Digitalnybörjarefråga: Funkar detta köraggregat?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 519
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Digitalnybörjarefråga: Funkar detta köraggregat?

Inlägg av Lasse M » ons 25 nov 2020, 19:49

Jag har precis inköpt min första digitala modell, en NMJ YF1. Jag har inte digitaldrift hemma men köpte den digitala versionen så jag kan nyttja den hos vänner som kör digitalt.

Min fråga är därför om jag kan köra med den analogt med min utrustning. Jag har hört att vissa köraggregat kan förstöra dekodrar vid analog drift och vill försäkra mig om att så inte sker innan jag provar modellen analogt.

Jag använder följande och det är 2R DC det handlar om:
Märklin trafo 6647
https://www.maerklin.de/en/products/det ... ticle/6647
Gaugemaster W som körkontroll
https://www.gaugemasterretail.com/magen ... gmc-w.html



Per N
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Digitalnybörjarefråga: Funkar detta köraggregat?

Inlägg av Per N » fre 04 dec 2020, 15:15

Hej Lasse!

Jag hade hoppats att någon med erfarenhet av Gaugemaster W skulle svara, men det verkar inte finnas någon med den erfarenheten som har läst Din fråga.

Frågan är motiverad om man tar del av DCCWIKI;
"Warning Regarding DC Operation with DCC Decoders....
... Some decoders can be damaged by a pulse power type power pack. The distorted waveform produced in pulse mode can contain spikes which are deadly to a decoder."

Ett försök till teoretiskt svar;
Läser man Gaugemasters datablad så skall enheten inte ge mer än "12 V DC", och då "skall" det inte vara någon fara för digitaldekodern.

MEN, det beror på hur enheten är konstruerad och verifierad. Ett enkelt aggregat har bara en likriktarbrygga där den inkommande AC-spänningen likriktas, men den är fortfarande en vågform, men med alla toppar "positiva". Med 16 V AC betyder det att den likriktade toppspänningen är c:a 22 Vpk (Vpeak). Vanligt är att spänningsregleringen sker med chopper-teknik, man hackar upp inkommande spänning och pulsviddsmodulerar spänningen. Det innebär fortfarande att topparna är 22 Vpk, men att den genomsnittliga utspänningen blir lägre, och kan motsvara 12 VDC när vredet är maximalt uppskruvat. För en DC-motor spelar detta ingen roll - den fungerar ju som en spole och glättar (jämnar ut) strömmen. Sedan avgör den genomsnittliga strömmen vilket varvtal som motorn kommer att driva med. Ett bättre köraggregat innehåller också större kondensatorer för att jämna ut till "nästan" likspänning innan spänningen matas ut till rälsen. Gaugemaster W ser dock så liten ut, så jag betvivlar att det finns någon större kondensator i den.

För en digitaldekoder så kan i vissa fall peakspänningar vara dödande. Andra dekodrar klarar högre spänningar än så. Jag har sökt efter max inspänningar både för ESU och ZIMO-dekodrar men lyckas inte hitta någon uppgift. Någon som har denna information?

För att avgöra frågan säkrare så skulle man antingen vilja ha bättre dokumentation, alternativt en bekräftelse från Gaugemaster att deras W-modell inte skadar DCC-dekodrar. Eller så skulle man behöva undersöka utspänningen från Gaugemaster W med oscilloskop för att avgöra om kurvformen är för hög/skadlig för dekodern.

Tyvärr inte det absoluta svar Du behöver för att våga sätta YF1:an på spåret, men jag hoppas det kan trigga någon annan att addera sin kunskap!

MVH / Per N



Anders Östlund
Inlägg: 584
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Digitalnybörjarefråga: Funkar detta köraggregat?

Inlägg av Anders Östlund » fre 04 dec 2020, 18:11

Generellt, en dekoder klarar INTE att köras analogt med pulsad spänning, de klarar inte av att avgöra om det är DCC eller pulsad likspänning som kommer in och ställer sig oftast i läge för att försöka tolka en DCC signal, något den kommer misslyckas med om det är PWM som kommer in.
OM modellen klarar att köras analogt så är det "DC" som gäller, utan puls/PWM.

Det där med "OM" får man kolla i dekoderns/lokets manual...

När det gäller Gaugemaster så var ju deras beskrivning helt befriad från om det var ett DC-reglage eller ett med PWM.
Men en gissning, det är PWM...

Utan att veta mer om varken Gaugemaster (än vad som stod i instruktionen) eller NMJs Y1 (som jag inte vet mycket om alls) så tror jag tyvärr inte det kommer funka...

När det gäller vad en dekoder ska tåla så gäller NMRA standard, det är 22 V men den ska överleva (peak) 27 V för H0.
https://nmra.org/sites/default/files/st ... s_2020.pdf

Om en dekoder saluförs som "DCC H0" så är det NMRA som gäller, men sen finns det vissa som gör avsteg från NMRA men ändå kallar det DCC, så man får hålla lite koll i instruktionen för dekodern även om det är en "DCC-dekoder"... Men jag gissar, med god säkerhet, att både ESU och Zimo uppfyller NMRA DCC och då är de 22V max spänning med 27V i peak (=typ kortvariga pulser vid enstaka tillfällen)

Hälsar,
Anders Ö


Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Lasse M
Inlägg: 519
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Digitalnybörjarefråga: Funkar detta köraggregat?

Inlägg av Lasse M » lör 05 dec 2020, 23:26

Tack Per och Anders för era svar med förklaringar. Elektronik är inget jag förstår mig på utöver det mer basic som att bygga analoga lok och koppla in belysning i dom, koppla upp en analog bana och liknande på den nivån. Digitaldrift är jag ännu helt okunnig på. Så jag blev inte jätteklokare av svaren men jag tolkade det som så att det förmodligen inte skulle vara någon fara att testa modellen med mitt Gaugemaster, även om det lät lite riskabelt med pulsad spänning, och det var just det jag var lite orolig för.

Det står inget i medföljande manual om dekodern utöver vilka platser dom olika ljuden har. Men det är en ESU LokSound 5, men en titt på pdf manualen på ESU hemsidan gjorde mig inte klokare.

Jag har provkört modellen och det gick, men jag kanske hade tur, om inte dekodern mår bra av pulsad spänning så kanske det inte är bra i längden att köra den på pulsad spänning?



Björn D
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Digitalnybörjarefråga: Funkar detta köraggregat?

Inlägg av Björn D » mån 28 dec 2020, 20:11

    Hej!

    Gaugemaster tillverkar i princip tre olika handhållna körkontroller:
    • W Med en gul framsida och som ska anslutas till 16 V AC
    • COMBI Med gul framsida om ska anslutas till en medföljande "väggvårta" med dess DC-plugg
    • COMBI-AU samma som ovan med utan medföljande väggvårta
    • HH Helsvart, svart som synden, med pulsning och Feed Back*. Denna skulle jag kunna tänka mig ställa till bekymmer. Nu är det en lågfrekvent pulsning, gissningsvis i storleksordningen 100 Hz. Det är en konstruktion från 70-talet och som introducerades av Brittiska ECM. Det fungerar utmärkt för äldre motorer och möjliggör låga farter, dock på bekostnad av uppvärmning av motorn. Det fungerar också med Faulhabermotorer men förkortar deras livslängd högst drastiskt och de är ju inte direkt billiga att byta ut. Minitrains tillverkar en liknande körkontroll som dock är betydligt modernare arbetar med 15 625 Hz (15,5 KHz) och fungerar därför tillsammans med Faulhabermotorer. Men hur DCC-dekodrar trivs med detta vet jag inte.
    Hur som helst, slutsatsen bör vara att det lär gå utmärkt att använda sin Gaugemaster W till lok med dekoder för den ska i princip leverera en likspänning även om den inte är filtrerad. Om Gaugemaster inte har några kondensatorer monterade (vilket låter otroligt) borde det kunna bli spänningspulser på ca 17 Volt, men det lär dekodern kunna klara.

    * Feed Back kontroller brukar normalt använda sig av pulslängdsmodulering. Kosta pulser med full spänning vid låg fart och vid högre fart blir pulserna allt längre, frekvensen är konstant. I "mellanrummen mellan pulserna" mäter aggregatet den motspänning som en roterande motor genererar och jämför detta med det önskade värdet som man ställt in på köraggregatet. Går motorn för långsamt (genererad spänning är lägre än den inställda) blir nästa puls lite längre och går den för fort blir nästa puls lite kortare. I moderna DCC-dekodrar sker samma sak, om jag har förstått det rätt. Dekodern känner hela tiden av motorns genererade motspänning och anpassar stömpulsenas längd efter detta. Moderna dekodrar har om jag inte minns fel en pulsfrekvens på 15 - 20 KHz (15000- 20000 Hz jämfört med de gamla analoga köraggregatens 100 Hz). Den högre frekvensen gör att Faulhabermotorer inte tar stryk på samma sätt som vid lägre frekvenser. Men i princip lär de må bäst av en ren filtrerad likspänning. I MJ sammanhang torde det vara lite opraktiskt. (Fast med batterier i loken och radiostyrning så...)

    /Björn D



    Skriv svar