"Svensk" vagn i nollan

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: "Svensk" vagn i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Jo, men samtidigt, det är en udda vagn, den är ganska kort och den funkar under "min" epok, kan det bli bättre? ;)
Kanske man får beställa en vagn från Schnellenkamp också, då blir det lättare att göra en jämförelse...

Dekalerna? ;)

/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: "Svensk" vagn i nollan

Inlägg av Olof »

Anders Östlund skrev: fre 31 jul 2020, 09:14 Dekalerna? ;)
Hej Anders!

Ja det är en fin vagn och det finns många bilder på den hos Järnvägsmuseum eftersom Seved Walter dokumenterade den vid leverans.

Tyvärr så kom dekalerna från en person som bad mig inte avslöja källan eftersom han, åtminstone den gången, var överhopad med arbete.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: "Svensk" vagn i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Hej,

OK, men har du underlag på dekalerna? Dvs vet du vad det står på dom...?

Jag kollade lite snabbt på Schnellenkamps vagn, fanns (tyvärr) enbart som färdigmodell, och det ser ut att vara ganska få skillnader, färre än på Te...

- Räcket vid takåsen har ett extra stag på den svenska vagnen.
- Kopplarfotstegen är de svenska med vinkeljärn och inte den lilla "plattan" som tyskarna verkar föredra.
- "Knixen" på näst understa steget på stegen
- Handtagens placering på skjutdörrarna vid mittstolpen

Det var vad jag hittade lite snabbt (några minuters granskning av en bild på modellen och en på förebilden).

Eftersom det är en färdigmodell så blir ju anpassningen lite lurigare, det kräver lite att börja karva i en vagn för 2000:-...
Men om man fixar kopplarfotstegen och kanske "knixen" på stegen så är man nog hemma, då blir det ett par "typiska" svenska detaljer på vagnen. Ett handtag på dörren som sitter lite fel och ett stag på ett räcke kan man nog enkelt förbise. Sen ska ju modellen lackas om ändå så det är ju enkelt att fixa om man så vill...

Någon som hittar något mer?

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: "Svensk" vagn i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

"Vielen Dank für Ihre Bestellung."

Ooops...

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: "Svensk" vagn i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

NU har det handlats, mina "Te" vagnar har fastnat hos DHL, det är den korta varianten, hoppas få fatt i dom i morgon... kanske...

Men jag beställde också en Tbis från Schnellenkamp, tyskarna kallar den något annat så klart... Med bilder från JVM från nätet så har jag kikat och kikat och kan nog bara identifiera sex avvikelser, lite beroende på hur man ser det. Det är de tre första jag noterade ovan, handtagsplaceringen jag identifierade ovan var korrekt om man bara köpte rätt vagn...

Så min lista över korrigeringar för att få en svensk Tbis av Schnellenkamps Klmmgks66 är som följer:

- Räcket vid takåsen har ett extra stag på den svenska vagnen. Ett uppe och ett nere
- Kopplarfotstegen är de svenska med vinkeljärn och inte den lilla "plattan" som tyskarna verkar föredra. (Skruvhålen i buffertbalken finns dock kvar)
- "Knixen" på näst understa steget på stegen saknas
- Kranarna för att manövrera bromssystemet skiljer, en ventil mindre på den svenska vagnen, möjligen lite annan placering också
- Axelboxarna är utbytta från en med "lock" till de svenska "bulliga".
- Vid någon tidpunkt har man också flyttat in surrningskrokarna från hörnstolpen till ett fäste ca 1.5 meter in på långsidan av vagnen, valfritt att fixa.

Sen gäller det att måla underredet helbrunt, fixa på nya dekaler och sen är det klart. Viss märkning går att ha kvar men av någon anledning har den svenska vagnen lite andra viktuppgifter, tror det skiljde på ca 125 kg...

Så nästa steg blir väl att fixa dekalerna och börja konverteringen... Det blir inte ikväll...

Kanske det blir lite skrivet om denna på "Nollan.nu"... Det hände mycket nu, dels denna modell men också Te på gång och samtidigt kom mina VVA plåtar i brevlådan, 7 vagnar till att bygga... Jag är avsevärt snabbare på köpknappen än med lödkolven, får ta tag i det under hösten... ;)

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: "Svensk" vagn i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Så bra, nu är Te vagnarna på plats också, spännande, helt tysk anvisning... Hmmm... Återkommer med en redovisning över skillnader när jag fått ordning på arbetsbänken och kan packa upp allt utan risk...

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: "Svensk" vagn i nollan

Inlägg av d680ae »

Anders Östlund skrev: tis 18 aug 2020, 20:50 ...

Men jag beställde också en Tbis från Schnellenkamp, tyskarna kallar den något annat så klart...
...
/Anders Ö
Inte heller SJ kallade den Tbis vid anskaffningen ca 1961. Då gällde fortfarande alla olika järnvägsförvaltningars egna nationella litterasystem. Så hos SJ hette de Teu i ca 5 år fram till införandet av UIC littera- och nummersystem. Under tiden fram till 1967 skaffade SJ totalt 385 vagnar av detta littera och av två olika typer och därmed också i två olika nummerserier. När de väl blivit Tbis och dessutom tilldelats typnummer av SJ blev de Tbis typ 611 (85 vagnar) och typ 651 (300 vagnar). Senare tillkom ytterligare 100 vagnar som kom att bli Tbis typ 691. De foton Seved Walter hos SJ tog när vagnarna var alldeles nylevererade 1962 föreställer därmed alla Teu ur den första serien av 85 vagnar. Eftersom den leveransen också är stort sett samtida med DB introduktion av sin variant är det nog också den som bäst överensstämmer med DB Klmmgks66/Tbis typ 870. Men naturligtvis hade SJ egna idéer om särkrav som skapade en del detaljskillnader.
- Fotstegen (inte för kopplarändamål utan för uppstigning/åkning) av den rätt SJ-unika bygeltypen och dessutom på Teu av en tidigare inte skådad specialmodell med båda skänklarna "inböjda" utmärker sig särskilt. Just denna specialmodell blev inte överdrivet populär ens hos SJ då den med tiden skapade ett reservdelsbehov av en udda fotstegsmodell. Hos många vagnar som överlevde länge försvann den modellen av bygelfotsteg efterhand ett efter ett, till förmån för vanliga standarmodeller med raka parallella skänklar.
- Manöverhandtagen för omställning av bromsen skiljer sig också, och inte bara för syns skull. De tyska vagnarna hade lastväxel med manuell omställning av Tom-Last inställningen och därmed totalt 3x2 omställningshandtag. SJ däremot valde sin vana trogen att satsa på automatisk kontinuerlig reglering med en lastbromsautomat ("AC-låda") varvid alltså ett (x2) manöverhandtag bortföll. Tråkigt nog innebar detta också att man rätt väl synligt hittar utvägningsanordningar för den automatiken. Vill man alltså vara noggrann med detaljutformningen behöver man modifiera fjädernävar och montera de 4 hävarmarna för mekanisk överföring av belastningen till lastbromsautomatens regleranordning.
https://digitaltmuseum.se/021018066242/ ... persrullar

Det som skiljer den första seriens vagnar från de 300 i andra serien är detaljutformningen av denna installation då SAB som tillverkade lastbromsautomater hann utveckla en nyare variant med något annorlunda reglering till denna vagnserie.
- Svenska SKF-lagerboxar (SJ typ 33) för sfäriska rullager, är naturligtvis självklarheter i stället för de av DB favoriserade typerna för cylindriska rullager. Det är allså inte bara lagerboxen och dess lock som skiljer. Även innehållet är väsentligt annorlunda och det som styr lagerboxarnas olikheter i konstruktion.
- Rangerkrokarnas placering förändrades redan på Teu-tiden. Om vagnen skall bli Tbis bör de ha den nya placeringen.
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: "Svensk" vagn i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Tack! Bra genomlysning som förklarar vad jag har sett på Tbis, och för att inte hamna helt fel i epokerna så tänker jag nog satsa på en Teu istället, då blir det lite fixande för att få till hävarmarna m.m.

Just nu sitter jag och bygger på Te, upptäckte att "klossarna" jag hänvisar till, jo, de sitter kvar i ena änden av vagnen. Antar det är hållare för slutsignal. Mycket pyssel är det och har man väl börjat med småsaker så vill man gärna fortsätta med de detaljer man hittar. Nu ska jag inom kort borra 6 st hål i varje skjutdörr för handtagen som saknas på modellen...

Återigen tack för denna redovisning, ska spara den till det är dags att konvertera till Teu...

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: "Svensk" vagn i nollan

Inlägg av Johan Winell »

Olof skrev: tor 30 jul 2020, 19:24
HJP skrev: tor 30 jul 2020, 17:04 ****
Noterar att stegen på färgbilden, saknar det vinklade "steg", som svenska järnvägsfordon ska ha, för att varna för kontaktledningen. Hur kan det komma sig tro? Det är samma vagn på båda bilderna.
Snyggt fångat. Anledningen är att färgbilden är en bild på den modell i nollan jag byggt från Biemos byggsats och tyvärr så får jag erkänna att jag inte korrigerade stegen utan behöll den som den var i byggsatsen.

/Olof
Men vagnen bakom D-loken saknar vinklat fotsteg, så din vagn Olof är nog förebildsriktig också...:)

VH /J
Vänliga hälsningar

Johan
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: "Svensk" vagn i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Johan Winell skrev: tis 25 aug 2020, 19:12
Olof skrev: tor 30 jul 2020, 19:24
HJP skrev: tor 30 jul 2020, 17:04 ****
Noterar att stegen på färgbilden, saknar det vinklade "steg", som svenska järnvägsfordon ska ha, för att varna för kontaktledningen. Hur kan det komma sig tro? Det är samma vagn på båda bilderna.
Snyggt fångat. Anledningen är att färgbilden är en bild på den modell i nollan jag byggt från Biemos byggsats och tyvärr så får jag erkänna att jag inte korrigerade stegen utan behöll den som den var i byggsatsen.

/Olof
Men vagnen bakom D-loken saknar vinklat fotsteg, så din vagn Olof är nog förebildsriktig också...:)

VH /J
Bra spanat... Men... Är vi säkra på att detta är en svensk vagn? Den går i ett svenskt tåg men... Andra detaljer saknas också, fästkrokarna i hörnstolparna, stödet på plattformsräcket vid taket, märkningen... Jag skulle vilja utmana lite och säga att vagnen på bilden är inte svensk, jag tror den är tysk...

Efter att ha synat (leverans-)bilder på Te så är jag ganska säker, men inte helt... :)

Och för tydlighet: Inte ett moln över Olofs konvertering!
En trovärdig konverteing som blir genomförd är bättre än en perfekt som aldrig kommer till skott... Hvergang... ;)

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Skriv svar