En liten söndagstur

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

En liten söndagstur

Inlägg av Stefan Nilsson »

Jag & Johan tog en tur i det fagra men blöta Västvärmland igår. Där finns egentligen inte mycket att se, men är man nörd på banvallar och husgrunder så är man... Vi började vid Kolsäters bruk, men där har veterligen inte funnits järnväg i någon form, så det skippar vi här. Stömne däremot har haft hästbana ca 1866-91, spv 750 mm enligt Bodstedt, men den ser man inte mycket av alls idag. Bodstedts karta är rätt kass men i Hembygdskartan kan man se sträckningen av den:
Bild

Däremot Sölje. Ena hammarprivilegiet fördes på 1790-talet över från Stömnes båda och efterhand växte ett bruk fram här. Under 1800-talet byggdes ett glasbruk på andra sidan ån (i bildens absoluta bakgrund) och en hästbana anlades för transporterna. Bodstedt anger spårvidden till 880 mm men hans karta är på tok för grov. Vi hittade iaf banvallen (till vänster om stenraden på bilden och svänger åt vänster bortom kullen) fram till det ännu kvarvarande magasinet (precis bakom mig):
Bild

(Och, jodå, sågramen står ännu kvar vid gamla sågen i Sölje!)

Så Glava glasbruk. Högt uppe på skogen, besvärliga transporter. Banan är ju väl känd här, så det blir bara en bild från Växeln. Mot bruket till vänster över den fina men smala stenlagda banken, till "zick" åt höger, "zack" bakom min rygg, och jag står ungefär på platsen för ena växeln:
Bild

Vid "zack" - en stenuppbyggd ramp ut över en sluttning - här gällde det ha att bromsar kvar när man kom uppifrån bruket, lastad med glas...:
Bild

Vid "zick". Bakom mig en bäck och foten av en brant, framåt till höger upp emot förra fotopunkten - zack - och till vänster ner mot Bergsviken:
Bild

Intill sågen vid Olsfors bortom glasbruket (strax nordost om Brasilien för övrigt) byggdes ett lysmaskinshus. Man kan undra om rälsen i betongen är gammal utbytt räls från banan? Skulle det i så fall kunna vara gammal Ränkesedsräls? Önsketänkande...:
Bild

Vid Sulvik syns inte ett skvatt av gamla sjöbanan. Delar av banvallen användes av DVVJ och resten är bortodlat eller bortbyggt. Sen for vi till Åmotfors, via Arvika och hem. Men då är vi inne på normalspår.

Mer om bruken och bruksbanorna kan läsas på min ännu kortfattade hemsida:
- [link=http://arstuga.se/industri/glafsfjordens.htm]Bruken i Glafsfjordsdalen[/link]
- [link=http://arstuga.se/bruksbanor/index.htm]Bruksbanor i Värmland[/link]

Tips och mer info emottages gärna!