dig!
/Larsess
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

@larsess
Jag talade med webmaster innan jag började skriva om B-lok och kissar, och på detta forum är jag hjärtligt välkommen.

Nu börjar det gå mot sluter av kontorsrenoveringen och jag kan snart koppla upp datorn igen, och jag slipper kolla forumet på min iPhone och jag kan börja bygga och rita lite igen.

/Mika
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av Johanmmolin »

Katters betydelse för ett lyckat modellbygge är ju utomordentligt väldokumenterad i svensk modelljärnvägslitteratur. Kanske på tiden att skaffa en själv! Å andra sidan har vi inga kattpensionat i Malmö, till skillnad från Rikets huvudstad, vilket gör semesterresor lite svårare.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

På grund av en dator utsagen av åska och framför allt hälsoproblem har har det inte blivit något mj för min del.
Jag har fått tid till min hustu och våra båda kissar istället som har varit ovärderligt.
Jag hoppas jag skall få lite möjlighet till lite mer ritande och byggande fram över, där tiden återstår att utvisa.

Våran lilla hona (Fiona) som kom till oss i somras börjar bli stor och halvstorebror Edward tar hand om henne på bästa möjliga sätt.

Bild

Edward som fyller ett år den 26:e, nu i oktober. Fiona blir 6 månader den 17:e oktober.
Tänk vad tiden går...

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av mikath »

Idag fyller vår lilla Lilleman Edward 1 år.

Bild

/Mika
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Brimalm - SJ litt. B med C-tender, och våra kissar.

Inlägg av zikkan »

Hipp, hipp... Mjauuhrraaaaa.....
:-)

Mvh
zikkan & Stina (Kattan) :-)
Skriv svar