Vad använder ni för resin till era 3D-skrivare?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Vad använder ni för resin till era 3D-skrivare?

Inlägg av Olof »

Sitter och är lite sugen på att skaffa mig en resinskrivare för att skriva ut detaljer i 3D. Har hört mycket gott om Anycubic Mono SE som för närvarande säljs för € 341.

Steget efter att skaffa en skrivare verkar vara att skaffa resin och där verkar det finnas väldigt mycket att välja på med olika lukt, härdningstid, detaljnoggranhet och krympning.

Vad använder ni och vad har ni för erfarenheter av resinutskrift? Vad bör man tänka på före och efter köp?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vad använder ni för resin till era 3D-skrivare?

Inlägg av HJP »

Olof skrev: lör 13 feb 2021, 09:21 Sitter och är lite sugen på att skaffa mig en resinskrivare för att skriva ut detaljer i 3D. Har hört mycket gott om Anycubic Mono SE som för närvarande säljs för € 341.

Steget efter att skaffa en skrivare verkar vara att skaffa resin och där verkar det finnas väldigt mycket att välja på med olika lukt, härdningstid, detaljnoggranhet och krympning.

Vad använder ni och vad har ni för erfarenheter av resinutskrift? Vad bör man tänka på före och efter köp?

/Olof
****
Inget direkt svar på din fråga, och jag kan ingenting om 3D-skrivare.
Jag vill ändå tipsa om denna tråd på Svenskt MJ-forum:
https://www.svensktmjforum.se/forum/ind ... ic=24329.0
Kanske kan du få svar där.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Vad använder ni för resin till era 3D-skrivare?

Inlägg av Olof »

HJP skrev: sön 14 feb 2021, 10:16
Olof skrev: lör 13 feb 2021, 09:21 Sitter och är lite sugen på att skaffa mig en resinskrivare för att skriva ut detaljer i 3D. Har hört mycket gott om Anycubic Mono SE som för närvarande säljs för € 341.

Steget efter att skaffa en skrivare verkar vara att skaffa resin och där verkar det finnas väldigt mycket att välja på med olika lukt, härdningstid, detaljnoggranhet och krympning.

Vad använder ni och vad har ni för erfarenheter av resinutskrift? Vad bör man tänka på före och efter köp?

/Olof
****
Inget direkt svar på din fråga, och jag kan ingenting om 3D-skrivare.
Jag vill ändå tipsa om denna tråd på Svenskt MJ-forum:
https://www.svensktmjforum.se/forum/ind ... ic=24329.0
Kanske kan du få svar där.
Tack HJP för en tråd med stora frestelser!
Jag blir ju sugen på att göra en MSS littera H i skala 0 ;)
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vad använder ni för resin till era 3D-skrivare?

Inlägg av HJP »

Olof skrev: sön 14 feb 2021, 10:59
HJP skrev: sön 14 feb 2021, 10:16 ****
Inget direkt svar på din fråga, och jag kan ingenting om 3D-skrivare.
Jag vill ändå tipsa om denna tråd på Svenskt MJ-forum:
https://www.svensktmjforum.se/forum/ind ... ic=24329.0
Kanske kan du få svar där.
Tack HJP för en tråd med stora frestelser!
Jag blir ju sugen på att göra en MSS littera H i skala 0 ;)
/Olof
****
Kul om du hittade något intressant.
Tydligen har 3D-skrivare av "dopp i grytan typ", stora fördelar.
AndersR
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 29 jan 2015, 08:29
Ort: Stockholm

Re: Vad använder ni för resin till era 3D-skrivare?

Inlägg av AndersR »

Ännu en tråd i ämnet, visserligen med militära förebilder men inte mindre intressant för det.
https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/vie ... =2&t=11879

/Anders
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Vad använder ni för resin till era 3D-skrivare?

Inlägg av Mallet »

Resin???
Jag har använt dels Anycubics egna resin och fått rekommenderat Druckwege Typ D för hållbarare detaljer. Båda funkar väl.
Med Anycubics nya printermodeller får man med ett program att testa alla inställningar för olika typer av resin.
Jag har köpt en Anycubic Photon Mono X, en ganska stor printer med byggyta 192 x 120. Den kan jag inte rekommendera riktigt. Väldigt hög felprocent och det tror jag beror på för liten processor, dåligt minne och kanske medföljande USB-sticka. Känns oxå som att den släpptes på marknaden lite för tidigt och inte helt färdigutvecklad. Bla så var det tvunget att uppdatera maskinens egna program vilket framkom efter en tid. Har prövat en mängd inställningar och när filerna närmar sig 100 Mb vilket de snabbt gör om man vill uynyttja hela byggytan så blir det mer fel. Drygt och kostsamt. Anycubic Photon Mono har samma teknik med monokrom LCD-skärm som kraftigt ökar upplösningen(en hundradels millimeter både X o Y) och en kraftfull UV-lampa som minskar exponeringstiden men mindre byggyta. Skulle tro att den är lite bättre för våra behov.
Tycker dock att maskinen verkar väldigt välbyggd och har ju en Anycubic Photon som jag är mycket nöjd med, dock väldigt långsam
Bromscylinder.jpg
Bromscylinder.jpg (22.59 KiB) Visad 5456 gånger
Som ex visas härmed en Kunze-Knorr bromscylinder, 25 mm lång, av den typ som DONJ använde. Med tid för CAD-ritning och printning så blev det ett lifetime supply på ca 3 timmar. Det är ju ganska bra.
Kommer nog att skriva en artikel om detta ock mitt pågående, helprintade, T2p-bygge i Smalspårigt. Kanske.

Mvh Lars H
franz
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 17:34

Re: Vad använder ni för resin till era 3D-skrivare?

Inlägg av franz »

Hej,

på tyska Stummiforum tipsades om det här luktfria resin från 3DJAKE.

Med Druckwege fanns det dåliga erfarenheter (pigmenteringen sjönk ner, flex varianten var väldig trögt/drygt). 3D basics rekommenderades för ett prisvärd resin, Prusa Tough Resins när det gäller fallhastigheten.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Vad använder ni för resin till era 3D-skrivare?

Inlägg av Olof »

Det verkar finnas en uppsjö av olika resin med något olika egenskaper.
När jag nu slog till och köpte en Anycubic Mono så beställde jag också två olika resin från affären där jag köpte den.
Jag kommer nog att prova lite olika blandningar tills jag är nöjd.

En kul sak är att de stadiga kartongerna som flaskorna låg i är lagom stora för att förvara en N3 i nollan i.

IMG_0158.jpg
IMG_0158.jpg (353.64 KiB) Visad 5157 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar