Märstasläp och motorvagnarnas insvängning av underkant?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Märstasläp och motorvagnarnas insvängning av underkant?

Inlägg av Lasse M »

Startar en egen tråd istället för att hi-jacka Patriks tråd där frågeställningen uppstod.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Patrik E skrev: Hej. Insvängningen av korgen i nederkanten upphör där ändkrökningen av korgen börjar. D.v.s du skall inte bocka nederkanten runt om som på HC-stålsläp. Detta framgår ganska tydligt på många av de fotografier som finns på vagnarna.


Ja det har jag förstått men jag har aldrig blivit klok på exakt var insvängningen upphör och hur. Upphör den tvärt där ändkrökningen börjar eller avtar insvängningen successivt ju närmre gaveldörren ändkrökningen kommer. Vad jag själv kunnat se på på bl.a denna bilden så ser insvängningen ut att fortsätta iallafall en bit in på början av ändkrökningen om man ser på den bortre vagnsänden. Men på den hitre vagnsänden ser man vid uttaget för kopplet underkanten när den nått vagnsmitt inte är insvängd.
Hur många plåtar har du? Jag kan tänka mig att byta till mig en plåt eller en del av en plåt mot något färdigbyggt.


Sorry, är inte intresserad av byteshandel. Det jag har skall byggas klart så fort jag blir klok på hur det exakt förhöll sig med nederkantens insvängning i ändarna, släpen är färdigbyggda förutom att insvängningen inte gjorts och motorvagnarna är lite mer än halvfärdiga