Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Det har du rätt i. 14,6 mm blir väl stora hjul i vart fall för Mallet-loken. Men tack för tipset om Markits.com. Jag får studera deras sortiment.

Om det finns ett drivhjul med runt hål för 1/8" axel och ca 12,7 mm diameter så hade det nog också löst problemet. Då skulle man kunna använda HNJ verkstads 12,7 mm lokhjul fram och annan tillverkares lokhjul bak, förutsatt att hjulet bak är ungefär 12,5 - 13,0 mm för 1/8" axel.

Var köper man lokhjul för runda axlar? Det behövs ju bak på Mallet-loken samt på NAEJ 3 och 4 då hjulen sitter innanför ramen där.

Med vänlig hälsning
Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Björn D »

Jag har lite svårt att hänga med i resonemangen. Varför ska man ha olika hjul på ett lok beroende på om axeln är innerlagrad eller ytterlagrad? Det lär ju knappast synas att man använder ett ”vanligt” lokhjul på en ytterlagrad axel, det är det normala tillvägagångssättet.

På Motalamaskinerna tror jag att man skulle kunna använda skivhjul utan att någon skulle uppmärksamma det. I nollan syns en knapp millimeter av ekrarna enligt Anders Östlunds ritningar.

Att kvarta ett lok med två kopplade drivaxlar ska inte heller det vara speciellt besvärligt, det är ju bara ett hjul eller en vev som måste kvartas med precision.

Markits har ”axelförlängare” för lok med ytterliggande ramverk, men jag undrar om de fungerar för ytterlagring, någon som testat?

Vill man ha lokhjul med runda axelhål tillverkar Ultrascale sådana. De är mycket fina och den enda nackdelen med Ultrascale är att de ibland kan ha långa leveranstider, upp till åtta månader (men men finns det man beställer på lager går det snabbt), så ett visst mått av framförhållning skadar inte. Drivhjulen går att beställa med 1/8” eller 3,0 mm axelhål. Tyvärr lite ont om drivhjul med ”rätt diameter”. Det finns ett 12,0 mm hjul och nästa är 14,3. Däremot finns det 10-ekers löphjul med 13,2 mm diameter för 2 mm axel. Observera att alla hjul finns med två olika hjulprofiler 00/EM och P4. (Normalt styrs detta av valet av axel. Beställer man 00/EM får man fine scale hjul vilkas profil ligger nära RP25 och beställer man 18,83 mm får man P4.)

Scalelink har ett 13,0 mm 12-ekers drivhjul för ”Romford axel”, kanske lite väl många ekrar, ett drivhjul för 600 mm spårvidd och med 600 mm diameter brukar väl ligga kring 8 ekrar.

Sedan borde det inte vara omöjligt att konvertera Markit hjul så att de kan monteras på vanliga axlar, undrar om inte Tobbe har något lok med sådana. Hur lätt är det att borra och brotscha i Markits metallhjul, någon som provat?

Drivhjulsaxlar har normalt en diameter på 1/8” men man håller på att gå över till 3,0 mm. Löp- och vagnshjulsaxlar har av tradition haft 3/32” (2,25 mm), vilket sägs vara samma diameter som en traditionell cykeleker som ursprungligen användes som material till hjulaxlar. Men även här har man gått över mer och mer till 2,0 mm axlar och i något undantagsfall 1,5 mm.

/Björn D
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Det får gärna vara samma hjul fram och bak, men främre hjulen behöver ha fyrkantiga hål för axeln och de bakre hjulen behöver ha runda hål för axeln.

HNJ verkstad har axlar för 12 mm spårvidd och 12,7 mm spårvidd. Det senare som specialbeställning till mig men som alla kan beställa av Göran. Axlarna för 12,7 mm spårvidd bör även fungera för 13,3 mm spårvidd om man har en bricka mellan hjul och axel så hjulet kommer 0,3 mm längre ut. HNJ verkstad har hjul med 12 mm och 12,7 mm diameter vilket kan användas fram på Mallet-loken.

Min förhoppning är att kunna beställa extra långa axlar för NAEJ 3 och 4 samt för Mallet-loken. Vissa tillverkare kan ta fram specialaxlar. Och då får man kvartade axlar även bak på Mallet-loken vilket underlättar. För NAEJ 3 och 4 som har tre axlar ser jag det som en mycket stor fördel att ha kvartade axlar för motvikterna.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av henrix72se »

Imorgon har vi nått 1 augusti 2017.

Vad är status idag inför den kommande hösten ?

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tiden har sprungit iväg för mig så vad gäller projektet i Nollan så ligger det på is för mig för närvarande.

Mvh Daniel
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av henrix72se »

Tråkigt o höra ... men igentligen ingen brådska, bara nyfikenheten som trycker på :)

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Skriv svar