DF10p

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
TomasP
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 17 aug 2007, 07:35

DF10p

Inlägg av TomasP »

Jag har köpt Vagnverkstadens DF10p. Jag har letat runt på nätet för att hitta bilder på förebilden men inte hittat mycket matnyttigt.
Är det någon som har några bilder och kan tänka att dela med sig? Nästa fråga är om någon vet om jag ska använda underredet för 5.5 eller 6m hjulbas? Finns det någon historik med ombyggnad av vagnen?

Tomas
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: DF10p

Inlägg av Patrik E »

Hej. Här är en bild på DF10p 396 i Svensbro 1960. Som du ser har vagnen insvängda sidor vilket inte byggsatsen har. Dessutom är taket för smalt och en hel del detaljer saknas på plåten. Men misströsta inte. Ett par starköl och lite "jävlar anamma" så fixar du säkert detta bygge. Nej som sagt jag håller på med BFp 352 och det går faktiskt att få fason på vagnarna om man bara tänker till lite. Jag rekommenderar dock starkt att du tar loss underredet och skruvar fast detta i den färdigbyggda korgen - annars blir det garanterat stora problem när du ska fönstra vagnen. Jag har fler bilder på DF10p vagnar på papperskopior. När jag bygger min vagn så kanske jag lägger ut dem. Visst är det en tråkig miss att inte de insvängda sidorna togs med, men det går ju att fixa till om du tar loss sidor och underrede.

Bild
ThompaH0n3
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 08:37

Re: DF10p

Inlägg av ThompaH0n3 »

Patrik E skrev:Hej. Här är en bild på DF10p 396 i Svensbro 1960. Som du ser har vagnen insvängda sidor vilket inte byggsatsen har. Dessutom är taket för smalt och en hel del detaljer saknas på plåten. Men misströsta inte. Ett par starköl och lite "jävlar anamma" så fixar du säkert detta bygge. Nej som sagt jag håller på med BFp 352 och det går faktiskt att få fason på vagnarna om man bara tänker till lite. Jag rekommenderar dock starkt att du tar loss underredet och skruvar fast detta i den färdigbyggda korgen - annars blir det garanterat stora problem när du ska fönstra vagnen. Jag har fler bilder på DF10p vagnar på papperskopior. När jag bygger min vagn så kanske jag lägger ut dem. Visst är det en tråkig miss att inte de insvängda sidorna togs med, men det går ju att fixa till om du tar loss sidor och underrede.

Bild
Hej- Jag emotser handledning hur man bäst löser
insvängning av sidorna. Jag har inte byggt 1% av din volym. Starköl är ingen bra lösning för min del då jag behöver all fokus och skärpt sinnelag för att få ihop delar utan överskotts tenn.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: DF10p

Inlägg av Patrik E »

Bryt loss alla sidor från underredet. Fila till gavlarna i nederkant och bocka till långsidorna så att de passar med gavlarna. Allt detta gör du givetvis efter att du lött på in och utsidor på väggarna. efter detta lödar du fast taket och smalar av underredet så att detta kan skruvas fast i korgen. Lycka till.
Skriv svar