Tillverkare försvinner

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Tillverkare försvinner

Inlägg av Ante S »

Inom loppet av någon månad har GOSVV, HNJ-V och VVA lagt ner verksamheten av olika skäl. Tyvärr är det dessa som stått för mycket av det intressantare som kommit på senare år. Nu är RG rätt ensamma samt då Skultorp som verkar lovande... Men det är illavarslande att branschen är så beroende av några få personer.

Ante
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Tillverkare försvinner

Inlägg av Göran T »

Visst är det tråkigt när tillverkare lägger ned verksamheten, speciellt dessa tre som försett mj-Sverige med så många godbitar. Samtidigt som den förlusten ger en lugnare (och kanske tristare) marknad så innebär detta lugn, i alla fall för mig, en möjlighet att "bygga ikapp". Jag tror att detta gäller för fler som under åren samlat etsplåtar på hög i lådorna.
Detta är ett bra tillfälle att under "rådande lågkonjunktur på tillverkarsidan" låta högkonjunkturen ta fart i modellverkstaden.
/Göran T
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Tillverkare försvinner

Inlägg av Ante S »

Sant. Men nedläggningarna betyder också att man måste greppa det man kan innan allt är borta. Ibland kommer dessa hysteriska perioder vid fel tidpunkt och då är det kört. För egen del gäller tyvärr att jag missade modeller hos både VVA och GOSVV. I det sistnämnda fallet är förklaringen given men i det första fattade jag inte att det skulle gå så snabbt. Ett par plåtar hann jag helt enkelt inte köpa. CF4 och NOJ/SGGJ-vagnen till exempel. Sedan missade jag VVAs stora fina dekalark vilket jag ju kan konstatera nu när flera passvagnar saknar dekaler. I fallet HNJ-V väntar jag ju på fyra lokmodeller. Får väl trösta mig med dem...

Ante
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Tillverkare försvinner

Inlägg av Ante S »

Tack Bo! Det är inte SGGJ-plåten med sex vagnar det gäller utan den lanterninvagn littera BC som kom rätt sent i VVA:s katalog och som såldes separat. Den var jag sugen på men kom aldrig till skott... Bo! Du kan väl höra av dig till mig på mejl: redaktionkanelbullegotlandstagetpunktse

Ante
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: Tillverkare försvinner

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei.

Byggsvenskt finns jo også med mange drivninger og etsplåt.

Hilsen
Arne
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Tillverkare försvinner

Inlägg av zikkan »

Som nygammal modellralare blev jag själv mest snopen över att GOSVV tråkigt nog fick ett så abrupt slut, detta eftersom jag var i letartagen efter smalspår i nollan och precis fick veta att det fanns en tillverkare vid namn GOSVV med detta i sortimentet... Det finns ju andra men inte är det mycket att välja mellan. Men man skall ha råd och tid med det som finns ... :-)

Mvh
zikkan
Skriv svar