GOSVV KBJ-motorvagn

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

GOSVV KBJ-motorvagn

Inlägg av Arne Falk »

Har byggt på en KBJ-motorvagn under veckan. En riktigt rolig modell att bygga. Plåten har några mindre konstigheter. Bottenplattan kolliderar med underdelen på buffertbalken. Heter det livet? Det syns på bilderna. Jag har inte bockat in dem. Överväger att ta bort alla fyra. Även om det nog räcker med de två. Hålen till trappkonsolerna sitter lite för nära gavlarna. Lådorna på taket, är det luftintag? gapar konstigt tomma. Saknar sina galler. De var näst intill bortetsade. Det gäller kanske endast min plåt. Men det lär komma nya "lådor" med posten. Jag tror även att det saknas en vikanvisning på luftintagens tak. Är det någon som byggt den och vet hur det skall se ut? Gör man inte ett extra veck kolliderar den med lanterninen. Skall komplettera med lite gjutdelar och ett driv.


Bild

Bild

/Arne F
Björn M.
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 04 jul 2007, 17:07

Re: GOSVV KBJ-motorvagn

Inlägg av Björn M. »

Lådorna på taket torde vara kylare till motorerna. Förmodligen hade vagnen två motorer, en per axel. Den uppseendeväckande placeringen av kylarna berodde väl på att man ville ta vara på fartvinden.

En liknande konstruktion fanns på de motorvagnar som Kalmar Verkstad byggde för YEJ och som givits ut i modell av HNJ Verkstad.

C.G. Kaselli har skrivit en intressant artikel om fordonstypen i Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet nr 3, 2009, betitlad Bensolspårvagnen 475 i Stockholm men handlande om åtskilliga konstruktionsfrågor kring de tidiga motorvagnarna. Bland annat noterar Kaselli att de motorvagnar som hade kylare bara i ena ändan ofta fick problem med kylningen vid backgång.

Björn Markland
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: GOSVV KBJ-motorvagn

Inlägg av Jan Frelin »

Rackarns trevliga fordon de där Kalmarvagnarna.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV KBJ-motorvagn

Inlägg av Arne Falk »

Jan Frelin skrev: Rackarns trevliga fordon de där Kalmarvagnarna.


Visst är det så. Jag delar din uppfattning helt och fullt Jan.
Den passar förvisso inte in i min tänkta 50-tals miljö men jag får hoppas att där finns några entusiaster som tar hand om den ändå.

Finns det någon som har koll på hur den var målad?
Har för mig att jag läst någonstans att den var rödbrun. Men jag hittar inte texten igen.

/Arne F
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: GOSVV KBJ-motorvagn

Inlägg av Bengt Andréasson »

Arne Falk skrev: [...] Är det någon som [...] vet hur det skall se ut? [...]
/Arne F

Stiligt fordon Arne!

Du har väl sett bilderna på XC 50 i KBJ-boken? Sidorna 20 och 62. Kylargallret lodrätt med bara en strålkastare framför. Skall månne taket bukta mer?

/Bengt
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: GOSVV KBJ-motorvagn

Inlägg av Göran T »

Det är ett kul fordon Arne, jag delar helt din uppfattning. Jag har inga belägg för det men av bilderna i KBJ-boken att döma så ser den ut att vara målad i en enhetlig färg (kanske brun?). Jag håller på med samma fordon och jag har målat min i "teak-nyans", dock något gulare än VWJ nr 15 (Sothönan).
Jag kan lägga ut en bild i din tråd om du vill, alternativt maila en direkt till dig.
/Göran T
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV KBJ-motorvagn

Inlägg av Arne Falk »

Bengt Andréasson skrev:
Arne Falk skrev: [...] Är det någon som [...] vet hur det skall se ut? [...]
/Arne F

Stiligt fordon Arne!

Du har väl sett bilderna på XC 50 i KBJ-boken? Sidorna 20 och 62. Kylargallret lodrätt med bara en strålkastare framför. Skall månne taket bukta mer?

/Bengt


Tack Bengt!
Jag har inte boken du nämner men jag hittade några bilder på Järnvägshistoriskt forum. http://jvmv2.se/forum/index.php?id=70923
Kylargallret är endast löst pålagt när jag fotade. Som du kanske ser så är de defekta. De saknar galler. Men jag har fått nya. Jag önskar också att taket lutade lite mera för då hade det varit lättare att få stil på luftintagen. Men lutningen bestäms ju av innergaveln och fronten. Jag har lött ner taket mot fronten men det blev endast en ytterst marginiell förändring. Man får helt enkelt lyfta luftintagen baktill.

/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV KBJ-motorvagn

Inlägg av Arne Falk »

Göran T skrev: Det är ett kul fordon Arne, jag delar helt din uppfattning. Jag har inga belägg för det men av bilderna i KBJ-boken att döma så ser den ut att vara målad i en enhetlig färg (kanske brun?). Jag håller på med samma fordon och jag har målat min i "teak-nyans", dock något gulare än VWJ nr 15 (Sothönan).
Jag kan lägga ut en bild i din tråd om du vill, alternativt maila en direkt till dig.
/Göran T


Göran! Du får gärna lägga upp en bild på din vagn i tråden. Som jag nämnde i inlägget tidigare, hittade ett inlägg med bilder på Järnvägshistoriskt forum http://jvmv2.se/forum/index.php?id=70923. Där tror man att korgen var målad rödbrun. Men jag tycker att det ser ut som att den understa av korgarna är av lackad teak. Den ser i vart fall inte ut som att den skulle vara målad med täckande färg. Sen tycker jag att korgen på den översta bilden har en helt slät yta. Saknar ribbstrukturen.

/Arne F
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: GOSVV KBJ-motorvagn

Inlägg av Göran T »

Här har du min KBJ-motorvagn i begynnande VWJ-design
Bild
Göran T
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: GOSVV KBJ-motorvagn

Inlägg av Arne Falk »

Tjusigt! Jag överger tanken på att måla min rödbrun med täckfärg. Det kommer troligen att bli en mörkrödare variant med "lasyr". Det brukar vara lite tetigt. Man kan inte vara helt säker på den slutliga nyansen. Ser att du modifierat gardjärnen. Det är nog klokt. De befintliga är synnerligen ömtåliga.
Har du knåpat ihop drivet själv?

/Arne
Skriv svar