SV&LV.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

@Lasse M
Ingen fara, jag har koll på axelavståndet.
Jag köpte ett färdigt kit till en drivning för att se hur kugghjul, remskivor, remmar och motor fungerade. För att slippa att ta en större kostnad på att etsa en egen ram med rätt axelavstånd valde jag att behålla den som var med i satsen. Det enda jag tyckte jag kunde kosta på mig, och som var enkelt att åtgärda, var nya axlar för normalspår från Sture Holmberg.
Den drivningen som jag visar kommer att gå ur produktion, så den var ändå inget alternativ mer än att jag fick testa delarna och veta hur de fungerar.
Motorn är en 6V med motstånd, men jag kommer att satsa på en 12V för att slippa motståndet och bättre fungera i DCC.
Vidare hade denna drivning ändå inte fugerat eftersom det finns en bränsletank under dresinen som inte hade fått plats.

Så svaret är att, som jag nämner, är denna drivning enbart en prototyp för att se hur delarna fungerar och kolla utväxling och se hur den går digitalt.
Jag skulle aldrig göra ett sådant generalfel på något jag släpper, visst ibland får jag göra kompromisser.
Hoppas du kan känna dig lugn nu! =)


@Roger S Jansson
Tack för uppmuntran.


@NTSB
Kopiera kommer jag inte att göra.


/Mika
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: SV&LV.

Inlägg av Lasse M »

Ja jag tänkte också att du borde ha koll på axelavståndet så därför blev jag lite förvånad, det kändes inte som dig att göra ett sådant generalfel. Ska bli intressant att följa utvecklingen. Skulle du behöva bilder på något särskilt på dressinen så hör av dig, jag kommer "i kontakt" med en i 1:1 var och varannan vecka.
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Det OBK kopplet jag har skrivit om...
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... obk#p25029
... har jag gjort en större beställning och kommer att sälja via min hemsida.
Det skulle dröja ett tag innan jag kunde få dem, men håll utkik.

/Mika
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Jag har uppdaterat hemsida med lite tillbehör till OBK-kopplen.

/Mika
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Jag har fått frågan om att ta fram en 3D-printad modell av dieselloket SJ litt. V3 som då skulle passa till Sture Holmbergs drivning.
Denna skulle i så fall var som en monteringssats, som mer eller mindre skulle vara klar.
T.ex. så skulle det vara kvar att slutdetaljera, måla och dekalera.

Är en sådan här modell intressant från SV&LV?
Rösta på min Facebooksida https://www.facebook.com/SkultorpsVagnLokverkstad eller lämna en kommentar.

/Mika
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Börjat lite så smått att dra upp konturerna på V3:an.

Bild

Det jag ritar nu är för att få en uppskattning på hur det kan bli och eventuellt konstruktionslösningar.

/Mika
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Uppdaterar med en bild där hytten har fönster.

Bild

/Mika
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Idag dök OBK-kopplen och tillbehören till OBK-koppel upp och nu finns för omgående leverans.

/Mika
SV&LV
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 21:37

Re: SV&LV.

Inlägg av SV&LV »

Oj, det bara small till och en hel del gick iväg på en gång.
Jag har gjort en ny beställning idag och hoppas de jag har hemma inte tar slut innan nya kommer hem.

/Mika
Skriv svar