Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Inlägg av clas ahlstrand » tor 17 jul 2008, 10:48

Phoenix Bygone-Age Kits tillverkar en kåpbyggsats (chassi ingår ej) av ett Barclay-lok som har påtagliga likheter med ett litet tyskt O&K-lok. Ser ut att vara i stort sett samma förebild som GEMs "Douglas" från Talyllyn Railway i 009, ett lok som Örjan Svane (tror jag) i något gammalt nummer av Smalspårigt visade går att bygga ganska likt Dylta vid ÖSlJ.

Länk till Phoenix BVy-Gone Age Kits-sidan hos Scale Link:
http://www.scalelink.co.uk/acatalog/Pho ... _1_43.html

Loket finns i slutet av sidan - tillsammans med en smalspårig diesel och en dito öppen passagerarvagn. Därovan finns diverse landsvägsfordon.

Ö h t kan Scalelink erbjuda en massa nyttiga tillbehör i ett flertal skalor från flera brittiska tillverkare. Även räls och växlar från Shinohara och ett mindre urval rulllande material. Länk till översikt av sortimentet:
http://www.scalelink.co.uk/acatalog/index.html



Jan Frelin
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Inlägg av Jan Frelin » tor 17 jul 2008, 14:10

Man undrar ju om den är avsedd för något särskilt chassi?



clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Inlägg av clas ahlstrand » tor 17 jul 2008, 17:06

Visst är den det:
http://www.sanddmodels.co.uk/products_43_locos.htm
(Skrålla ner en bit på sidan - finns t o m länk till bild)



Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Inlägg av Stefan Nilsson » tor 17 jul 2008, 19:08

Ja men det där var ju riktigt läckert! 35 pund, ca en femhundring eller? Nôe å grûnne på faktiskt... Tack Clas för tipset!



Anders Östlund
Inlägg: 584
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Inlägg av Anders Östlund » fre 18 jul 2008, 08:01

Jaha, det var ju lite "Måste ha varning" på det... Frågan är om drivet är lätt(?) ombyggt till 0n2 (12.7 mm spårvidd).

Måste nog skicka runt lite mail och se vad som kan göras... ;-)

Vad som skiljer mellan en "Barclay O&K" och ett äkta O&K avslöjar Hans Svensson i en av Modelltågböckerna. Det är övergången mellan hytt och tankar i tankarnas underkant som avslöjar ett "Barclay". Detta mått fick man fel i England och användet det numeriska värdet men tog tum istället för mm och fick en på tok för stor radie.

Så vill man ändra sin "Barclay" till en O&K så är det bara att fila till den radien till en 2.54 gånger mindre radie så är det ett O&K lok...

Hälsar,
Anders Ö


Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Jan Frelin
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Inlägg av Jan Frelin » fre 18 jul 2008, 08:19

Anders Östlund skrev: Så vill man ändra sin "Barclay" till en O&K så är det bara att fila till den radien till en 2.54 gånger mindre radie så är det ett O&K lok...

Hälsar,
Anders Ö

25,4 lär det bli...



Olof
Inlägg: 1436
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Inlägg av Olof » fre 18 jul 2008, 08:41

Jag såg ett foto på drivet och det såg inte ut att vara jättelätt att plocka bort 4mm från ramen. Men 750mm är också en trevlig spårvidd. Gick det några O&K lok i Höganäs?
/Olof


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

lenelg
Inlägg: 612
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Inlägg av lenelg » lör 19 jul 2008, 18:05

Drivet, från Mehano i Jugoslavien, ser ut att vara ett chassi som de levererat till olika lågprisimportörer i USA sedan 1960-talet, så gångegenskaperna kan bli ett lotteri. Hjulbasen är lite kort också, förebilden är ett tanklok från Baltimore & Ohio som var specialbyggt för att växla på gatuspår med "spårvagnsradier".. Jag skulle gissa (var länge sen jag höll i ett sånt här) att hjuldiametern är ca 15 mm och hjulbasen max 25 mm.


/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"

Användarvisningsbild
Micke Brane
Inlägg: 598
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Inlägg av Micke Brane » tis 05 aug 2008, 16:09

Hej

Var i kontakt med Kay Buttler på Wrightline som har en färdig drivning till detta lok i 14 mm om jag inte minns fel.
Hade flera diskussioner om hon kunde göra distansbitarna mellan rambalkar och hjulaxlarna för 12,7 mm.
Detta fick jag ett positivt svar på. Det hela rann ut i sanden då hon är dålig på att svara på mail.
Diskussionerna fördes under vintern 2007-2008.

mvh
Micke Brane


En förvirrad återfalls rallare

CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Inlägg av CGO » mån 08 sep 2008, 17:00

Hej. Jag har inte tittat här sedan 11 maj. Varnar för Mehano, jag köpte ett lok därifrån för ombyggnad, det föll sönder i handen, bara skräp! Ynka små plastbitar håller ihop det hela, nu var det en diesel jag köpte och handlaren var väldigt juste, jag fick i praktiken pengarna tillbaka och köpte istället ett mkt bättre underrede.
Jag har använt några boogievagnar från Mehano och konverterat, de har, med två undantag, fungerat väldigt bra. Undantagen var skeva och skrotades direkt (ack ja, köpa grisen i säcken..).
Annars är det en häftig ånglokskåpa, men den blir kanske övertung? Så när som på de ovala fönstren ska det väl gå att knåpa ihop ett O&K lok själv med diverse tillbehör, fast vilket underrede fungerar bäst? Rivarossi har ju börjat sälja sitt lilla tvåaxliga lok igen, kan det fungera eller är det underredet helt vansinnigt? Någon som har någon synpunkt?



Skriv svar