Brigadloken på svensk MJ-wiki

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av Jan Frelin »

clas ahlstrand skrev:
Jan Frelin skrev:Jag tror att du har rätt Clas, åtgärdat nu.
I wikin står "2014 lanserade Minitrains ett brigadlok som färdigmodell för H0e"men ingenting om att det är närmare 009 - dvs skala 1:76, vilket ju var vad jag påstod i mitt inlägg. Alltså större än skalenlig H0 som ju är 1:87.
Den säljs som H0e. Jag har varit försiktig med att recensera modeller på wikin, det är flera som inte är skalenliga.
Ola.D
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 13 dec 2016, 08:59

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av Ola.D »

Olof skrev:
Citat från Ånglok vid Sveriges industrier av Lars Olov Karlsson 2015:
Östra Södermanlands Järnväg har ändrat axlarna på sitt Brigadlok och där är alla axlar nu fasta. Och loket går stadigare.
Rimligen är det så att 15 km/h är högsta användbar hastighet på lok med Klien-Liendnerarrangemanget kvar (även om loket på MJ fick max hastighet 20 km/h). ÖSLJ har tagit bort arrangemanget från Emfors för att kunna använda loket i tidtabellslagda tåg.

/Olof
Nja..
Jag är rätt så säker på att att Emsfors på ÖSlJ inte är stelopererad då jag senast för någon månad sedan var inne under loket för att smörja dessa axlar. Dessutom så var jag med och demontera dom för ca två år sedan då Emsfors hjul skulle svarvas. Anledningen till den slingriga gången är att axel två och tre slits snabbare än axel ett och fyra eftersom endast två och tre är utrustade med bromsblock. När hjuldiametern på axel två och tre blir aningen mindre än ett och fyra så klänger loket lite vid högre hastigheter. Just nu så går Emsfors som ett strykjärn i spåret i 20km/h.
Det som är gjort på "hålaxlarna" är att slaglängden är begränsad en aning för att minska slingring om det skulle uppstå.

/Ola
Skriv svar