Förvara Fosforsyra 12% på plastflaska?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Förvara Fosforsyra 12% på plastflaska?

Inlägg av Lasse M »

Jag har sedan många år använt Carr's Red Flux som lödvätska men nu tycks den svår att på tag på och i Sverige helt omöjligt numera. Jag gillade verkligen Red Flux då det var väldigt lätt att göra rent modellen efter avslutad lödning, i princip ljummet vatten räckte för att få bort fluxet.

När jag började löda etsplåtar för snart 30 år sedan körde jag med Effekto, när jag sen efter några år började med Red Flux hällde jag över efterhand på den tomma lilla Effekto-flaskan eftersom jag gillar att den har en pensel i korken.

Nu har jag köpt en flaska fosforsyra 12% istället för Red Flux, men går det att hälla över den 12 procentiga fosforsyran i Effekto-flaskan som är i plast eller plasten tål inte fosforsyran?
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Förvara Fosforsyra 12% på plastflaska?

Inlägg av PeO Helgesson »

Har plastflaskan tålt Effekto, så lär den tåla 12% fosforsyra. Även koncentrerad fosforsyra fraktas på plastfat industriellt.
En droppflaska med tunn kanyl är annars bra. innan jag började med den spillde jag ut mer än jag lödde upp. Viktigt är att ha en teknisk kanyl med platt topp, inte en medicinsk med spetsig, annars injicerar man snart.
Effekto är otrevlig, närbesläktad med saltsyra och jobbig att göra rent efter, fosforsyran är mildare, men även den kan orsaka korrosion i stor koncentration, så god ventilation krävs.
Att inte andas in, när man sätter kolven till lödstället ingår i lektion 1.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Förvara Fosforsyra 12% på plastflaska?

Inlägg av Lasse M »

Tack PeO för svar. Toppen, då kan jag fortsätta enligt invand procedur. :-)

Ja Effekton var ingen trevlig erfarenhet, varken att göra rent efter eller röken från den vid lödning. Röken från fosforsyran var inte heller någon höjdare, Red Flux var verkligen perfekt, väldigt enkel rengöring samt röken var inte så värst jobbig, även om jag så klart undvek att andas in även den.
Skriv svar