Sida 1 av 1

Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Postat: tor 17 jul 2008, 10:48
av clas ahlstrand
Phoenix Bygone-Age Kits tillverkar en kåpbyggsats (chassi ingår ej) av ett Barclay-lok som har påtagliga likheter med ett litet tyskt O&K-lok. Ser ut att vara i stort sett samma förebild som GEMs "Douglas" från Talyllyn Railway i 009, ett lok som Örjan Svane (tror jag) i något gammalt nummer av Smalspårigt visade går att bygga ganska likt Dylta vid ÖSlJ.

Länk till Phoenix BVy-Gone Age Kits-sidan hos Scale Link:
http://www.scalelink.co.uk/acatalog/Pho ... _1_43.html

Loket finns i slutet av sidan - tillsammans med en smalspårig diesel och en dito öppen passagerarvagn. Därovan finns diverse landsvägsfordon.

Ö h t kan Scalelink erbjuda en massa nyttiga tillbehör i ett flertal skalor från flera brittiska tillverkare. Även räls och växlar från Shinohara och ett mindre urval rulllande material. Länk till översikt av sortimentet:
http://www.scalelink.co.uk/acatalog/index.html

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Postat: tor 17 jul 2008, 14:10
av Jan Frelin
Man undrar ju om den är avsedd för något särskilt chassi?

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Postat: tor 17 jul 2008, 17:06
av clas ahlstrand
Visst är den det:
http://www.sanddmodels.co.uk/products_43_locos.htm
(Skrålla ner en bit på sidan - finns t o m länk till bild)

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Postat: tor 17 jul 2008, 19:08
av Stefan Nilsson
Ja men det där var ju riktigt läckert! 35 pund, ca en femhundring eller? Nôe å grûnne på faktiskt... Tack Clas för tipset!

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Postat: fre 18 jul 2008, 08:01
av Anders Östlund
Jaha, det var ju lite "Måste ha varning" på det... Frågan är om drivet är lätt(?) ombyggt till 0n2 (12.7 mm spårvidd).

Måste nog skicka runt lite mail och se vad som kan göras... ;-)

Vad som skiljer mellan en "Barclay O&K" och ett äkta O&K avslöjar Hans Svensson i en av Modelltågböckerna. Det är övergången mellan hytt och tankar i tankarnas underkant som avslöjar ett "Barclay". Detta mått fick man fel i England och användet det numeriska värdet men tog tum istället för mm och fick en på tok för stor radie.

Så vill man ändra sin "Barclay" till en O&K så är det bara att fila till den radien till en 2.54 gånger mindre radie så är det ett O&K lok...

Hälsar,
Anders Ö

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Postat: fre 18 jul 2008, 08:19
av Jan Frelin
Anders Östlund skrev: Så vill man ändra sin "Barclay" till en O&K så är det bara att fila till den radien till en 2.54 gånger mindre radie så är det ett O&K lok...

Hälsar,
Anders Ö

25,4 lär det bli...

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Postat: fre 18 jul 2008, 08:41
av Olof
Jag såg ett foto på drivet och det såg inte ut att vara jättelätt att plocka bort 4mm från ramen. Men 750mm är också en trevlig spårvidd. Gick det några O&K lok i Höganäs?
/Olof

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Postat: lör 19 jul 2008, 18:05
av lenelg
Drivet, från Mehano i Jugoslavien, ser ut att vara ett chassi som de levererat till olika lågprisimportörer i USA sedan 1960-talet, så gångegenskaperna kan bli ett lotteri. Hjulbasen är lite kort också, förebilden är ett tanklok från Baltimore & Ohio som var specialbyggt för att växla på gatuspår med "spårvagnsradier".. Jag skulle gissa (var länge sen jag höll i ett sånt här) att hjuldiametern är ca 15 mm och hjulbasen max 25 mm.

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Postat: tis 05 aug 2008, 16:09
av Micke Brane
Hej

Var i kontakt med Kay Buttler på Wrightline som har en färdig drivning till detta lok i 14 mm om jag inte minns fel.
Hade flera diskussioner om hon kunde göra distansbitarna mellan rambalkar och hjulaxlarna för 12,7 mm.
Detta fick jag ett positivt svar på. Det hela rann ut i sanden då hon är dålig på att svara på mail.
Diskussionerna fördes under vintern 2007-2008.

mvh
Micke Brane

Re: Tyskt industriånglok från England i skala 0 (1:43)

Postat: mån 08 sep 2008, 17:00
av CGO
Hej. Jag har inte tittat här sedan 11 maj. Varnar för Mehano, jag köpte ett lok därifrån för ombyggnad, det föll sönder i handen, bara skräp! Ynka små plastbitar håller ihop det hela, nu var det en diesel jag köpte och handlaren var väldigt juste, jag fick i praktiken pengarna tillbaka och köpte istället ett mkt bättre underrede.
Jag har använt några boogievagnar från Mehano och konverterat, de har, med två undantag, fungerat väldigt bra. Undantagen var skeva och skrotades direkt (ack ja, köpa grisen i säcken..).
Annars är det en häftig ånglokskåpa, men den blir kanske övertung? Så när som på de ovala fönstren ska det väl gå att knåpa ihop ett O&K lok själv med diverse tillbehör, fast vilket underrede fungerar bäst? Rivarossi har ju börjat sälja sitt lilla tvåaxliga lok igen, kan det fungera eller är det underredet helt vansinnigt? Någon som har någon synpunkt?