Sida 1 av 1
Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
Postat: fre 03 aug 2018, 15:22
av Jan Frelin
Hej,
Jag har plitat ihop en artikel om överföringstrafik på svensk MJ-wiki. Kolla gärna om jag missat något.
http://www.svenskmjwiki.se/Överföringstrafik
Re: Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
Postat: sön 05 aug 2018, 17:10
av pek54
Jan Frelin skrev:
...
Kolla gärna om jag missat något.
...
Det skulle väl i så fall möjligen vara två (mindre betydelsefulla) saker:
1 - Att de små obromsade överföringstrallorna även var allmänt kända som "rullbockar".
2 - Att överföringsvagnarna av typen Q37p ofta kallades för "grodor".
Annars en väldigt utförlig beskrivning! - Tack för den!
/Pehr
Re: Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
Postat: sön 05 aug 2018, 18:47
av Brsikon
Grodor var nytt, har jag aldrig hört. Har däremot hört ordet "transportörer" för överföringsvagnar.
Re: Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
Postat: mån 06 aug 2018, 10:56
av Jan Frelin
Överföringstrallor heter "Rollböcke" på tyska, så det är inte så konstigt. BKB kallade sina första överföringsvagnar för "transportörer" 1911, jag tror de kallas "transporters" på engelska.
Re: Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
Postat: tis 07 aug 2018, 10:27
av Brsikon
Jan!
En för övrigt mycket djupgående och saklig artikel om överföringsvagnarnas historia!:)
Re: Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
Postat: tis 07 aug 2018, 18:56
av Olof
Trevlig sammanfattning. Tack för den
Olof
Re: Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
Postat: tis 14 aug 2018, 21:06
av Jan Frelin
Tackar!
Re: Överföringstrafik på svensk MJ-wiki
Postat: tor 16 aug 2018, 18:46
av Björn D
En liten kuriositet som jag tror att jag hittade i Teknisk Tidskrift för många år sedan, var att det i Tyskland förekom normalspåriga rullbockar för överföring av normalspåriga vagnar på normalspåriga spårvägar. Det var spårvägens snäva kurvor som påkallade detta förfarande. Nu ska man ibland ta det som stod i Teknisk Tidskrift med en nypa salt. En del av de tekniska innovationer som presterades realiserades aldrig.
/Björn D